22.8.2016

Volkswagen kahnaa alihankkijoiden kanssa, tuotantokatkokset laajenevat

Volkswagen karsimassa

Passatin lisäksi myös Golfin valmistus takeltelee Volkswagenin kahnatessa alihankkijoidensa kanssa.

Volkswagen on joutunut keskeyttämään tai hidastamaan tuotantoaan useissa tuotantolaitoksissa, koskien aiemmin raportoidun Passatin lisäksi myös ainakin Golfia. Ongelmien taustalla ovat takeltelevat alihankkijasuhteet, sillä dieselskandaalin nuijima Volkswagen pyrkii leikkaamaan noin miljardi euroa vuosittaisista valmistuskustannuksista neuvottelemalla sopimukset uudelleen.

Istuinverhoiluita valmistava CarTrim ja vaihteistokomponentteja valmistava ES Automobilguss kuuluvat molemmat Wolfsburgissa sijaitsevan Prevent DEV:n alaisuuteen. Preventin julkaiseman lausunnon mukaan Volkswagen on katkaissut alihankintasopimukset kesken sopimuskauden ilman pätevää syytä eikä autovalmistaja ole maksanut tästä kompensaatiota. Tästä johtuen Preventin tytäryhtiöt ovat katkaisseet komponenttitoimitukset.

Volkswagen puolestaan käyttää "kaikki mahdolliset lailliset keinot" tilanteen ratkaisemiseksi. Aiemmin saksalainen tuomioistuin määräsi alihankkijat jatkamaan toimituksia, mutta tuomion valituskäsittely tapahtuu vasta muutaman viikon päästä kuun taitteessa. Volkswagen tarjoutui, että se voi tarvittaessa käydä alihankkijoiden tehtailla hakemassa komponentit omalla työvoimallaan, mutta tämänkin ratkaisun oikeuskäsittely kestää vielä tämän viikon.

Tuotantokatkokset koskevat Wolfsburgin tehtaan Golf-tuotantolinjaa, jossa työtunteja vähennetään 10 000 työntekijältä, tehtaan työllistäessä kokonaisuudessaan noin 60 000 henkeä. Golfin lisäksi Wolfsburgissa valmistetaan Tiguania ja Tourania. Lisäksi työvuoroja leikataan Kasselin vaihteistokokoonpanossa, Zwickaun Golf- ja Passat-tuotantolinjoilla ja Passatia valmistavassa Emdenin tehtaassa. Emdenin viikon kestävä pysäytys tarkoittaa noin 6 250 Passatin valmistumisen viivästymistä.

Bankhaus Lampen analyytikko Cchristian Ludwigin mukaan kiista saattaa aiheuttaa Volkswagenille noin 40 miljoonan euron tulonmenetykset viikossa. Samalla se on hyvä osoitus autoteollisuuden nykyisistä alihankintasuhteista, joissa autovalmistajat painostavat alihankkijoita hintaleikkauksiin, alihankkijoiden vastatessa tärkeiden komponenttien toimituskatkoksilla.

Lähde: Automotive News Kuva: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat