1.9.2018 Ajoneuvot 5 vinkkiä savestukseen – karheus pois maalipinnasta Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi irrottaa pinnasta epäpuhtauksia vielä huolellisen pesun jälkeen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella saa ihmeitä aikaan. Jaamme 5 vinkkiä savestukseen tietoa ja taitoa syventämään. Maalipintaan tarttunut lentoruoste, piki, pihka, kirvanjätökset sekä muu epäpuhtaus irtoaa autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Lialle on yleensä myös kemiallinen puhdistuskeino, jota kannattaa aina suosia maalipinnan mikronaarmuuntumisen minimoimiseksi. Muutamaa vinkkiä savestukseen kaivataan kun pintaan jää tämänkin jälkeen vielä karheutta.Moottorin autonhoitojuttusarjassa on jo aiemmin esitelty puhdistussavi ja sen käyttö. Se on suositeltavaa lukea johdantona tälle artikkelille erityisesti mikäli saven käyttö ei ole tuttua. 5 vinkkiä savestukseen syventää aiemman artikkelin asioita yksityiskohtiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKumihanskaKumihanska on nerokas suojaväline useammassakin tehtävässä eikä sen tarve suinkaan rajoitu pelkästään autonhoitoon. Savea käytettäessä kumihanskasta on kaksi hyötyä.Ensimmäisenä ja ilmeisempänä se estää käden kuivumisen veden ja savelle tarkoitetun liukasteen altistuksesta. Toisena se, ainakin allekirjoittaneen mielestä, parantaa otetta savesta. Jälkimmäinen saattaa säästää pitkän pennin estämällä savea lipsahtamasta maahan.OteOikea ote auttaa saven pysymistä mukana ja estää sormien kramppeja pitkässä juoksussa. Oma suosikkini on ote, jossa savi sijoitetaan kahden keskimmäisen sormen alle ja reunimmaiset sormet pysyvät tiukasti maalipintaa vasten. Näin savi on välissä, josta se ei pääse luiskahtamaan karkuun. Muitakin otteita toki on.Kaksi palaaJo aiemmassa artikkelissa mainitsimme ohi mennen kahden savipalan käyttämisen, mutta sen tärkeyttä ei varmasti painotettu riittävästi. Kaksi pientä palaa on hyvä siksi, että palan tippuessa maahan ei roskiin tarvitse laittaa suurta määrää savea. Näin menetys on mahdollisimman pieni. Kaksi palaa savea ämpärissä mahdollistaa saven vaihtamisen riittävän usein, jotta käytössä on aina notkea ja puhdas saven puoli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmin vesiEdellä neuvoimme ottamaan käyttöön kaksi palaa ämpäriin. Näin savea voi vaihtaa toiseen aina pienen alueen välein. Todellisen hyödyn tästä saa irti vasta kun ämpärissä on lämmintä vettä, joka pitää saven lämpimänä ja pehmeänä. Tällöin savesta on helpompi taitella puhdasta puolta ja samalla se on hellempi maalipinnalle. Erityisesti viileässä työskennellessä tästä on valtaisa apu.Paine poisTavallista auton savestusta tehdessä maalipinta halutaan puhtaaksi hellävaraisesti, jotta mikroonarmua syntyisi mahdollisimman vähän. Tällöin on todella tärkeää antaa saven ja likapartikkelin välisen kitkan työskennellä. Savipalaa ei siis kannata painaa maalipintaa vasten – se jääköön hurjempiin hommiin, jossa maalipinta korjataan joka tapauksessa vesihionnalla ja kiillotuksella heti puhdistuksen perään.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa