30.4.2024

100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan

Kuva Arc Vector, Verge

Vaikka tuotantomäärä oli rajattu 399 kappaleeseen, niin niillekään ei löytynyt ostajia. Kalliiden ja tehokkaiden sähkömoottoripyörien markkinoita ei käytännössä ole.

Brittiläinen Arc V Ltd on asetettu vapaaehtoiseen selvitystilaan. Start-up -yrityksenä ja Jaguar Land Roverin tuella aloittanut luksusluokan sähkömoottoripyörien valmistaja ei ole vaikeuksissa ensimmäistä kertaa. Vuonna 2018 julkistetun ensimmäisen konseptimallin tekniikasta kohistiin kovaa, mutta jo vuonna 2020 sijoittajien usko loppui, ja alkuperäisen Arc Vectorin Jaguar Land Roverilla suunnnitellut Mark Truman ilmoitti ostaneensa koko hankkeen itselleen. Vain Trumanin usko tuotteeseen pelasti projektin siinä vaiheessa.

Arc Vector -sähkömoottoripyörä on rakenteeltaan eksoottinen, sillä siinä on mm. napaohjaus, sekä etu- että takahaarukka valmistettu hiilikuidusta ja samoin BST:n käsialaa olevat vanteet. Jousituskomponentit on valittu Öhlinsin valikoimista ja jarruiksi Brembo Stylema Monoblocit. Sähkömoottorin tehoksi kerrotaan 133 hevosvoimaa ja väännöksi 396 newtonmetriä, joiden avulla nollasta sataan pitäisi taittua 3,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajattu 200 kilometriin tunnissa. Ja paras osuus tulee vasta tämän jälkeen: 16,8 kilowattitunnin akulla toimintamatkaksi luvataan 436 kilometriä ja latausajaksi 40 minuuttia. Isosta akusta huolimatta pyörän paino on vain 220 kiloa.

Briteissä Arc Vectorin hinta on 90 000 puntaa eli hieman yli 100 000 euroa. Valmistusmäärä rajattiin 399 kappaleeseen, minkä uskottiin lisäävän kiinnostusta ja saavan ostajakandidaatteihin vauhtia. Toisin kävi. Nyt on Arc Vectorin takana oleva Arc V Ltd asetettu vapaaehtoiseen selvitystilaan ja hankkeen jatkuminen epävarmaa. 

Syynä on yksinkertaisesti se, että luksusluokan sähkömoottoripyörille ei näytä olevan kysyntää. Eikä johtopäätöstä sähkömoottoripyörien kysynnän laimeudesta tarvitse vetää yksistään Arc Vectorin perusteella. Vain vähän aikaa sitten BMW ilmoitti lykkäävänsä aikataulua sähkömoottoripyöriensä tuomisesta markkinoille, ja syyksi se ilmoitti että markkinoilla ei ole kysyntää sellaisille. Pieniä ja edullisia sähkömoottoripyöriä ja -mopoja myydään kaupunki- ja työmatkakäyttöön, mutta isoille, tehokkaille ja kalliille sähkömoottoripyörille ei siis riitä ottajia. 

Verge

Saman ongelman kanssa painii myös suomalaislähtöinen sähkömoottoripyörä Verge, joka tunnetaan erikoislaatuisesta vannemoottoristaan. Sarjatuotantoon sen piti alunperin tulla jo vuoden 2020 alussa, mutta tuotannon alkua on siirretty useampaan kertaan. Yritys uutisoi 17.11.2022 tuotannon lopulta alkavan, mutta Suomen sijaan Virossa. Vuotta myöhemmin selvisi, että asiakkaille asti pyöriä oli toimitettu vain kahdeksan kappaletta. Vergen edustajat lupasivat soittaa ja tarjota meille koeajoon pyörän heti kun se on tyyppihyväksytty ja rekisteröity. Lupauksesta on aikaa jo viisi vuotta, mutta yhtään yhteydenottoa ei ole valmistajalta tullut. Viimeisen vuoden aikana ainut näkyvä asia on ollut some-videoiden julkaisu Vergestä erilaisissa tyylikkäissä ympäristöissä. Ei olekaan kaiken tämän hiljaisuuden ja salailun jälkeen vaikea päätellä, että Verge kamppailee täsmälleen samojen vaikeuksien kanssa kuin muutkin sähkömoottoripyörien valmistajat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat