30.3.2023

Yksityiseen pysäköinninvalvontaan saatava laki – vaatii Autoliitto

pysäköinti 2021

Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö: yksityinen pysäköinninvalvonta on ollut Suomessa huonosti säänneltyä koko sen olemassaolon ajan.

Yksityinen pysäköinninvalvonta on ollut Suomessa huonosti säänneltyä koko olemassaolonsa ajan. Tähän kiteytyy Suomen suurimman autoilijoiden etujärjestön toive seuraavalle eduskunnalle, jonka pitäisi laatia laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta.

Pysäköinninvalvontaa tarvitaan myös yksityisillä alueilla, mutta Autoliiton mukaan nykymuodossaan toimintaan liittyy runsaasti epäselvyyksiä sekä epäterveitä piirteitä ja autoilijoiden oikeusturva toteutuu nykyjärjestelmässä huonosti.

Autoliiton näkemys on, että oikeuden hakeminen käräjäoikeudessa sisältää niin suuren taloudellisen riskin, että moni yksityisautoilija maksaa myös perusteettoman maksun valittamisen sijaan. Liiton mukaan osa valvontayrityksistä käyttää tätä hyväkseen liiketoiminnassaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoliitto: ei haltijavastuuta lakiin

Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry vaati helmikuussa, että yksityiseen pysäköinninvalvontaan tulisi laatia laki, jossa ajoneuvon kuljettaja ja haltija vastaisivat yhteisvastuullisesti valvontamaksuista.

Myös Autoliiton mielestä yksityisestä pysäköinninvalvonnasta pitää säätää lailla, jolla yksityisen pysäköinninvalvonnan toimintamallit ja oikaisuprosessit määritellään huomioimaan paremmin kuluttajansuoja.

Lakiin ei Autoliiton mukaan kuitenkaan saa liittää haltijavastuuta, joka vaarantaisi oikeusturvaa entistä enemmän.

Autoliitto linjaa, että jo aiemmin esitetty laki, jossa yksityiset toimijat asetettaisiin lailla julkisen pysäköinninvalvonnan valvontaan, antaisi hyvän pohjan uudistukselle ja alentaisi kynnystä hakea muutosta virheellisiin valvontamaksuihin.

Teksti: Marko Jokela Lähteet: Kuvat: Moottorin arkisto  

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat