14.10.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: vielä kerran japanilaisista premium-autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt kerromme syyt siihen, miksi japanilaisten on ollut vaikea saada jalansijaa Euroopan luksusautojen markkinoilla. Aikakone-juttusarjassa olemme kertoneet japanilaisten autonvalmistajien pyrkimyksistä luksusautojen luokkaan – niin onnistujien (Toyota/Lexus) kuin epäonnistujien (Mazda/Xedos) näkökulmasta. Nyt listasimme kahdeksan syytä, miksi uuden merkin on vaikea tunkeutua Euroopan premium-autojen markkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Ankara kilpailuSaksalaiset merkit, Audi, BMW ja Mercedes-Benz etunenässä, ovat vakiinnuttaneet asemansa premium-segmentissä jo vuosikymmenien ajan. Näillä merkeillä on laajan automalliston lisäksi laaja ja vahva myynti- sekä huoltoverkosto. Uuden merkin on vaikea päästä tähän sarjaan.2. Myynti- ja huoltoverkostoItse auto ja sen hyvä laatu eivät yksin riitä, vaan tarvitaan markkinointia sekä tehokas verkosto. Viimeksi mainittu on pitkäaikaisen menestyksen A ja O, eikä sellaista synnytetä hetkessä. Premium-autoilla ajetaan yleensä paljon, ja suuri osa on yritysautoja tai muutoin ammattikäytössä. Huolto- ja varaosapalvelun hyvä laatu ja saatavuus ovat avainasemassa, koska auto on monelle ”tuotannontekijä”, välttämätön työssä. Jos huolto- ja varaosapalvelut eivät toimi, asiakas vaihtaa merkkiä.3. Arvostus ja jälleenmyyntiarvoSaksalaisten Audin, BMW:n, Mercedes-Benzin ja Porschen arvostus on vuosikymmenten tuotekehityksen, markkinoinnin ja palvelujen kehittämisen tulos. Nämä valmistajat ovat laajentaneet ja uudistaneet mallistoaan ripeästi ja sen ansiosta nostaneet markkinaosuuttaan. Merkin suuri arvostus ja gloria parantavat merkin haluttavuutta paitsi uutena myös vaihtoautona, ja kohottavat siten myös jälleenmyyntiarvoa.Myös kauan markkinoilla olleet pienemmät eurooppalaiset merkit, kuten Alfa Romeo, Jaguar, Land Rover/Range Rover, Volvo (ja edesmennyt Saab) voidaan lukea arvostetuiksi premium-merkeiksi luokittelusta riippuen. Näilläkin merkeillä on kunniakas historia, jollaista uusi merkki ei voi saavuttaa hetkessä. (Tässä luokittelussa käsitellään volyymimerkkejä, ei erikoisia superautoja kuten esimerkiksi Maseratia, Lamborghinia, Ferraria tai McLarenia.)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4. Perinteen, historian ja tarinan puuteUudelta merkiltä puuttuu tarina, joka on tärkeä osa premium-brändin DNA:ta. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä on loistoautojen valmistajana kunniakas historia. Vastakohdaksi käy vaikkapa Euroopan markkinoilta äskettäin poistunut Infiniti. Nissanin kehittämä Infiniti syntyi 1980-luvulla Amerikan markkinoita varten, mutta esiteltiin Euroopassa vasta vuonna 2008. Infinitin myynti takkusi ja merkki lopetettiin tänä vuonna.5. MerkkiuskollisuusToisin kuin suosittujen ”perheautomerkkien” omistajat, premium-autojen omistajat ovat yleensä merkkiuskollisempia eli hyvin lojaaleja omalle merkilleen. Tämä vaikeuttaa uusien merkkien tunkeutumista luksusluokkaan. Tulokkaista vain Lexus on saanut merkkiuskollisia asiakkaita, ja sekin on vaatinut aikaa ja Lexus-verkostolta ankaraa ponnistelua kiitetyn asiakaspalvelun aikaansaamiseksi.6. Räätälöitävyys ja valinnanvaraTästä kerroimme jo Xedos-jutun yhteydessä. Eurooppalainen auto tilataan tehtaalta asiakkaan määrittelemän valinnaisvarustelistan mukaan, mutta japanilaisissa autoissa, myös premium-luokassa, räätälöintimahdollisuus on hyvin niukkaa. Viimeksi mainittu menetelmä toimii Yhdysvalloissa, mutta ei Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7. Ajettavuus ja ajomukavuusEnsimmäisen sukupolven japanilaiset luksusautot oli suunniteltu niiden kotimaassa. Myös tuotekehittelyyn liittyneet koeajot oli tehty pääosin Japanissa, missä ajo-olosuhteet, tiestö, ajonopeudet ja auton kuormitus poikkeavat Euroopasta. Siksi alustarakenteet eivät yltäneet eurooppalaisten premium-autojen tasolle – eivätkä aina edes parhaimmille perheautoluokan (esimerkiksi Volkswagen Passat) autoille.Japanilaisten autojen alustarakenteet alkoivat kohentua vasta sen jälkeen, kun japanilaiset valmistajat olivat käynnistäneet laajemman tuotekehittely- ja testaustoiminnan Eurooppaan perustetuissa R&D-keskuksissa, joissa autoja ajettiin myös raskailla kuormilla.Räätälöitävyys ja valinnanvara liittyvät tähänkin kohtaan: eurooppalaisiin luksusautoihin ja parhaisiin perheautoluokan autoihin on saatavissa erilaisia jousitus/iskunvaimennus/rengaskoko -vaihtoehtoja, mitkä japanilaisista yleensä puuttuvat. Eurooppalaiset autonkäyttäjät ovat yksi maailman vaativimmista asiakasryhmistä. Auton alustarakenteeseen, ajettavuuteen, hallittavuuteen ja ajomukavuuteen liittyvät odotukset ovat erittäin vaativat eurooppalaisten premium-autojen käyttäjien keskuudessa.8. Erottuvuus ja yksilöllisyysTulokkaan täytyy löytää keino erottua muista, jotta merkki jäisi potentiaalisten asiakkaiden mieleen. Menestykseen tarvitaan yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisia myyntiväittämiä.Lexus on luonut maineensa ja eroa muihin markkinoiden parhaalla luotettavuudella ja erinomaisella asiakaspalvelulla niin myynnissä kuin huoltopalveluissa. Myös hybriditekniikan käytössä Lexus on ollut etulinjassa, vaikkakin kyseessä on ollut ”itselataava” hybridi. Lexus myös laajensi mallistoaan katumaastureihin juuri oikeaan aikaan.Uusien premium-tulokkaiden tulevaisuus?Muutama vuosi sitten eteläkorealainen Hyundai uhosi tuovansa Genesis-luksusbrändin Eurooppaan, mutta on viivästyttänyt lanseerausta vuosilla. Genesis-malliston myynti Yhdysvalloissa käynnistyi jo vuonna 2016. Muutamien autoasiantuntijoiden mielestä Genesiksen on saatava katumaasturi ennen kuin merkki kannattaa esitellä Euroopan markkinoilla.Varmaankin lyhytikäisiksi jääneiden Xedos- ja Infiniti –merkkien lopettaminen Euroopassa on lisännyt Hyundain varovaisuutta. Mielenkiintoista on myös nähdä, pärjääkö eurooppalaisen PSA-yhtymän uudehko DS-merkki ankarassa kilvassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula, Land Rover, Lexus, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Ison ranskalaisen sedanin paluu: DS 9 E-Tense on klassista luksusta Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Genesis G90 – korea vain kotimaana Autoilun aikakone: Mazdan Xedos 6 ja Xedos 9 -luksusmallit yrittivät ylös, mutta putosivat nopeasti Autoilun aikakone: Acura, Infiniti, Lexus, Amati ja Xedos – kun japanilaiset pyrkivät premium-luokkaan Autoilun aikakone: mitä olivat Autozam, ɛ̃fini (Anfini), Amati, Eunos, Xedos? Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen