23.9.2021 Ajoneuvot Usko vetyautoon säilyy myös Audin ja BMW:n leirissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toistaiseksi puhtaasti tuotettu vety on vielä kovin kallista, mutta usko vetyautoon säilyy silti. Audi ja BMW panostavat Saksassa tämän alueen tuotekehitykseen. Saksalaisista autonvalmistajista Audi ja BMW panostavat polttokennoteknologiaan. Akkusähköautot ovat vuosia edellä kehityksessä, mutta usko vetyautoon elää yhä.Täältä katsottuna kauempana idässä sijaitsevat merkit ovat toki olleet polttokennoautojen tiellä jo vuosien ajan ja todellisuudessa Euroopassakin on näkynyt toisiaan jonkinlaisia kokeiluja esimerkiksi prototyyppien muodossa. Varsinaisista sarjatuotantoautoista sekä Hyundai Nexo että Toyota Mirai ovat olleet hiljattain myös Moottorin koeajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUsko vetyautoonTällä hetkellä saksalaisista kaikkein suurinta panostusta tuntuu tekevän BMW, joka tavoittelee uskoo vetyauton saavuttavan massamarkkinoita noin vuoden 2030 tienoille. Samalla baijerilaisvalmistaja tahtoisi vaikuttaa vetyyn liittyviin poliittisiin päätöksiin sekä Euroopassa että Kiinassa.BMW kehitti hiljattain X5 SUV-mallin pohjalle vetyauton prototyypin, saaden tuohon rahallista tukea myös valtiolta. Ensi vuodelle BMW tahtoo rakentaa 100 auton kannan testaamista varten.Volkswagen Groupin teknistä etumatkaa tavoitteleva Audi on koonnut yli 100 hengen ryhmän tutkimaan polttokennoja. He ovat myös tiettävästi rakentaneet joitakin prototyyppiautoja. Tämä on koko Volkswagen Groupin panostus aiheeseen.Viime vuoden puolella Daimler kertoi ajavansa alas Mercedes-Benz GLC F-Cell -vetyauton tuotannon, vaikka se vaikutti monella tapaa potentiaaliselta ainakin ajatustasolla. Toisaalta yhtiö painottaa, että projektia voidaan hyvin helposti jatkaa poliittisten päätösten sinne ohjatessa.Lisää tuleeVuosien ajan japanilaismerkit Honda, Nissan ja Toyota olivat yhdessä Etelä-Korean Hyundain kanssa yksin vetyteknologian vetäjinä. Nyt rinnalta löytyy kuitenkin tukea. Myös Kiina laajentaa vetypolttoaineen tankkausverkostoa ja muun muassa kiinalaisjätti Great Wall Motor kehittelee vetykäyttöistä SUV-mallistoa.Samalla myös Euroopan unioni on alkanut kiinnostumaan vetytankkausverkoston rakentamisesta ennen kaikkea hyötyajoneuvoja varten. Luonnollisesti sama verkosto olisi oletettavasti sen seurauksena myös kuluttajien henkilöautojen käytettävissä.Vetyautojen teknologia on tänä päivänä yhä liian kallista kuluttajamarkkinoille ainakin suurille massoille. Hintojen uskotaan kuitenkin laskevan tuotantomäärien kasvaessa esimerkiksi juuri raskaan liikenteen sovellusten myötä.Silti harva uskoo vetykäyttöisten henkilöautojen myyntiosuuden olevan millään tavalla merkittävä edes vuonna 2030. Muutokset tapahtuvat hitaasti, mutta niiden on lähdettävä jostain.Näkemykset vaihtelevat hyvin voimakkaasti eri yhtiöiden välillä. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess tuomitsi tänä vuonna vetyautot hyvin jyrkin sanankääntein, mutta samaan aikaan vetyyn panostava Toyota uskoo vahvasti kahta erilaista teknologiaa tarvittavan rinnakkain erilaisten tarpeiden täyttämiseen. Vety soveltuu pitkiin päivämatkoihin sähköä paremmin – erityisesti kuorman kasvaessa esimerkiksi auton koon myötä.Juuri siksi vety vaikuttaa varmemmalta tulokkaalta raskaan kaluston puolella. Daimler Truck, Volvo Trucks ja Hyundai panostavat kaikki siihen, joten usko vetyautoon, tai -rekkaan, on sillä suunnalla hyvin vahva.Vaikka tulevaisuus on kiistatta sähköinen, saattaa kaksi ratkaisua olla parempi kuin yksi. Vetyautot voivat nimenomaan toimia tukena ja vaihtoehtona sähköautokannalle, eikä suinkaan syrjäyttää sitä kokonaan.Teksti: Henri Posa, kuva: BMW, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa