5.2.2019 Ajoneuvot WLTP hyökkää taas: Saksan autoteollisuus varautuu uusiin haasteisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime syyskuussa voimaan astunut uusi, todenmukaisempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli laajentuu. Se tarkoittaa uutta ruuhkaa testilaboratorioihin. Autokauppa häiriintyi, kun uusi entistä tiukempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli astui voimaan viimevuoden syyskuussa. Aiempaa vaativampi mittaussykli nosti autojen ilmoitettuja kulutuksia ja hiilidioksidipäästöjä, vaikka itse autoissa ei muutoksia tapahtunutakaan – ellei autonvalmistaja sitten ajoittanut malliuudistusta sopivasti syklimuutokseen.Tästä aiheutui muutama ongelma: Suomi joutui korjailemaan autoveroa pariinkin otteeseen, kun ennakoitu veronkorjaus ei osunut ihan kerralla oikeaan.Suurempi häiriö syntyi autonvalmistajille. Vanhan mittauksen mukaisia autoja piti pikamyydä alennuksin. Uusi mittaussykli taas vaatii nimensä mukaisesti autojen mittaamista. Se ruuhkautti etenkin Saksan testilaboratoriot, kun erittäin runsailla mallivalikoimilla ylpeilevät saksalaismerkit veivät autojaan WLTP-mittauksiin. Ensimmäisenä testeihin vietiin myyntimallit, sen jälkeen erikoisemmat herkut. Tätä kirjoittaessa esimerkiksi Audi RS 3 -mallia ei vieläkään ole mitattu, eikä autoa siten ole vielä hinnoiteltu – myyntihintaan tarvittava autovero kun riippuu päästöistä.Pelkkää hyvää tarkoittava WLTP siis aiheutti melkoisen markkinahäiriön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia mittauksia meidän parhaaksiKun pahimmasta on selvitty, on edessä toinen kierros. Myöhemmin tänä vuonna WLTP-testiin otetaan mukaan EVAP-testiksi kutsuttu mittaus, joka tutkii pysäköidystä autosta haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, eli VOC-päästöjä (volatile organic compound). Autojen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi polttoainejärjestelmästä haihtuvia bensiinihöyryjä.Syyskuun alussa aloitetaan myös uusien autojen ajonaikaisten typpioksidipäästöjen mittaus, eli RDE-NOx. Mittaukset tehdään laboratorioiden sijaan oikeassa ajotilanteessa, millä halutaan varmentaa päästöjen pysyminen kurissa. Volkswagenin dieselgate-skandaali johtui nimenomaan tästä: autot tunnistivat laboratorio-olosuhteet ja moottorin toiminta mukautettiin typpioksidipäästöjä suosivaksi, mutta laboratorion ulkopuolella päästöt kasvoivat yli sallittujen rajojen.Tiukka aikatauluSaksalaismerkkien edustajat ovat kertoneet Automotive News Europelle ottaneensa opiksi ensimmäisestä WLTP-kierroksesta, vaikka markkinahäiriön toistumista pienemmässä mittakaavassa ei voidakaan täysin estää.Daimlerin edustaja kommentoi Automotive Newsille haastavasta aikataulusta, sillä EVAP-päästömittaus saatiin lopullisen muotoonsa vasta viime marraskuussa. Autonvalmistajilla ei siis ole ollut merkittävästi aikaa edes varautua tulevaan.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?