5.2.2019 Ajoneuvot WLTP hyökkää taas: Saksan autoteollisuus varautuu uusiin haasteisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime syyskuussa voimaan astunut uusi, todenmukaisempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli laajentuu. Se tarkoittaa uutta ruuhkaa testilaboratorioihin. Autokauppa häiriintyi, kun uusi entistä tiukempi WLTP-kulutus- ja päästömittaussykli astui voimaan viimevuoden syyskuussa. Aiempaa vaativampi mittaussykli nosti autojen ilmoitettuja kulutuksia ja hiilidioksidipäästöjä, vaikka itse autoissa ei muutoksia tapahtunutakaan – ellei autonvalmistaja sitten ajoittanut malliuudistusta sopivasti syklimuutokseen.Tästä aiheutui muutama ongelma: Suomi joutui korjailemaan autoveroa pariinkin otteeseen, kun ennakoitu veronkorjaus ei osunut ihan kerralla oikeaan.Suurempi häiriö syntyi autonvalmistajille. Vanhan mittauksen mukaisia autoja piti pikamyydä alennuksin. Uusi mittaussykli taas vaatii nimensä mukaisesti autojen mittaamista. Se ruuhkautti etenkin Saksan testilaboratoriot, kun erittäin runsailla mallivalikoimilla ylpeilevät saksalaismerkit veivät autojaan WLTP-mittauksiin. Ensimmäisenä testeihin vietiin myyntimallit, sen jälkeen erikoisemmat herkut. Tätä kirjoittaessa esimerkiksi Audi RS 3 -mallia ei vieläkään ole mitattu, eikä autoa siten ole vielä hinnoiteltu – myyntihintaan tarvittava autovero kun riippuu päästöistä.Pelkkää hyvää tarkoittava WLTP siis aiheutti melkoisen markkinahäiriön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia mittauksia meidän parhaaksiKun pahimmasta on selvitty, on edessä toinen kierros. Myöhemmin tänä vuonna WLTP-testiin otetaan mukaan EVAP-testiksi kutsuttu mittaus, joka tutkii pysäköidystä autosta haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, eli VOC-päästöjä (volatile organic compound). Autojen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi polttoainejärjestelmästä haihtuvia bensiinihöyryjä.Syyskuun alussa aloitetaan myös uusien autojen ajonaikaisten typpioksidipäästöjen mittaus, eli RDE-NOx. Mittaukset tehdään laboratorioiden sijaan oikeassa ajotilanteessa, millä halutaan varmentaa päästöjen pysyminen kurissa. Volkswagenin dieselgate-skandaali johtui nimenomaan tästä: autot tunnistivat laboratorio-olosuhteet ja moottorin toiminta mukautettiin typpioksidipäästöjä suosivaksi, mutta laboratorion ulkopuolella päästöt kasvoivat yli sallittujen rajojen.Tiukka aikatauluSaksalaismerkkien edustajat ovat kertoneet Automotive News Europelle ottaneensa opiksi ensimmäisestä WLTP-kierroksesta, vaikka markkinahäiriön toistumista pienemmässä mittakaavassa ei voidakaan täysin estää.Daimlerin edustaja kommentoi Automotive Newsille haastavasta aikataulusta, sillä EVAP-päästömittaus saatiin lopullisen muotoonsa vasta viime marraskuussa. Autonvalmistajilla ei siis ole ollut merkittävästi aikaa edes varautua tulevaan.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous