5.8.2023

Vaihtaako Kalle tallia? – Näillä keinoin Toyota saa pidettyä kiinni Rovanperästä!

Kalle Rovanperä starttaa kauteen kuumimpana voittajasuosikkina, vaikka viime kauden kaltaista dominointia tuskin on odotettavissa.

Kalle Rovanperä on rallimaailman kuumin kauppatavara. Päätökset tulevaisuudesta ovat kulman takana. Rovanperä on valmis allekirjoitukseen.

Neljä kautta Toyotalla ovat nostaneet Kalle Rovanperän sille jalustalle, joka innokkaimpien villeimmissä fantasioissa näkyi todellisuutena jo vuosia sitten. Maailmanmestaruuden Rovanperä voitti viime vuonna ja kuusi osakilpailua siinä ohessa. Historian nuorimpana kuljettajana, totta kai.

Kotimaisista avainhenkilöistä koostuva tiimi on ollut Rovanperälle ja kartanlukija Jonne Halttuselle unelmapaikka. Tuloksentekokyky on ollut kovalla tasolla, eikä vähiten Rovanperän ansiosta. Tiimin 22-vuotiaana tähtikuljettajana hän on ottanut nuorille harteilleen kannettavaksi vastuun japanilaismerkin pysymisestä rallimaailman huipulla.

Lue myös: Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin

Nykyisestä sopimuksesta on jäljellä enää Suomen MM-rallin jälkeen ajettavat neljä osakilpailua. Rovanperä on jättänyt päätöksen tulevaisuudestaan tietoisesti viime tinkaan. Hän on halunnut managerinsa Timo Jouhkin kanssa katsoa kaikkien kortit ennen nimensä vetämistä sopimuspaperiin.

Tilanne on sikäli selkeä, että tarjokkaita on vain kaksi, Toyota ja Hyundai. M-Sportin taloudellinen tilanne ei mahdollista Rovanperän palveluksista haaveilemista, edes etäisesti.

Lue myös: Mestarimanageri Jouhkilla selvä näkemys Rovanperän suorituskyvystä: ”Sille hän on allerginen”

Päätösten aika. Manageri Timo Jouhki on johtanut suojattinsa sopimusneuvotteluja, kuten tähänkin asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vapaus harrastaa

Kaksikko on kartoittanut tarkasti kummankin tiimin tarjouksia.

Mukaan liittyy myös Rovanperälle tärkeitä ehtoja, kuten drifting-harrastuksen jatkumisen mahdollistava pykälä. Ralliammattilaisuuden ohella hän haluaa elää ikäistensä tavoin, mikä käytännössä tarkoittaa harrastamisvapautta.

Kyse on lähinnä siitä, kuinka paljon parempi Hyundain tarjous olisi oltava, jotta Rovanperä vaihtaa leiriä.

- Aika selvästi. Siinä on monta tekijää, eikä vähäisimpänä drifting, jolla on iso henkinen merkitys. Toyotalla on hyvä kokonaisuus Suomessa, joten kyllä kilpailevan tarjouksen pitää olla selkeästi parempi jo neuvotteluvaiheessa, eikä vasta viime metreillä, Jouhki korostaa.

Haluttu kuljettaja. Kalle Rovanperän nimikirjoitus kelpaisi useammankin tiimin sopimuspaperiin.

Pelkästä rahasta ei ole kuitenkaan kyse. Rovanperä koki merkittävän palkannousun jo kuluvalle vuodelle voitettuaan mestaruuden. Uusi sopimus tulee kuitenkin lyömään laudalta kaiken tähänastisen - tehtiin se kumman tiimin kanssa hyvänsä.

Lukuja Jouhki ei luonnollisestikaan paljasta, mutta muutos on tuntuva. Puhutaan jopa palkan tuplaantumisesta.

- Jotain sellaista se on.

Sopimuksia puntaroidessa toisessa vaakakupissa on Toyotan tuttu jengi vastaan korealais-saksalainen tiimi, joka sekin on ottamassa suuria harppauksia kohti rallimenestyksensä parantamista ja Toyotan aitoa haastamista merkkimestaruudesta.

Nosteessa. Hyundain rallitiimi tähyää valoisampaan tulevaisuuteen palkkaamalla alan tunnettuja osaajia tiimin vahvuuteen.

Osaajien palkkaamista

Viimeisimpänä rekrytointinaan Hyundai nappasi pois markkinoilta rallimaailman kirkkaimmat aivot Francois-Xavier Demaisonin, eli "FX":n muodossa. Ranskalaisinsinööri on tunnustettu tekninen osaaja.

- Toyota on tiiminä ja autona parempi. Ero ei ole iso enää, ja lisäksi (Cyril) Abiteboul on parhaita tiimipäälliköitä, joita olen tavannut. Hänen ajatuksensa ja tekonsa ovat selkeitä - myös silloin, kun hän otti FX:n tekniseksi johtajaksi.

Hyundain tiimipäällikkö Cyril Abiteboul tiedostaa rallimaailman realiteetit. Ranskalaisjohtaja ei peittele kiinnostustaan Rovanperää kohtaan, mutta ei usko olevansa järin vahvoilla taistelussa suomalaisässän palveluksista.

- Kalle on fantastinen kuljettaja, mutta olen myös oppinut lukemaan merkkejä, missä jonkun kuljettajan tulevaisuus on. Kalle on nyt juuri hänelle oikeassa paikassa, Abiteboul uskoo.

Lue myös: Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul lataa selvät sävelet rallin tulevaisuudesta: ”Sarjan arvoa on lisättävä”

Abiteboul siirtyi radalta ralliin vasta seitsemän kuukautta sitten, mutta on lyhyessä ajassa ottanut innollaan kiinni toisten etumatkaa, mitä lajitietämykseen tulee. Kaupallisen ajattelun mies kuitenkin osaa jo entuudestaan, ja juuri siihen liittyy myös Hyundain houkuttavuus Rovanperän silmissä.

- On ymmärrettävä, mitä itsellä on tarjota. Emme voi tarjota hänelle mitään, mitä hänellä ei ole. Olisin tyhmä, jos en yrittäisi ymmärtää tilannetta, ja sitä juuri teen. Emme puhu pelkästään ensi vuodesta, vaan mietimme pidempiaikaista tulevaisuutta. Jokaisen kuljettajan kohdalla on samoin; pohdimme, onko tulevaisuus lyhyt vai pitkä.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat