19.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Lomahelteessä viileää kyytiä kilometreistä tinkimättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huoli pois – Hyundai Ioniq Electric -sähköauto ei tuhlaile, vaikka kuljettaja vaatii matkalle viileää luksusta. Tuttuun tapaan Hyundai Ioniq -sähköauton toimintamatka mietitytti jälleen uudessa tilanteessa. Kesän huippuhelteisiin osunut lomaviikko ja vaihtelunhalu saivat kuljettajan ja auton liikkeelle. Rantamaisemat vaihtuivat kesän vilkastaman maalaiskylän kuhinaan.Ulkolämpömittarit näyttivät keskimäärin 30 asteen lukemia koko päivän ajan. Auton automaatti-ilmastointi oli asetettu miellyttävään 21 asteen sisälämpötilaan. Aamulla liikkeelle lähdettäessä Hyundai Ioniq Electric lupaili, että ilman latausta päiväreissu voisi olla enintään 190 kilometriä. No, tänään ei ollut kysymys toimintamatkan riittävyydestä, sillä tarkoitus oli tosiaankin vain nautiskella lähiseudun kesätarjonnasta lomalaisen rennolla ja löysällä mentaliteetilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHellepäivän suoritus yllättiPäivän alkaessa mietitytti eniten se, kuinka paljon jatkuva matkustamon viilentäminen syö toimintamatkaa, kun näköpiirissä oli kuitenkin lukuisia pysähdyksiä, joiden aikana autosta tulee hetkessä sietämättömän kuuma.Päivään mahtui kaikkiaan kymmenkunta pysähdystä, joista jokainen kuumensi auton polttavan kuumaksi. Kilometrejä mittariin kertyi kuitenkin vain vaivaiset 44 – ihan oikea leppoisa lomapäivä siis!Hämmästyttävin tulos päivän päätteeksi oli, kun aamulla luvatusta toimintamatkasta oli kulunut päivän aikana vain 41 kilometriä, toimintamatka siis väheni vähemmän kuin ajetut kilometrit olisivat edellyttäneet.Ajomatka kilometreinä oli lyhyt, mutta helteisten pysähdysten olisi etukäteen arvioiden luullut kuluttavan virtaa eli siten toimintamatkaa huomattavasti enemmän.Energian talteenotto palkitseeAutomaatti-ilmastointi oli epäilemättä kovilla koko päivän. Ilmastoinnin suuttimia oli myös pakko yrittää käännellä huolella pois kuljettajan kasvoilta, niin kovalla voimalla ne puskivat kylmää ilmaa matkustamoon.Leppoisa taajama-ajelu ja rauhalliset kylätiet sopivat Hyundai Ioniq Electricille mainiosti. Jo aiemmissa koeajoissamme olemme todenneet, että moottoritieajo syö toimintamatkaa enemmän kuin hitaampi ajo.Kun leppoisaan ajeluun yhdistyi jatkuvasti harkittu energian talteenoton käyttö, se selittänee myös osaltaan säästön toimintamatkassa. Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevien lapojen avulla kuljettaja voi helposti lisätä tai vähentää moottorijarrutuksen kaltaista energian talteenottoa.Sähköautoilu siis haastaa kuljettajan opettelemaan uusia taitoja. Kun kuljettaja osaa nähdä eron energiasyöpön ja energiaa pihistelevän ajotavan välillä nimenomaan omassa autossaan, pääsee mikä tahansa ajopeli oikeuksiinsa, mutta juuri sähköautossa fiksu ajotapa palkitaan konkreettisesti pidentyvänä ajomatkana. Eikä mukavuuksista tarvitse tinkiä!Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija