15.2.2024

Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunut

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Järjestelmään ei pidä luottaa eli sen olemassaolo ei saa vaikuttaa siihen, kuinka huolellisesti kuljettaja tekee havaintoja tai arvioita.”

Kääntymisavustin puuttuu peliin kuljettajan tehdessä havainto- tai arviointivirheen risteyksessä.

– Vasemmalle kääntyminen liikenteessä on erittäin haasteellinen tilanne - varsinkin, jos risteykseen saavutaan väistämismerkin takaa. Kuljettajan on tällöin havainnoitava mahdollisen kevyen liikenteen lisäksi usein jopa kolmesta suunnasta lähestyviä ajoneuvoja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varoittaa ja jarruttaa tarvittaessa

Kääntymisavustin tarkkailee vastaantulevaa liikennettä. Mikäli kuljettaja tekee havainto- tai arviointivirheen ja aikoo kääntyä vastaantulevan ajoneuvon eteen, pyrkii avustin ensin varoittamaan kuljettajaa. Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen, tekee avustin automaattijarrutuksen estääkseen onnettomuuden.

– Järjestelmään ei pidä luottaa eli sen olemassaolo ei saa vaikuttaa siihen, kuinka huolellisesti kuljettaja tekee havaintoja tai arvioita. Aina, jos järjestelmä varoittaa tai puuttuu auton hallintaan, on kuljettaja jo tehnyt pahan virheen, Vesalainen painottaa.

Autokohtaisia eroja

Järjestelmien toteutus- ja toimintatavoissa on autokohtaisia eroja: kääntymisavustimen toiminnalle on saatettu asettaa reunaehtoja, kuten riittävän alhainen ajonopeus.

Vesalaisen mukaan on olennaista tutustua juuri itsellä käytössä olevan auton järjestelmien toimintatapaan ja -edellytyksiin käyttöohjekirjan avulla.

Kuten muutkin nykyaikaiset turvalaitteet, myös kääntymisavustin, kykenee auttamaan vain päälle kytkettynä.

– Haasteelliset sää- ja keliolosuhteet saattavat kuitenkin vaikuttaa sen toimintamahdollisuuksiin.

Mitä ovat ADAS-avustimet?

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia.

Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin.

Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat