11.1.2016

Vihdoin täällä: Mercedes-Benzin uusi E-sarja

Mercedes-Benz E-sarja

Mercedeksen peruspilari uudistuu fiksusti, tuoden mukanaan valtavan määrän elektroniikkaa.

Viime viikolla tapahtuneen vuodon jälkeen Mercedes-Benzin E-sarja esittäytyy nyt virallisesti Detroitin kansainvälisen autonäyttelyn yhteydessä. Samalla moottorivaihtoehdot ja automallin lukuisat avustimet saivat tarkennusta.

Mercedes-Benz E-sarja

Uusi korimalli on 43 millimetriä edeltäjäänsä pidempi, kokonaispituuden kasvaessa 4,92 metriin, ja akseliväli venähtää 65 millimetriä aina 2,94 metriin. Ilmanvastuskertoimeksi mallille luvataan 0,23, eli tuulitunneliläksyt on tehty hyvin. Mercedes-Benz itse kutsuu muotoilufilosofiaansa ‘sensuaaliseksi puhtaudeksi’. S-sarjasta muotoiluaan lainaava E-sarja onkin ulkoisesti sangen onnistunut merkkinsä edustaja. Lisähuomiona mainittakoon, että lisävarusteena malliin on saatavana ’tähtipölyvaikutelmalla’ koristellut takavalot.

Mercedes-Benz E-sarja

Alkuvaiheessa tarjolla on kolme moottorivaihtoehtoa. E 200 -mallimerkintää vauhdittaa tuttu nelisylinterinen bensiinimoottori, josta löytynee 185 hevosvoimaa, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,9 litraa per 100 kilometriä. Hiilidioksidejä kilometrin matkalle jää 132 gramman edestä.

E 220 d saa keulalleen uuden 195 hevosvoimaisen (143 kW) kaksilitraisen nelisylinterisen dieselmoottorin, jonka kulutuslukemaksi ilmoitetaan 3,9 litraa per 100 kilometriä. Hiilidioksidipäästöt ovat 102 grammaa kilometriltä.

E 350 e -pistokehybridi luottaa kaksilitraiseen bensiinimoottoriin ja sähkömoottoriin, yhteisvoimien ollessa 279 hevosvoimaa (205 kW) ja 600 newtonmetriä vääntöä. Hiilidioksidia hybridistä lähtee 49 grammaa kilometriltä ja yhdistetyn kulutuksen pitäisi jäädä 2,11 litraan per 100 kilometriä.

Myöhemmin mallisto laajentuu nelisylinteristen lisäksi myös kuusisylinterisillä diesel- ja bensiinimoottoreilla. Kaikki moottorivaihtoehdot saavat parikseen yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston. Tuttuun tapaan 4matic-nelivedon saa osaan mallistosta.

Mercedes-Benz E-sarja

Sisällä E-sarja luottaa merkille ominaisen muotoilun ja suurten näyttöjen yhdistelmään. Myös ohjauspyörässä nähdään älypuhelimista tuttua kosketustekniikkaa, sillä pyyhkäisyeleillä voi hallita muun muassa viihdejärjestelmää käsiä ratista irroittamatta. Keskikonsolissa oleva säilytyslokero osaa ladata älypuhelimen langattomasti Qi-induktiolatausstandardin mukaisesti.

Mercedes-Benz E-sarja

Kuljettajasta uusi E-sarja huolehtii lukuisin avustimin. Hätäjarrutusavustin ottaa nyt huomioon risteävän liikenteen ja kykenee välttämään onnettomuuksia jopa 70 kilometrin tuntinopeuteen asti. Samalla järjestelmään on lisätty myös erillinen ohjausavustin tilanteeseen, jossa auto havaitsee kuljettajan väistävän jalankulkijaa.

Näiden lisäksi autoon on saatavissa Drive Pilot -nimeä kantava avustinjärjestelmä. Järjestelmän osana aktiivinen vakionopeudensäädin osaa seurata ajoneuvoja nyt jopa 210 kilometrin tuntinopeuteen saakka. 130 kilometrin tuntinopeuteen asti auto osaa myös tarkkailla ympäristöään ja puuttua tilanteeseen jopa silloin, kun kaistaviivat puuttuvat. Kaistanvaihtoavustin voi tarvittaessa suorittaa kaistanvaihdoksen kuljettajan puolesta.

Mercedes-Benz E-sarja

Mikäli auto epäilee onnettomuuden olevan vääjäämätön, Mercedeksen Pre Safe -järjestelmään on lisätty äänitoiminto. Auto päästää tällöin ääntä, joka provosoi kyytiläisten korvissa niin sanotun stapediusrefleksin, auttaen sisäkorvaa suojautumaan mahdollisilta törmäyksen aiheuttamilta kuulovaurioilta.

Uusi E-sarja osaa myös kommunikoida muiden ajoneuvojen ja tulevaisuuden liikennejärjestelyihin kanssa lähialueensa liikennetilanteesta. Malliin kuuluu myös etäpysäköinti kännykkäsovelluksen avulla, jolloin auton voi ajeluttaa itsenäisesti ahtaaseen parkkiruutuun.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat