5.2.2019 Ajoneuvot WLTP hyökkää taas: Saksan autoteollisuus varautuu uusiin haasteisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime syyskuussa voimaan astunut uusi, todenmukaisempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli laajentuu. Se tarkoittaa uutta ruuhkaa testilaboratorioihin. Autokauppa häiriintyi, kun uusi entistä tiukempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli astui voimaan viimevuoden syyskuussa. Aiempaa vaativampi mittaussykli nosti autojen ilmoitettuja kulutuksia ja hiilidioksidipäästöjä, vaikka itse autoissa ei muutoksia tapahtunutakaan – ellei autonvalmistaja sitten ajoittanut malliuudistusta sopivasti syklimuutokseen. Tästä aiheutui muutama ongelma: Suomi joutui korjailemaan autoveroa pariinkin otteeseen, kun ennakoitu veronkorjaus ei osunut ihan kerralla oikeaan. Suurempi häiriö syntyi autonvalmistajille. Vanhan mittauksen mukaisia autoja piti pikamyydä alennuksin. Uusi mittaussykli taas vaatii nimensä mukaisesti autojen mittaamista. Se ruuhkautti etenkin Saksan testilaboratoriot, kun erittäin runsailla mallivalikoimilla ylpeilevät saksalaismerkit veivät autojaan WLTP-mittauksiin. Ensimmäisenä testeihin vietiin myyntimallit, sen jälkeen erikoisemmat herkut. Tätä kirjoittaessa esimerkiksi Audi RS 3 -mallia ei vieläkään ole mitattu, eikä autoa siten ole vielä hinnoiteltu – myyntihintaan tarvittava autovero kun riippuu päästöistä. Pelkkää hyvää tarkoittava WLTP siis aiheutti melkoisen markkinahäiriön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia mittauksia meidän parhaaksi Kun pahimmasta on selvitty, on edessä toinen kierros. Myöhemmin tänä vuonna WLTP-testiin otetaan mukaan EVAP-testiksi kutsuttu mittaus, joka tutkii pysäköidystä autosta haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, eli VOC-päästöjä (volatile organic compound). Autojen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi polttoainejärjestelmästä haihtuvia bensiinihöyryjä. Syyskuun alussa aloitetaan myös uusien autojen ajonaikaisten typpioksidipäästöjen mittaus, eli RDE-NOx. Mittaukset tehdään laboratorioiden sijaan oikeassa ajotilanteessa, millä halutaan varmentaa päästöjen pysyminen kurissa. Volkswagenin dieselgate-skandaali johtui nimenomaan tästä: autot tunnistivat laboratorio-olosuhteet ja moottorin toiminta mukautettiin typpioksidipäästöjä suosivaksi, mutta laboratorion ulkopuolella päästöt kasvoivat yli sallittujen rajojen. Tiukka aikataulu Saksalaismerkkien edustajat ovat kertoneet Automotive News Europelle ottaneensa opiksi ensimmäisestä WLTP-kierroksesta, vaikka markkinahäiriön toistumista pienemmässä mittakaavassa ei voidakaan täysin estää. Daimlerin edustaja kommentoi Automotive Newsille haastavasta aikataulusta, sillä EVAP-päästömittaus saatiin lopullisen muotoonsa vasta viime marraskuussa. Autonvalmistajilla ei siis ole ollut merkittävästi aikaa edes varautua tulevaan. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe