1.7.2022

Voiko Porsche olla enää kauniimpi? – Singer tuo 911 Turbon hienosti nykypäivään

Porsche 911 Turbo Singer

Singerin luomus Porsche 911 Turbosta on yksinkertaisen kaunis.

Kun kuulet sanan Singer, tuleeko mieleen mitään muuta kuin ompelukoneet? Tällä kertaa ei ole kysymys räätälintyöstä, vaikka tietynlaiseksi räätälöinniksi tämänkin Singerin voisi väittää.

Singer Vehicle Design on kalifornialainen yritys, joka on erikoistunut restomod-autoihin. Restomod tarkoittaa, että vanhojen ja uusien autojen ominaisuuksia yhdistetään.

Singer on esitellyt nyt livenä Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Singer Turbo Studyn, joka on Singerin luomus ensimmäisen sukupolven 911 Turbosta. Auto on tunnettu koodilla 930 koko sen 15-vuotisen historian ajan ja se on ehkä ikonisin luomus, mitä Porschen tehtaalta on ikinä lähtenyt, innoittaen myöhemmin myös muita Porschen tuoreimpia malleja.

Porsche 911 Turbo Singer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fuchsin vanteet versioitu nykykokoon

Singer ei ole tehnyt poikkeusta valmistaessaan 911 Turbosta restomodin, sen ikonisesta ulkomuodosta on pidetty kiinni, vaikkakin esimerkiksi etuvalot ja puskureissa olevat vilkut on vaihdettu modernimpeihin osiin. Etulipan alla on myös alkuperäistä isompi spoileri. Lisäksi puskureissa olevat kumiosat on istutettu alkuperäistä sulavammin auton korin muotoihin. Lisäksi Singer Turbo Studyn takasiipi on uudelleen muotoiltu ja autossa olevat vanteet ovat modernit versioinnit alkuperäisistä Fuchsin vanteista. Tuumakoko vanteissa on myös niin sanotusti nykypäivän tasolla.

Erikoista autossa on myös se, että siinä on hiilikuituinen runko. Moottorina käytetään 3,8-litraista kahdella turbolla ahdettua flat-six -moottoria välijäähdyttimellä. Moottorista irtoaa myös tehoa yli 450 hevosvoimaa, ja sitä voidaan myös tarvittaessa "räätälöidä" asiakkaan toivomusten mukaan. Alkuperäisessä 911 Turbossa hevosvoimia oli enimmillään 300. Singerissä olevaa Moottoria käsketään 6-portaisen manuaalivaihteiston välityksellä ja auto on takavetoinen. Vauhdin hilllitsemiseen käytetään hiilikeraamisia jarruja.

Porsche 911 Turbo Singer

Oma kokemus innoitti

Sisätiloista autosta löytyy tyylikäs Malibu Sand -sisustus, jossa on Schwarzwaldin puupanelointia. Istuimet ovat sähkösäätöiset sekä tarvittaessa lämmitettävät ja kesähelteillä viilennystä tarjoaa ilmastointi.

Miksi Singer sitten päätyi tekemään juuri 911 turbosta restomodin, johtuu yksinkertaisesti Singer Groupin perustajan ja pääjohtajan omasta kokemuksesta.

– Ensimmäinen ajomatkani Porsche 911:llä 11-vuotiaana vuonna 1976 jätti minut sanattomaksi – se oli musta 930 Turbo punaisilla tartaanipenkeillä. Neljäkymmentäviisi vuotta tuosta elämääni muuttavasta hetkestä olen innoissani voidessani esitellä tulokset, jonka tavoitteena on vangita Porschen ensimmäisen "superauton" mahtava jännitys ja samalla kuvitella uudelleen sen suorituskykyä ja hienostuneisuutta ja tehdä myös yhteistyötä auton uusien omistajien kanssa viedäkseen molemmat, niin auton kuin omistajat uusiin korkeuksiin. Uskon, että se on sopiva kunnianosoitus autolle, joka muutti minun ja monien muiden elämän, Rob Dickinson sanoo.

Jo 70 tilausta

Singer Turbo Study ei ole mikään yksittäiskappale, joka päätyisi hirmuhintaan ainoastaan yhdelle ainoalle asiakkaalle. Singer on saanut autosta jo 70 tilausta, joka on myös mahdollistanut sen, että auto menee tuotantoon, sillä yhden auton tuotantokustannukset ovat luonnollisesti ruhtinaalliset. Mutta niin on varmasti hintakin, sitä ei ole kerrottu tarkalleen, mutta Singerin aiemmat tuotokset tuntien, se on lähellä miljoonaa euroa.

Lähteet: Newspress, Singer Vehicle Design

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat