Ajoneuvot | Ajatuksia autoista | 10.11.2019

Ajatuksia autoista: arvottamisen sietämätön keveys

Vuoden Auto Suomessa 2020 -äänestys tarkoittaa kiinnostavaa mutta sekalaista autokatrasta, josta löytyy monta voittajaa.

Jaa artikkeli

On aivan mahtavaa, että piskuisessa Suomessakin on saatu ideoiduksi, kehitellyksi ja toteutetuksi Vuoden Auto Suomessa 2020 -äänestys, jossa Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet valitsevat voittajat. Tänä vuonna himoitusta tittelistä mitellään jo kuudennen kerran. Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että alan toimijat ovat tulleet synnyttäneeksi pysyvän instituution – ja hyvä niin.

Auto- ja liikennetoimittajat ympäri Suomen ja eri medioista tulevat kattavasti koeajaneeksi autovuoden uutuudet ja arvioimaan autokattauksen kokonaisuudessaan. Kunkin automallin vahvuudet ja heikkoudet tulevat punnituiksi toisia automalleja vastaan. Kollega Lauri Ahtiainen jo avasikin aiemmin omia perusteltuja valintojaan.

Jokainen perustelee omat valintansa itselleen ja lopputulos on alan yhteinen näkemys: tässä ovat ne kuusi finalistia, jotka omilla vahvuuksillaan ovat ansainneet menestyksensä.

Perusteltuja näkemyksiä

Aina voi myös kysyä tarvitaanko tällaista kilpailua? Vastaus on helppo. Tarvitaan ja ehdottomasti.

Vuoden Auto -tittelistä kilvoittelu antaa paljon ihan tavallisille suomalaisille autoilijoille. Vuoden Auto Suomessa 2020 -kilpailusta ja sen osanottajista eli uusista automalleista julkaistavat lukuisat artikkelit eri medioissa antavat kättä pidempää vinkkiä eri automallien vahvuuksista ja heikkouksista.

Autoliikkeeseen suuntaava uuden auton ostaja varmasti kaipaa omien mieltymystensä ja aiemman merkkihistoriansa tai autokatoksella naapurilta kuultujen vinkkien lisäksi autoalan journalistien tuoreita, puolueettomia ja perusteltuja näkemyksiä, jotka voivat perustua vuosikymmenten mittaiseen autoalan ja automallien kehityksen seuraamiseen.

Faktaa ja tunnetta

Eri automallien tekniset ominaisuudet löytyvät kyllä netin syövereistä ja autonvalmistajien esitteistä. Ne voi vaikka kerätä excel-taulukoksi ja punnita omia valintojaan puhtaasti teknisten faktojen pohjalta.

Se ei kuitenkaan riitä – ainakaan useimmille meistä. Autovalinta kun on tietoa mutta myös tunnetta ­– jos kohta määräävin tekijä on lopulta lompakon paksuus.

Faktojen rinnalle tarvitaan myös ajokokemuksia, joita Moottori ja muut mediat antavat seuraajilleen koeajoartikkeleissaan. Niissä myös fiilistellään.

Ja tietty aivan parasta olisi, ellei ehdotonta, että autonostaja aina ennen ostopäätöstä koeajaisi mahdollisimman perusteellisesti omat finalistinsa. Perusteellisella tarkoitan ainakin päivän tai kahden pituista koeajorupeamaa, jossa autoa voi koetella erilaisissa ajo-olosuhteissa, erilaisilla tienpinnoilla ja eri lailla kuormattuna. Lopullinen autovalinta on usein perhekunnan yhteinen kompromissi.

Vuoden Auto Suomessa 2020

Vaikeita valintoja

Omat valintani perustuivat siihen, että yritin löytää toisaalta rahalle vastinetta, toisaalta valinkauhassa painoivat kunkin automalin ajettavuus, tilaratkaisut, tekninen edistyksellisyys sekä ympäristöystävällisyys. Yritin huomioida kaikki nämä näkökohdat.

Pähkäily osoittautui hankalaksi, sillä yritin mahduttaa omaan kuusikkoon myös parhaat oman autoluokkansa edustajat: pikkuauton, perheauton, katumaasturin, sähköauton ja sporttisen vaihtoehdon…

No sehän ei aivan onnistunut.

Vuoden Auto Suomessa 2020

Voittaja selvillä 5.12.

Finaaliin yltävä autokuusikko on selvillä piakkoin eli 13.11. Yksi on kuitenkin jo nyt varmaa: kuuden joukossa voi olla yllätyksiä, muttei yhtään huonoa autoa.

Sitten on vuorossa finalistien uudet koeajot ja äänestys. Vuoden Auto Suomessa 2020 -voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa torstaina 5.12. Helsingin Messukeskuksessa.

Voittaja voi olla oma suosikkini ­ja vaikkei olisikaan, on se ansainnut sädekehänsä.

Jaa artikkeli

Keskustelu