10.2.2016 Liikenne Ykkösluokan remontti alkaa Kehällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen vilkkain liikennesolmu menee puolitoista vuotta kestävään korjaukseen. Ruuhkassa jonottavien kärsivällisyys palkitaan entistä sujuvammalla Kehä I:llä. Helsingin sisäänmenoväyliä yhdistävä Kehä I (Mt 101) on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä teistä. Nyt sen keskeisin kohta – niin liikenteellisesti kuin maantieteellisestikin – joutuu parannustöiden alle, mikä ennustelee Kehälle melkoisen pahoja ruuhkia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäkaistoja luvassaUrakka starttaa maaliskuussa. Tarkoituksena on sujuvoittaa Vihdintien (Mt 120) ja Hämeenlinnanväylän (Vt 3) liittymiä sekä niiden välistä tieosuutta. Taustalla on se, että liikennemäärien ennustetaan kasvavan vielä nykyisestäkin tuntuvasti.Remontissa rakennetaan lisäkaistat noin puolitoista kilometrin matkalle Vihdintien liittymästä Espooseen päin – käytännössä Kehä ykkösestä tulee siis pääosin kuusikaistainen Turunväylältä (Vt 1) aina Tuusulanväylälle (Kt 45) saakka.Kevyttä liikennettäkään ei ole unohdettu. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reittejä parannetaan, ja Vihdintien kohdalle rakennetaan uusi kevyen liikenteen silta. Lisäksi bussiliikenteen pysäkkijärjestelyjä ja meluntorjuntaa parannetaan.Loivemmat rampitMyös Hämeenlinnanväylän liittymän vanhentuneet ja liian tiukkakaarteiset rampit pistetään osittain uusiksi. Nykyisellään Kehältä pohjoiseen päin kääntyvät, idän ja lännen suunnasta tulevat autoilijat ahdetaan yhdelle kaistalle, ja liikenne seisoo etenkin työmatka-aikoina.Uudet idästä tulevien rampit ovat selvästi loivemmat, ja lännestä tulevat tienkäyttäjät johdetaan Hämeenlinnanväylälle omaa kaistaansa pitkin. Kehää idästä tulevien turvallisuus paranee muutenkin, kun kaistajärjestelyt saatetaan nykyaikaiselle tasolle.Aivan kaikkea ei silti tässäkään tietyössä tehdä. Vaikka Kehää lännestä tulevien ramppi sujuvoituukin loppupäästään, sen alkupää kiertää edelleen kaukaa Pirkkolan urheilupuistoa hipoen, eli nykyisen kaltainen kaistanvaihtohärdelli tässä kohdassa jatkuu.Palapeli täydentyy 2018Kehä ykköstä on paranneltu paloissa sen alkupäivistä lähtien. Vielä 1980-luvulle asti väylä oli hyvinkin hajanainen sekoitus katuverkkoa ja nykyisenkaltaista moottoritiemäisempää tietä. Sittemmin liikennevaloristeyksiä on vähitellen poistettu, kaistoja lisätty ja ramppeja kehitetty.Viimeisin suuri muutos koettiin muutama vuosi sitten, kun Leppävaaran kohdan liittymät Espoossa rakennettiin täysin uusiksi, ja pullonkaula Mäkkylässä korvattiin massiivisella Mestarintunnelilla. Hiljattain uutiskynnyksen ylittivät myös Kehälle asennetut nopeusvalvontakamerat.Maaliskuussa starttaavan keskiosan remontin ohella myös Kivikon eritasoliittymän rakennustyöt Lahdenväylän lähellä ovat täydessä käynnissä. Länsipäässä eli Keilaniemessä puolestaan on aloitettu tunnelin louhintatyöt: uutta, entistä sujuvampaa Kehää pääsee päästelemään vuonna 2018.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen