Ajoneuvot | Uutinen | 15.7.2019

Auringonottoa kattokennoilla: Toyotan prototyyppi lataa Priusta jo yli 40 km päivävauhdilla

Toyota, Sharp, NEDO kokeilevat prototyyppi-Priuksella aurinkokennolataamiseen seuraavaa kehitysversiota. Uusi järjestelmä nostaa lataamisen luvut jo merkittävälle tasolle.

Jaa artikkeli

Toyota on tarjonnut nykyisen sukupolven Prius PHV:ssä jo vaihtoehtona aurinkokennolla varustettua kattoa. Järjestelmän hyötysuhteeksi on kerrottu 22,5%. Käytännössä aurinkoisen päivän latausteho on parhaimmillaan 180 wattia ja koko päivän porotuksen jälkeen ajoakkuun on kerätty noin kuuden kilometrin verran sähköä. Järjestelmä ei kykene lataamaan ajoakkua ajon aikana, mutta tuolloin aurinkokennosta saatavaa sähköä hyödynnetään muun muassa tietoviihdejärjestelmän virrankäytössä, vähentäen kulutusta.

Nyt Toyotan, energiainstituutio NEDO:n ja Sharpin uusi prototyyppiversio aurinkokennoilla höystetystä Priuksesta lupailee merkittävää parannusta teknologiaan. Uuden sukupolven järjestelmä lupaa yli 34 prosentin hyötysuhdetta. Raakaa pinta-alaa on kasvatettu vuoraamalla myös konepelti ja takalasi aurinkokennoilla. Toyota haluaakin tutkia 0,03 millimetriä paksujen aurinkokennokalvojen kestävyyttä ympärivuotisessa käytössä.

Toyota Prius aurinkokenno

Uuden polven järjestelmä lupailee jo hienoja arvoja. Huipputeho on kasvanut 860 wattiin ja parhaimmillaan järjestelmällä saa ladattua jo 44,5 kilometriä ajomatkaa päivässä. Vieläkin mielenkiintoisempaa on, että ajon aikana uuden polven kennon luvataan piristävän täyssähköistä ajomatkaa peräti 56,3 kilometrin verran.

Vaikka Prius PHV -prototyyppi voi kokonaan välttyä laturikäynneiltä esimerkiksi synkkinä päivinä, ovat uuden polven aurinkokennon tarjoamat arvot jo ehdottoman merkittäviä pidemmällä ajanjaksolla.

Toyota Prius aurinkokenno

Laskennoissa hyödynnetyt arvot perustuvat NEDO:n tietoihin Toyotan kotiseudun Nagoyan alueen säästä vuosilta 1990–2009 ja Japanin valosähköenergialiiton suosituksiin häviöiden laskemisesta, sekä japanilaiseen JC08-kulutussykliin. Kehitystyön taustalla on Sharpin ja Toyotan jäsenyys NEDO:n perustamassa valosähköisten ajoneuvojen strategiakomiteassa.

Lähde ja kuvat: Toyota

Jaa artikkeli

Keskustelu