Kaupunkipyörä

Ajoneuvot Uutinen 10.3.2016

13 miljoonan euron hanke – tässä on Helsingin uusi kaupunkipyörä

Uudet kaupunkipyörät ja 50 kaupunkipyöräasemaa ilmestyvät Helsingin katukuvaan toukokuussa.

Kevään kunniaksi Helsingissä otetaan käyttöön kaupunkipyörät. Ensin ajoon saadaan 500 kappaleen erä, joka on ensimmäinen osa mittavasta kokonaistilauksesta. Lisäystä on luvassa vielä 1 000 pyörän verran seuraavaan kesään mennessä.

Kaupunkipyörien uuden tulemisen taustalla on kaupungin liikennelaitoksen, eli HKL:n hanke, jonka myötä kaupunkipyörät saatetaan kymmenen vuoden ajaksi osaksi kaupungin julkista liikennettä. Kerta ei ole ensimmäinen Helsingissä.

Kaupunkipyörä

Toinen yritys kaupunkipyörillä

Ensimmäisen kerran kaupunkipyörät karauttivat pääkaupungin keskustan kaduille vuonna 2000. Kulttuurikaupunkivuoden kulupelit olivat vihreitä ja harvinaisen raskaita poljettavia. Taustalla oli ajatus hillitä kaupunkipyörään kohdistuvaa omistamisen halua.

Suomennettuna tämä tarkoitti sitä, että hankkimalla huonot pyörät, pyrittiin minimoimaan niiden varastamisen aiheuttamia haittoja.

Ensimmäiset kaupunkipyörät pysyivät ajossa muutaman vuoden, jonka jälkeen niistä hankkiuduttiin eroon suurempaa meteliä pitämättä. Sittemmin vihreitä kaksipyöräisiä on bongattu harvakseltaan ajossa muun muassa Hartolassa.

Kaupunkipyörä

Pyöräile pikkurahalla

Kaupunkipyörien toista tulemista on pedattu vuosia. Nyt pyörät valittiin käyttäjäystävällisemmillä kriteereillä. Luvassa on kolme vaihdetta, käsijarru, ohjaustangon sisään kätkeytyvä vaijerilukko, keltainen väritys, tiheä asemaverkosto, satelliittiseuranta ja käyttömaksu.

kaupunkipyorat_hinnat_0Teknisesti pyörä on tavallinen ns. mummopyörä. Sen saa käyttöön matkakortin tai luottokortilla tehtävän ennakkomaksun yhteydessä saatavan avainkoodin avulla.

Pyörän käytöstä perittävä kausimaksu on mahdollista maksaa päivä, viikko tai vuosi kerrallaan.

Kausimaksulla pyörän saa ajoon puolentunnin ajaksi.

Ylimenevästä ajasta peritään lisämaksua käytetyn ajan mukaan. Kaupunkipyörän saa käyttöönsä korkeintaan viideksi tunniksi kerrallaan.

Pyörän liikkeitä seurataan etävalvonnan keinoin. Satelliittiseurannan avulla pyritään pitämään pyöräkalusto käyttökuntoisena ja tehokkaassa kierrossa.

Jos pyörä kärsii vahinkoja tai se katoaa, on pyörän käyttöönsä kuitannut siitä korvausvastuussa. Täyttä hintaa HKL ei hukatusta pyörästä aio periä, mutta tuntuvan summan kuitenkin. Alustava arvio korvaussummasta on muutaman satasen suuruinen.

Helsinki on pian pyöräilykaupunki

– Helsinki on pyöräilijän kaupunki. Kaupungin tavoitteena on lisätä pyöräilyn osuutta liikenteessä, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kertoo.

Kaupunkipyörä

Vetovastuu kaupungin osalta on luovutettu HKL:lle. Kaupunkipyöriin liittyvän kokonaispanostuksen suuruudeksi on kerrottu 13 miljoonaa euroa, mutta pelkkiin pyöriin rahasumma ei uppoa. Rahalla rakennetaan myös pyöräarmadan tarvitsema asemaverkosto sekä järjestetään kaluston ylläpidon vaatima huolto ja eripuolille kaupunkia leviävien pyörien päivittäislogistiikka.

Kaupunkipyörä

Tarvittaessa HKL valmistautuu myös siirtämään epätasaisesti jakautuvaa pyöräsumaa autokyydillä sinne missä kysyntää on. Pyöräruletti pyörinee sulavasti muutamassa vuodessa.

Kaupunkipyöräilykausi starttaa Helsingissä toukokuussa 50 pyöräaseman ja 500 pyörän laajuisena ja kasvaa vähitellen 150 aseman ja 1500 pyörän laajuiseksi järjestelmäksi, jolle tavoitellaan jopa 20 000 rekisteröitynyttä käyttäjää.

kaupunkipyörä

HKL rakentaa myös polkupyörien liityntäpysäköintipaikkoja tärkeimpiin liikenteen solmukohtiin, joista on helppo siirtyä joukkoliikennevälineeseen.

Pyöräilyn ja joukkoliikenteen sujuvalla nivomisella tähdätään henkilöautoliikenteen vähentämiseen ja hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen kaupungin ympäristötavoitteiden mukaisesti.

Lisätietoja kaupunkipyöristä ja uudistuvasta reittioppaasta HSL:n verkkosivuilla.

Teksti ja kuvat Antti Hentinen
Lähde ja grafiikka HKL, HSL

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat