23.5.2024

Koeihmetelty: Jeep Avenger 4xe – neliveto ja kevythybridi

Kuva Vesa Eskola

Jeep on maasturibrändi, joka tosin myy nykyisin enemmän katumaastureita kuin oikeasti mönkimiseen tarkoitettuja työkaluja. Siksi sähköisen nelivedon ja kevythybriditekniikan yhdistäminen kuulostaa fiksulta.

Moni Italiassa viime aikoina liikkunut on varmasti hieraissut silmiään – Jeep tuntuu olevan joissain paikoissa uusi Fiat. Etenkin kompaktien katumaastureiden osuus Italian liikenteessä on suorastaan silmiinpistävän suuri. Italiassa myydään enemmän Jeeppejä kuin missään muualla Euroopassa, ja maailmanlaajuisestikin Italia on Jeepin myynnissä komeasti sijalla kolme.

Vain hieman yli neljä metriä pitkä Avenger on toki Jeepille tärkeä malli muuallakin Euroopassa, siitä on olemassa jo yli 90 000 tilausta. Vuoden Auto Euroopassa -titteli viime vuonna on varmasti avittanut myyntiä sekin. Vielä merkittävämpää on se, että myydyistä Avengereista noin 30 prosenttia kulkee pelkällä sähköllä.

Kaikille sähkö ei ole kuitenkaan vaihtoehto, myös perushybridille on ottajansa. Se on kuitenkin sähköversion tapaan etuvetoinen. Kevythybridi tuo nyt helpotusta nelivetoa kaipailevien tuskaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensisijaisesti kevythybridi

Avengeriin tulee saataville nyt Stellantisin uusi 48 voltin kevythybridipaketti. Auton perään liimataan sen myötä kirjainyhdistelmä 4xe. Olemme Moottorissa 48V-teknologian ystäviä, se on varsin edullinen ja ennen kaikkea sopivan yksinkertainen tapa pienentää polttoaineen kulutusta. Sähköapu on pieni mutta kuitenkin merkittävä.

48V-tekniikan myötä Avengerissa on 1,2-litrainen 100 kW (136 hv) bensaturbo sekä kaksi sähkömoottoria. Toinen niistä on sijoitettu auton etuosaan vaihteiston yhteyteen ja toinen taka-akselille. Molempien sähkömoottorien maksimiteho on 21 kW (29 hv). Voimalinjan täydentää uusi 6-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.

Kevythybriditekniikan ansiosta Avengerilla voidaan ajaa jopa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Isompi hyöty sähkömoottoreista on kuitenkin siinä, että ne tukevat polttomoottoria kiihdytyksissä. Auton esittelytilaisuudessa Saksassa 4xe:stä ei ollut jaossa vielä tarkempia teknisiä tietoja. Oletuksena polttomoottori kuitenkin sammuu, kun sitä ei tarvita, eli auto rullaa. Se laskee kulutusta paikoitellen merkittävästi.

Neliveto ilman kulutuslisää

Avenger 4xe:n voimalinjan yhteisteho on sama 100 kW (136 hv) kuin pelkän polttomoottorin maksimiteho. Sähkö on siis mukana ensisijaisesti vain tukemassa voimalinjan toimintaa. Tehoa on selvästi enemmän kuin 100-heppaisessa perushybridissä, joten kiihtyvyyskin on rivakampaa. Raketin kyydissä ei silti olla, satasen vauhtiin ehditään 9,5 sekunnissa. Se on 1,4 sekuntia nopeammin kuin perushybridissä.

Pieni bonus on myös se, että 4xe:n maavara on 10 mm suurempi kuin tavallisessa Avengerissa. Kahluusyvyyttä luvataan 400 mm – jos joku on liikkeellä tulva-alueilla.

Ja onhan neliveto jo itsessään Suomen olosuhteissa turvallisuusvaruste. Avengerissa se on vielä melko älykäs. Alle 30 km/h nopeuksissa eli pääosin liikkeellelähdöissä neliveto on jatkuva ja kiinteä 50:50 jaolla. Sen jälkeen pidon niin salliessa pelkkä etuakseli ottaa vetovastuun. Taka-akseli on kuitenkin alle 90 km/h nopeuksissa jatkuvassa valmiudessa, jos pito muuttuu. Enimmillään taka-akselin osuus vetotalkoista on 50 prosenttia.

Yli 90 km/h nopeudessa Avenger 4xe on sitten aina etuvetoinen, kun sähkömoottori takana kytkeytyy irti taka-akselista polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi. Fiksua.

Nelivedon luvataan olevan myös varsin kykeneväisen. Perinteet tietysti painavat ja jopa velvoittavat. Taka-akselin välityssuhde on 22,7:1, joten yksittäiselle takapyörälle voidaan tarjota tilanteen mukaan riittävästi voimaa; tehtaan mukaan maksimissaan 1900 Nm. Aikamoista. Nousukyvyksi ilmoitetaan päällystämättömällä pinnalla 40 %. Ja jos etuakselilla ei ole lainkaan pitoa, nousu sujuu silti vielä aina 20 % kulmaan asti. Hurjaa.

Maasto-ominaisuudet ovat siis pidon kohdalla kunnossa. Lähestymiskulma on 22 astetta, ylityskulma 21 astetta ja jättökulma 35 astetta. Ihan kelvollisia lukemia kaikki – kyseessä on kuitenkin B-segmentin katumaasturi…

Ajo-ohjelmat ja mukavuuslisä

Kuten nykyaikaisiin nelivetoihin kuuluu, kuljettajalla on käytössä ajotilavalitsin. SelecTerrain-valikosta valitaan ajotilanteesen sopivin moodi. Snow on Suomessa kätevä, neliveto tukee talvisia olosuhteita. Sand&Mud-tilassa neliveto varautuu jatkuviin ja yllättäviin pidonvaihteluihin vaihteiston ja luistoneston kanssa pelaamalla. Sport-asetuksella suositaan suorituskykyä ja hyödynnetään taka-akselilla olevan sähkömoottorin e-Boost-toimintoa. Auto-asetus sopii sitten arkiajoihin, järjestelmä valitsee itse parhaimman moodin kulloisenkin tilanteen mukaan.

Kaikki ”oikealla” Jeepillä eli Wranglerilla ajaneet tietävät, että ne ovat petoja maastossa, mutta maantiellä mukavuus ei ole samaa tasoa katumaastureiden kanssa. Avenger 4xe:ssä on luonnollisesti jo lähtökohtaisesti varsin henkilöautomaiset palikat, ja takana luotetaan nyt jousituksessa vielä monivarsituentaan etuvetoisissa Avengereissa olevan yhdystukiakselin sijaan. Yleensä tuo ratkaisu löytyy vasta luokkaa isommista autoista. Avenger on siis valmiina myös tien routavaurioihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu menevä ulkonäkö uusilla lisukkeilla

Uuden teknologialisän ansiosta Avengerin muodot eivät ole luonnollisestikaan muuttuneet. Ulkonäössä on silti muutamia uudistuksia. Sumuvalot ovat saaneet esimerkiksi uuden paikan, ne sijaitsevat nyt hieman ylempänä ja ulompana kuin perushybridissä.

Myös rekisterikilpi, maskin alaosa ja etututka on suojattu paremmin kuin perusversiossa. Autolla voi siis lähteä vähän huonokuntoisemmalle mökkitielle ilman pelkoa, että helma raapiutuu rikki.

Vakiona olevat kattokaiteet sekä takapuskurin oikeaan reunaan ilmestynyt vetokoukku antavat Avengerin olemukselle puolestaan ”äijämäisempää” värinää.

Myös renkailla korostetaan maasto-ominaisuuksia. Vakiorenkaat ovat mallia M+S, lisähintaan on tarjolla All Terrain 3PMSF -maastorenkaat. Vanteet ovat mattamustat.

Herkkäsilmäisille on tarjolla vielä konepeltiin laitettava mattapintainen tarra, joka vähentää ohjaamoon tulevia heijastuksia. Ei itse asiassa lainkaan huono varuste maassa, jossa aurinko paistaa usein melko matalalla…

Auton sisällä on myös pientä hienosäätöä mm. uusien kuosien muodossa. Ne ovat helpompi pyyhkäistä puhtaaksi, jos auton sisusta on päässyt pölyyntymään vaikkapa hiekkaisilla mökkiteillä. Istuinverhoilu on myös kestävämpää kuin muissa Avengereissa.

Avenger 4xe:n ennakkomyynti alkaa tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. Hinnat selvinnevät siis syksyn tullen. Koska tekniikka ei ole kuitenkaan kovin monimutkaista, hintojen voisi olettaa olevan vielä varsin kohtuullisten.

Kommentoi artikkelia