10.2.2016

Ykkösluokan remontti alkaa Kehällä

Talviautoilua

Suomen vilkkain liikennesolmu menee puolitoista vuotta kestävään korjaukseen. Ruuhkassa jonottavien kärsivällisyys palkitaan entistä sujuvammalla Kehä I:llä.

Helsingin sisäänmenoväyliä yhdistävä Kehä I (Mt 101) on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä teistä. Nyt sen keskeisin kohta – niin liikenteellisesti kuin maantieteellisestikin – joutuu parannustöiden alle, mikä ennustelee Kehälle melkoisen pahoja ruuhkia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisäkaistoja luvassa

Urakka starttaa maaliskuussa. Tarkoituksena on sujuvoittaa Vihdintien (Mt 120) ja Hämeenlinnanväylän (Vt 3) liittymiä sekä niiden välistä tieosuutta. Taustalla on se, että liikennemäärien ennustetaan kasvavan vielä nykyisestäkin tuntuvasti.

Remontissa rakennetaan lisäkaistat noin puolitoista kilometrin matkalle Vihdintien liittymästä Espooseen päin – käytännössä Kehä ykkösestä tulee siis pääosin kuusikaistainen Turunväylältä (Vt 1) aina Tuusulanväylälle (Kt 45) saakka.

Kevyttä liikennettäkään ei ole unohdettu. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reittejä parannetaan, ja Vihdintien kohdalle rakennetaan uusi kevyen liikenteen silta. Lisäksi bussiliikenteen pysäkkijärjestelyjä ja meluntorjuntaa parannetaan.

Loivemmat rampit

Myös Hämeenlinnanväylän liittymän vanhentuneet ja liian tiukkakaarteiset rampit pistetään osittain uusiksi. Nykyisellään Kehältä pohjoiseen päin kääntyvät, idän ja lännen suunnasta tulevat autoilijat ahdetaan yhdelle kaistalle, ja liikenne seisoo etenkin työmatka-aikoina.

Uudet idästä tulevien rampit ovat selvästi loivemmat, ja lännestä tulevat tienkäyttäjät johdetaan Hämeenlinnanväylälle omaa kaistaansa pitkin. Kehää idästä tulevien turvallisuus paranee muutenkin, kun kaistajärjestelyt saatetaan nykyaikaiselle tasolle.

Aivan kaikkea ei silti tässäkään tietyössä tehdä. Vaikka Kehää lännestä tulevien ramppi sujuvoituukin loppupäästään, sen alkupää kiertää edelleen kaukaa Pirkkolan urheilupuistoa hipoen, eli nykyisen kaltainen kaistanvaihtohärdelli tässä kohdassa jatkuu.

Palapeli täydentyy 2018

Kehä ykköstä on paranneltu paloissa sen alkupäivistä lähtien. Vielä 1980-luvulle asti väylä oli hyvinkin hajanainen sekoitus katuverkkoa ja nykyisenkaltaista moottoritiemäisempää tietä. Sittemmin liikennevaloristeyksiä on vähitellen poistettu, kaistoja lisätty ja ramppeja kehitetty.

Viimeisin suuri muutos koettiin muutama vuosi sitten, kun Leppävaaran kohdan liittymät Espoossa rakennettiin täysin uusiksi, ja pullonkaula Mäkkylässä korvattiin massiivisella Mestarintunnelilla. Hiljattain uutiskynnyksen ylittivät myös Kehälle asennetut nopeusvalvontakamerat.

Maaliskuussa starttaavan keskiosan remontin ohella myös Kivikon eritasoliittymän rakennustyöt Lahdenväylän lähellä ovat täydessä käynnissä. Länsipäässä eli Keilaniemessä puolestaan on aloitettu tunnelin louhintatyöt: uutta, entistä sujuvampaa Kehää pääsee päästelemään vuonna 2018.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat