10.2.2016 Liikenne Ykkösluokan remontti alkaa Kehällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen vilkkain liikennesolmu menee puolitoista vuotta kestävään korjaukseen. Ruuhkassa jonottavien kärsivällisyys palkitaan entistä sujuvammalla Kehä I:llä. Helsingin sisäänmenoväyliä yhdistävä Kehä I (Mt 101) on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä teistä. Nyt sen keskeisin kohta – niin liikenteellisesti kuin maantieteellisestikin – joutuu parannustöiden alle, mikä ennustelee Kehälle melkoisen pahoja ruuhkia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäkaistoja luvassaUrakka starttaa maaliskuussa. Tarkoituksena on sujuvoittaa Vihdintien (Mt 120) ja Hämeenlinnanväylän (Vt 3) liittymiä sekä niiden välistä tieosuutta. Taustalla on se, että liikennemäärien ennustetaan kasvavan vielä nykyisestäkin tuntuvasti.Remontissa rakennetaan lisäkaistat noin puolitoista kilometrin matkalle Vihdintien liittymästä Espooseen päin – käytännössä Kehä ykkösestä tulee siis pääosin kuusikaistainen Turunväylältä (Vt 1) aina Tuusulanväylälle (Kt 45) saakka.Kevyttä liikennettäkään ei ole unohdettu. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reittejä parannetaan, ja Vihdintien kohdalle rakennetaan uusi kevyen liikenteen silta. Lisäksi bussiliikenteen pysäkkijärjestelyjä ja meluntorjuntaa parannetaan.Loivemmat rampitMyös Hämeenlinnanväylän liittymän vanhentuneet ja liian tiukkakaarteiset rampit pistetään osittain uusiksi. Nykyisellään Kehältä pohjoiseen päin kääntyvät, idän ja lännen suunnasta tulevat autoilijat ahdetaan yhdelle kaistalle, ja liikenne seisoo etenkin työmatka-aikoina.Uudet idästä tulevien rampit ovat selvästi loivemmat, ja lännestä tulevat tienkäyttäjät johdetaan Hämeenlinnanväylälle omaa kaistaansa pitkin. Kehää idästä tulevien turvallisuus paranee muutenkin, kun kaistajärjestelyt saatetaan nykyaikaiselle tasolle.Aivan kaikkea ei silti tässäkään tietyössä tehdä. Vaikka Kehää lännestä tulevien ramppi sujuvoituukin loppupäästään, sen alkupää kiertää edelleen kaukaa Pirkkolan urheilupuistoa hipoen, eli nykyisen kaltainen kaistanvaihtohärdelli tässä kohdassa jatkuu.Palapeli täydentyy 2018Kehä ykköstä on paranneltu paloissa sen alkupäivistä lähtien. Vielä 1980-luvulle asti väylä oli hyvinkin hajanainen sekoitus katuverkkoa ja nykyisenkaltaista moottoritiemäisempää tietä. Sittemmin liikennevaloristeyksiä on vähitellen poistettu, kaistoja lisätty ja ramppeja kehitetty.Viimeisin suuri muutos koettiin muutama vuosi sitten, kun Leppävaaran kohdan liittymät Espoossa rakennettiin täysin uusiksi, ja pullonkaula Mäkkylässä korvattiin massiivisella Mestarintunnelilla. Hiljattain uutiskynnyksen ylittivät myös Kehälle asennetut nopeusvalvontakamerat.Maaliskuussa starttaavan keskiosan remontin ohella myös Kivikon eritasoliittymän rakennustyöt Lahdenväylän lähellä ovat täydessä käynnissä. Länsipäässä eli Keilaniemessä puolestaan on aloitettu tunnelin louhintatyöt: uutta, entistä sujuvampaa Kehää pääsee päästelemään vuonna 2018.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?