14.1.2016 Ajoneuvot Uusi Mercedes-Benz E-sarja on entistä lähempää sukua ässämersulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Mercedes-Benz E-sarjan sisätilat ovat aiempaa loistokkaammat ja innovatiivisemmat. Mercedes-Benzin E-sarja on jo seitsenvuotias, joten on uuden mallin aika. Pääsimme tutustumaan auton sisätiloihin valmistajan kotikonnuilla Stuttgartissa jo ennen Detroitin autonäyttelyssä tapahtunutta ensiesittelyä. Jo ensisilmäys paljastaa, että E-sarja on entistä lähempää sukua S-sarjalaiselle. Sisustusmateriaalit ovat aiempaa loistokkaampia, ja kojelaudan yleisilme muistuttaa isoveljestä aina neljää pyöreää tuuletussuutinta myöten. Kuljettajan näkymää hallitsee mittariston ja monitoiminäytön sisältävä kokonaisuus leveän lipan alla – jälleen kerran ässän tyyliin. Perusmallissa käytetään tavallista mittaristoa ja pienempää keskinäyttöä. Loistokkaammassa vaihtoehdossa keskinäyttö on suurempi ja mittaristo täysdigitaalinen kolmine erilaisine teemoineen (Classic, Sport ja Progressive). Näyttöjen ulkoasua ja toimintoja voi muokata mielensä mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudet rattisäätimet Näyttöjä hallinnoidaan aivan uudenlaisilla säätimillä. Valikkojen ylös-, alas- ja sivuille-liikkeet hoituvat pyyhkäisemällä kosketuslevyjä ohjauspyörän puolissa. Vasemmanpuoleisella kosketuslevyllä säädetään mittaristoa ja oikeanpuoleisella keskinäyttöä. Toiminnon hyväksyntää sekä valikoissa paluuta varten puolissa on yhä oikeat nappulat. Kosketuslevyjen etuna on valmistajan mukaan se, että valikoissa liikkuminen sujuu nopeammin, ja kuski voi hoitaa kaikki näyttöihin liittyvät säädöt irrottamatta käsiä ratista. Kokeilun perusteella peukalot oppivat uudet liikkeet nopeasti, mutta säätimien sujuva käyttö tuntuisi silti vaativan totuttelua – aivan kuten aikanaan siirryttäessä näppäinpuhelimista kosketusnäytöllisiin luureihin. Ja jos uudet säätimet kokee alussa hankaliksi, valikoita voi käyttää myös uusimman C-sarjan tyyliin keskikonsolin säätöpyörällä ja käsialan tunnistavalla kosketuslevyllä tai puheohjauksella. Reilusti tilaa Koeistuminen paljasti, että uudet etuistuimet tarjoavat erinomaisen tuen, ja pitkänkin kuskin takana on reilusti polvitilaa. Pääntilat täyttävät taksivaatimukset myös kattoikkunan kanssa. Takamatkustajien turvallisuutta lisäävät kolarissa ilmalla täyttyvät turvavyöt. Muitakin innovaatioita ohjaamossa riittää. Esimerkiksi älypuhelinta – jolla on E-sarjassa aiempaa laajempaa käyttöä – voi ladata langattomasti keskikonsolin lokerossa. Saatavilla on myös tuulilasiin heijastettava HUD-näyttö. Suomeen uusi Mercedes-Benzin E saapuu maalis–huhtikuussa sedanina. Aloitusmalleina ovat bensiinimoottorinen E 200 ja dieselkäyttöinen E 220d. Syksyllä valikoima laajenee farmarilla ja seuraavana vuonna coupélla sekä avomallilla. Myös moottoripalettiin on luvassa useita täydennyksiä. Teksti Jussi Saarinen, kuvat valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia