4.7.2018

Yhdysvaltalaistutkimus: korealaismerkit kärjessä laatuvaikutelmassa

J.D. Power laatuvaikutelma

Perinteinen J.D. Powerin IQS-tutkimus mittaa uusien autojen omistajien tuntemuksia ensimmäisten kuukausien ajalta.

Yhdysvaltalainen J.D. Power on jälleen tutkinut omistajuuden alkuvaiheen laatuvaikutelmia eri autoista ja pistänyt valmistajat ja automallit ojennukseen kuherruskuukauden jälkeen. Initial Quality Study (IQS) selvittää omistajien murheita, tuskailuita ja valituksia ensimmäisen 90 päivän ajalta aina ostohetkestä lähtien.

Vaikka tutkimus olisi helppo leimata suoraksi indeksiksi autojen laadusta, sisältää IQS suoranaisia vikoja ja valmistusvirheitä enemmän omistajien murheita esimerkiksi vaikeasti käytettävien tietoviihdejärjestelmien ja ajoavustimien suhteen. Varsinaisten vikojen vähentyessä vuosi vuodelta ovat bluetooth-puhelintuen kaltaiset ongelmat nousseet määräävään asemaan. Tutkimus tehtiin tänä vuonna helmikuusta toukokuuhun myydyille autoille ja siihen saatiin 75 712 vastausta.

Automerkeistä kärjessä olivat Kia (72 ongelmaa per 100 autoa) ja Hyundai (74 OP100). Korealaistrion kruunasi Hyundaista erilliseksi luksusmerkiksi pyöräytetty Genesis, jonka omistaminen oli tutkimuksen mukaan kaikkein mutkattominta 68 ongelmalla per 100 myytyä autoa. Samalla Genesis nappasi kärkisijan Kialta muutaman valtavuoden jälkeen.

J.D. Power laatuvaikutelma
Genesis G90 oli eräs tutkimuksen menestyjistä ja auttoi nostamaan nuoren automerkin ykkössijalle.

Neljänneksi ylsi tuttuun tapaan Porsche (79 OP100), jonka nimiin kuitattiin myös koko tutkimuksen paras automalli. Vuosikausia hiottu 911 yllätti omistajansa negatiivisesti kaikkein harvimmin koko tutkimuksessa, sillä 48 ongelmaa per 100 autoa erottuu selvästi alan yleisestä tasosta. J.D. Power arvioi, että korealaismerkit ja Porsche pärjäävät hyvin erityisesti sen takia, että niiden tietoviihdejärjestelmät on suunniteltu yksinkertaisiksi.

Ylipäätään koko ala oli nousussa neljättä vuotta putkeen, alan keskiarvon ollessa nyt 93 ongelmaa per 100 autoa. Parhaiten omaa tulostaan kohensi Mazda huikealla 25 pisteen loikalla (nyt 100 OP100). Myös Mitsubishi on voimakkaassa noususuunnassa. Vastaavasti Toyota ja Honda ovat pysyneet jokseenkin paikoillaan tuloksissaan, mutta ala on kehittynyt niiden ympärillä.

J.D. Power laatuvaikutelma

J.D. Powerin noteeraamat automerkit aiheutettujen pettymysten mukaan:

SijoitusMerkkiOngelmaa per 100 autoa
1.Genesis68
2.Kia72
3.Hyundai74
4.Porsche79
5.Ford81
6.Chevrolet82
7.Lincoln83
8.Lexus84
9.Ram84
10.Nissan85
11.BMW87
12.Cadillac90
13.Mini90
14.Infiniti92
15.Mercedes-Benz92
ALAN KESKIARVO93
16.Buick95
17.Jeep96
18.Toyota96
19.Dodge98
20.Acura99
21.GMC99
22.Mazda100
23.Honda102
24.Volkswagen103
25.Audi105
26.Chrysler111
27.Mitsubishi111
28.Subaru115
29.Volvo122
30.Jaguar148
31.Land Rover160

Yhdysvaltalaisten merkkien läsnäolon lisäksi huomioitavaa on viime vuoden jumbon, Fiatin, puuttuminen merkin matalasta myyntimäärästä johtuen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietoviihde ja ajoavustimet murheena

Suurimmat hyppäykset ajoneuvojen laatuvaikutelmissa syntyivät ulkoisista tekijöistä, joten ostajat olivat selvästi aiempaa tyytyväisempiä tuulen suhinoihin ja maalipinnan tasaisuuteen. Yleisellä tasolla myös istuimet ja sisustojen laatu kohosi selvästi.

J.D. Power laatuvaikutelma

Eniten päänsärkyjä uuden auton kanssa aiheuttavat edelleen tietoviihdejärjestelmät, vaikka ala on kehittynyt kolmatta vuotta putkeen suotuisasti. Tänä vuonna suurimman kehitysaskeleen ottivat äänikomennot. Nousevana murheena ovat kuljettajaa avustavat järjestelmät, joita harmiteltiin keskimäärin 3,5 kertaa per 100 autoa.

– Yhä automatisoituneempien autojen aikakaudella omistajien täytyy olla sinut kaistavahdin ja törmäyssuojan kaltaisten perustavanlaatuisten teknologioiden kanssa. Muuten autovalmistajilla ei ole helppoa päihittää kuluttajien vastustus täysin autonomisia autoja kohtaan, kiteyttää J.D. Powerin autotoimintaa luotsaava Dave Sargent.

SegmenttiVoittajaMenestyjät
PikkuautoKia RioNissan Versa (Note), Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e)
Pieni premiumautoAcura ILXBMW 2-sarja, Mercedes-Benz CLA
Pienempi keskiluokkaToyota CorollaChevrolet Cruze, Kia Forte
Pienempi premiumluokkaBMW 4-sarjaInfiniti Q60, Lexus ES
KeskiluokkaNissan AltimaKia Optima, Ford Fusion (Mondeo)
Keskikokoinen sporttiFord Mustang
Keskikokoinen premiumLincoln ContinentalGenesis G80, Lexus GS
Tila-autoDodge Grand CaravanKia Sedona, Toyota Sienna
Iso autoNissan MaximaFord Taurus, Chrysler 300
Iso premiumGenesis G90BMW 7-sarja, Mercedes-Benz S-sarja
Pieni katumaasturiHyundai TucsonKia Sportage, Mitsubishi Outlander Sport
Pieni premium katumaasturiBMW X1/Mercedes-Benz GLA (tasapeli)
Kompakti katumaasturiBuick EnvisionFord Escape, Honda CR-V
Kompakti premium katumaasturiLincoln MKCPorsche Macan, Mercedes-Benz GLC
Keskikoon katumaasturiKia SorentoHyundai Santa Fe, Ford Explorer/Nissan Murano
Keskikoon premium katumaasturiBMW X6Lexus RX, Porsche Cayenne
Iso katumaasturiFord ExpeditionGMC Yukon, Chevrolet Tahoe

Lähteet: J.D. Power, Automotive News Kuvat: Genesis

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat