11.1.2016 Ajoneuvot Vihdoin täällä: Mercedes-Benzin uusi E-sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen peruspilari uudistuu fiksusti, tuoden mukanaan valtavan määrän elektroniikkaa. Viime viikolla tapahtuneen vuodon jälkeen Mercedes-Benzin E-sarja esittäytyy nyt virallisesti Detroitin kansainvälisen autonäyttelyn yhteydessä. Samalla moottorivaihtoehdot ja automallin lukuisat avustimet saivat tarkennusta.Uusi korimalli on 43 millimetriä edeltäjäänsä pidempi, kokonaispituuden kasvaessa 4,92 metriin, ja akseliväli venähtää 65 millimetriä aina 2,94 metriin. Ilmanvastuskertoimeksi mallille luvataan 0,23, eli tuulitunneliläksyt on tehty hyvin. Mercedes-Benz itse kutsuu muotoilufilosofiaansa ‘sensuaaliseksi puhtaudeksi’. S-sarjasta muotoiluaan lainaava E-sarja onkin ulkoisesti sangen onnistunut merkkinsä edustaja. Lisähuomiona mainittakoon, että lisävarusteena malliin on saatavana ’tähtipölyvaikutelmalla’ koristellut takavalot.Alkuvaiheessa tarjolla on kolme moottorivaihtoehtoa. E 200 -mallimerkintää vauhdittaa tuttu nelisylinterinen bensiinimoottori, josta löytynee 185 hevosvoimaa, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,9 litraa per 100 kilometriä. Hiilidioksidejä kilometrin matkalle jää 132 gramman edestä.E 220 d saa keulalleen uuden 195 hevosvoimaisen (143 kW) kaksilitraisen nelisylinterisen dieselmoottorin, jonka kulutuslukemaksi ilmoitetaan 3,9 litraa per 100 kilometriä. Hiilidioksidipäästöt ovat 102 grammaa kilometriltä.E 350 e -pistokehybridi luottaa kaksilitraiseen bensiinimoottoriin ja sähkömoottoriin, yhteisvoimien ollessa 279 hevosvoimaa (205 kW) ja 600 newtonmetriä vääntöä. Hiilidioksidia hybridistä lähtee 49 grammaa kilometriltä ja yhdistetyn kulutuksen pitäisi jäädä 2,11 litraan per 100 kilometriä.Myöhemmin mallisto laajentuu nelisylinteristen lisäksi myös kuusisylinterisillä diesel- ja bensiinimoottoreilla. Kaikki moottorivaihtoehdot saavat parikseen yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston. Tuttuun tapaan 4matic-nelivedon saa osaan mallistosta.Sisällä E-sarja luottaa merkille ominaisen muotoilun ja suurten näyttöjen yhdistelmään. Myös ohjauspyörässä nähdään älypuhelimista tuttua kosketustekniikkaa, sillä pyyhkäisyeleillä voi hallita muun muassa viihdejärjestelmää käsiä ratista irroittamatta. Keskikonsolissa oleva säilytyslokero osaa ladata älypuhelimen langattomasti Qi-induktiolatausstandardin mukaisesti.Kuljettajasta uusi E-sarja huolehtii lukuisin avustimin. Hätäjarrutusavustin ottaa nyt huomioon risteävän liikenteen ja kykenee välttämään onnettomuuksia jopa 70 kilometrin tuntinopeuteen asti. Samalla järjestelmään on lisätty myös erillinen ohjausavustin tilanteeseen, jossa auto havaitsee kuljettajan väistävän jalankulkijaa.Näiden lisäksi autoon on saatavissa Drive Pilot -nimeä kantava avustinjärjestelmä. Järjestelmän osana aktiivinen vakionopeudensäädin osaa seurata ajoneuvoja nyt jopa 210 kilometrin tuntinopeuteen saakka. 130 kilometrin tuntinopeuteen asti auto osaa myös tarkkailla ympäristöään ja puuttua tilanteeseen jopa silloin, kun kaistaviivat puuttuvat. Kaistanvaihtoavustin voi tarvittaessa suorittaa kaistanvaihdoksen kuljettajan puolesta.Mikäli auto epäilee onnettomuuden olevan vääjäämätön, Mercedeksen Pre Safe -järjestelmään on lisätty äänitoiminto. Auto päästää tällöin ääntä, joka provosoi kyytiläisten korvissa niin sanotun stapediusrefleksin, auttaen sisäkorvaa suojautumaan mahdollisilta törmäyksen aiheuttamilta kuulovaurioilta.Uusi E-sarja osaa myös kommunikoida muiden ajoneuvojen ja tulevaisuuden liikennejärjestelyihin kanssa lähialueensa liikennetilanteesta. Malliin kuuluu myös etäpysäköinti kännykkäsovelluksen avulla, jolloin auton voi ajeluttaa itsenäisesti ahtaaseen parkkiruutuun.Lähde ja kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle