23.5.2024 Esittely Koeihmetelty: Jeep Avenger 4xe – neliveto ja kevythybridi Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep on maasturibrändi, joka tosin myy nykyisin enemmän katumaastureita kuin oikeasti mönkimiseen tarkoitettuja työkaluja. Siksi sähköisen nelivedon ja kevythybriditekniikan yhdistäminen kuulostaa fiksulta. Moni Italiassa viime aikoina liikkunut on varmasti hieraissut silmiään – Jeep tuntuu olevan joissain paikoissa uusi Fiat. Etenkin kompaktien katumaastureiden osuus Italian liikenteessä on suorastaan silmiinpistävän suuri. Italiassa myydään enemmän Jeeppejä kuin missään muualla Euroopassa, ja maailmanlaajuisestikin Italia on Jeepin myynnissä komeasti sijalla kolme. Vain hieman yli neljä metriä pitkä Avenger on toki Jeepille tärkeä malli muuallakin Euroopassa, siitä on olemassa jo yli 90 000 tilausta. Vuoden Auto Euroopassa -titteli viime vuonna on varmasti avittanut myyntiä sekin. Vielä merkittävämpää on se, että myydyistä Avengereista noin 30 prosenttia kulkee pelkällä sähköllä. Kaikille sähkö ei ole kuitenkaan vaihtoehto, myös perushybridille on ottajansa. Se on kuitenkin sähköversion tapaan etuvetoinen. Kevythybridi tuo nyt helpotusta nelivetoa kaipailevien tuskaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensisijaisesti kevythybridi Avengeriin tulee saataville nyt Stellantisin uusi 48 voltin kevythybridipaketti. Auton perään liimataan sen myötä kirjainyhdistelmä 4xe. Olemme Moottorissa 48V-teknologian ystäviä, se on varsin edullinen ja ennen kaikkea sopivan yksinkertainen tapa pienentää polttoaineen kulutusta. Sähköapu on pieni mutta kuitenkin merkittävä. 48V-tekniikan myötä Avengerissa on 1,2-litrainen 100 kW (136 hv) bensaturbo sekä kaksi sähkömoottoria. Toinen niistä on sijoitettu auton etuosaan vaihteiston yhteyteen ja toinen taka-akselille. Molempien sähkömoottorien maksimiteho on 21 kW (29 hv). Voimalinjan täydentää uusi 6-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Kevythybriditekniikan ansiosta Avengerilla voidaan ajaa jopa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Isompi hyöty sähkömoottoreista on kuitenkin siinä, että ne tukevat polttomoottoria kiihdytyksissä. Auton esittelytilaisuudessa Saksassa 4xe:stä ei ollut jaossa vielä tarkempia teknisiä tietoja. Oletuksena polttomoottori kuitenkin sammuu, kun sitä ei tarvita, eli auto rullaa. Se laskee kulutusta paikoitellen merkittävästi. Neliveto ilman kulutuslisää Avenger 4xe:n voimalinjan yhteisteho on sama 100 kW (136 hv) kuin pelkän polttomoottorin maksimiteho. Sähkö on siis mukana ensisijaisesti vain tukemassa voimalinjan toimintaa. Tehoa on selvästi enemmän kuin 100-heppaisessa perushybridissä, joten kiihtyvyyskin on rivakampaa. Raketin kyydissä ei silti olla, satasen vauhtiin ehditään 9,5 sekunnissa. Se on 1,4 sekuntia nopeammin kuin perushybridissä. Pieni bonus on myös se, että 4xe:n maavara on 10 mm suurempi kuin tavallisessa Avengerissa. Kahluusyvyyttä luvataan 400 mm – jos joku on liikkeellä tulva-alueilla. Ja onhan neliveto jo itsessään Suomen olosuhteissa turvallisuusvaruste. Avengerissa se on vielä melko älykäs. Alle 30 km/h nopeuksissa eli pääosin liikkeellelähdöissä neliveto on jatkuva ja kiinteä 50:50 jaolla. Sen jälkeen pidon niin salliessa pelkkä etuakseli ottaa vetovastuun. Taka-akseli on kuitenkin alle 90 km/h nopeuksissa jatkuvassa valmiudessa, jos pito muuttuu. Enimmillään taka-akselin osuus vetotalkoista on 50 prosenttia. Yli 90 km/h nopeudessa Avenger 4xe on sitten aina etuvetoinen, kun sähkömoottori takana kytkeytyy irti taka-akselista polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi. Fiksua. Nelivedon luvataan olevan myös varsin kykeneväisen. Perinteet tietysti painavat ja jopa velvoittavat. Taka-akselin välityssuhde on 22,7:1, joten yksittäiselle takapyörälle voidaan tarjota tilanteen mukaan riittävästi voimaa; tehtaan mukaan maksimissaan 1900 Nm. Aikamoista. Nousukyvyksi ilmoitetaan päällystämättömällä pinnalla 40 %. Ja jos etuakselilla ei ole lainkaan pitoa, nousu sujuu silti vielä aina 20 % kulmaan asti. Hurjaa. Maasto-ominaisuudet ovat siis pidon kohdalla kunnossa. Lähestymiskulma on 22 astetta, ylityskulma 21 astetta ja jättökulma 35 astetta. Ihan kelvollisia lukemia kaikki – kyseessä on kuitenkin B-segmentin katumaasturi… Ajo-ohjelmat ja mukavuuslisä Kuten nykyaikaisiin nelivetoihin kuuluu, kuljettajalla on käytössä ajotilavalitsin. SelecTerrain-valikosta valitaan ajotilanteesen sopivin moodi. Snow on Suomessa kätevä, neliveto tukee talvisia olosuhteita. Sand&Mud-tilassa neliveto varautuu jatkuviin ja yllättäviin pidonvaihteluihin vaihteiston ja luistoneston kanssa pelaamalla. Sport-asetuksella suositaan suorituskykyä ja hyödynnetään taka-akselilla olevan sähkömoottorin e-Boost-toimintoa. Auto-asetus sopii sitten arkiajoihin, järjestelmä valitsee itse parhaimman moodin kulloisenkin tilanteen mukaan. Kaikki ”oikealla” Jeepillä eli Wranglerilla ajaneet tietävät, että ne ovat petoja maastossa, mutta maantiellä mukavuus ei ole samaa tasoa katumaastureiden kanssa. Avenger 4xe:ssä on luonnollisesti jo lähtökohtaisesti varsin henkilöautomaiset palikat, ja takana luotetaan nyt jousituksessa vielä monivarsituentaan etuvetoisissa Avengereissa olevan yhdystukiakselin sijaan. Yleensä tuo ratkaisu löytyy vasta luokkaa isommista autoista. Avenger on siis valmiina myös tien routavaurioihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu menevä ulkonäkö uusilla lisukkeilla Uuden teknologialisän ansiosta Avengerin muodot eivät ole luonnollisestikaan muuttuneet. Ulkonäössä on silti muutamia uudistuksia. Sumuvalot ovat saaneet esimerkiksi uuden paikan, ne sijaitsevat nyt hieman ylempänä ja ulompana kuin perushybridissä. Myös rekisterikilpi, maskin alaosa ja etututka on suojattu paremmin kuin perusversiossa. Autolla voi siis lähteä vähän huonokuntoisemmalle mökkitielle ilman pelkoa, että helma raapiutuu rikki. Vakiona olevat kattokaiteet sekä takapuskurin oikeaan reunaan ilmestynyt vetokoukku antavat Avengerin olemukselle puolestaan ”äijämäisempää” värinää. Myös renkailla korostetaan maasto-ominaisuuksia. Vakiorenkaat ovat mallia M+S, lisähintaan on tarjolla All Terrain 3PMSF -maastorenkaat. Vanteet ovat mattamustat. Herkkäsilmäisille on tarjolla vielä konepeltiin laitettava mattapintainen tarra, joka vähentää ohjaamoon tulevia heijastuksia. Ei itse asiassa lainkaan huono varuste maassa, jossa aurinko paistaa usein melko matalalla… Auton sisällä on myös pientä hienosäätöä mm. uusien kuosien muodossa. Ne ovat helpompi pyyhkäistä puhtaaksi, jos auton sisusta on päässyt pölyyntymään vaikkapa hiekkaisilla mökkiteillä. Istuinverhoilu on myös kestävämpää kuin muissa Avengereissa. Avenger 4xe:n ennakkomyynti alkaa tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. Hinnat selvinnevät siis syksyn tullen. Koska tekniikka ei ole kuitenkaan kovin monimutkaista, hintojen voisi olettaa olevan vielä varsin kohtuullisten. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2024 Esittely Koeistuttu: Jeep Wagoneer S – Teslan haastaja 8.4.2023 Ajoneuvot Näin hyvin ryömii mallivuodelle 2024 päivittynyt Jeep Wrangler 29.3.2024 Yleinen ACS 2024: Willys Jeep 1955 – erilainen citymaasturi työtunteja laskematta 3.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – edelleen samalla hyvällä vanhalla fiiliksellä 9.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: uniikki minikokoinen Willys Jeep 15.9.2023 Ajoneuvot Tässä on Euroopan uudistettu Jeep Wrangler – samalla ovenavauksella Gladiator ratsastaa meiltä auringonlaskuun 2.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe Rubicon – Maastojyrä päätyi piuhan jatkeeksi 20.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Kaupunkikujien pikkukovis 2.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Jeep Comanche – Cherokeen pickup-versio 29.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – laiskanlinnalla maastoon 21.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Ei mikään Marvelin jatko-osa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 17.6.2024 Yleinen Käytetyt erikoisuudet: Lada Niva loi uuden maasturiluokan 16.6.2024 Ulkomaanmatkailu Päivän kuva: Saksa on… lihaisa maa 17.6.2024 Ajoneuvot Aikakauden loppu eri merkityksissä - kaikkien aikojen viimeinen Jaguar F-Type on tässä 16.6.2024 Autoilu Autoliitto: nopeusrajoitusten laskemisen sijaan tiet saatava kuntoon! 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 10.6.2024 Ajoneuvot Jopa kahden vuoden odotus on päättynyt - sähköjätti Volvo EX90 vihdoin tuotannossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä