Ajoneuvot 16.12.2018
Auton kestotesti erottelee jyvät akanoista
Mittava 100 000 kilometrin kestotesti kertoo mallisarjan yhden autoyksilön toimintavarmuudesta ja ominaisuuksista päivittäisessä käytössä.
Saksalainen AutoBild-lehti on ajanut kestotestejä jo 32 vuoden ajan – vuodesta 1986 lähtien. Aluksi testimatka oli 50 000 kilometriä ja sittemmin matka pidennettiin 100 000 kilometriin.
Pitkä kestotesti kertoo tavallista koeajoa enemmän automallien toimintavarmuudesta päivittäisessä käytössä.
Tässä lista uusimmista kestotesteistä vuosilta 2014–11/2018.
Kestotestiin valitaan uutuusmalleja ensimmäisistä tuotantoeristä. 100 000 kilometrin kestotesti selvittää mallin yhden autoyksilön osalta, onko uutuus toimintavarma vai onko siinä lastentauteja.
Ajettavuus, kulutus, mukavuus…
Pitkä käyttö- ja kestotesti tuo vikojen lisäksi autojen ominaisuudet esille päivittäisissä käyttötilanteissa ja eri vuodenaikoina. Näitä ovat esimerkiksi ajettavuus, suuntavakavuus, kaarreominaisuudet, mukavuus, jousitus, istuimet, näkyvyys, melutaso, kulutus, ohituskiihtyvyys, tilat, käytännöllisyys, hallintalaitteet, käytettävyys ja kulutus eri olosuhteissa.
Testiautoilla ajetaan eri kuormituksilla. Myös perävaunua vedetään, mikäli autoon voidaan asentaa vetokoukku.
Edellä mainitut ominaisuudet vaikuttavat myös arvosanaan, vaikkakin auton toimintavarmuudella on suurin painoarvo testin loppuarvostelussa.
Autoa ei säästellä
Pitkässä kestotestissä ei autoa säästellä. Testimatka Saksassa ja sen naapurimaissa sisältää kaikenlaista ajoa: kaupunkien ruuhka-ajosta aina moottoritieajoon kaasu pohjassa ja perävaunun vetoon Alpeilla.
Testin päätteeksi auto puretaan osiin. Dekra-katsastuslaitoksen asiantuntijat tutkivat osat kulumisen ja ruostumisen selvittämiseksi. Muun muassa moottorin sylinterien kuluneisuus mitataan ja korin kotelorakenteet tutkitaan endoskoopilla mahdollisten ruostevaurioiden selvittämiseksi.
Käyttökuluista tehdään tarkka laskelma.
Ärsyttävät piirteet esille
Kestotesti vastaa enemmän tavallista arkiajoa kuin tavalliset koeajot ja esittelyt.
Kestotestin etuna on käytännönläheisyys ja pitkä testimatka, minkä ansiosta autojen mahdollisesti ärsyttävät käyttöominaisuudet tulevat esille.
Pitkä matka tuo esiin uutuusmallin lastentauteja ja tyyppivikoja, joita valmistajat pyrkivät korjaamaan tuotannon jatkuessa. Lastentaudit yleensä vähenevätkin mallin tuotannon jatkuessa useita vuosia. Testi tuo esiin myös mahdollisia yksilövikoja. Saman mallin eri vuosimallien välillä voi olla suuriakin laatueroja – etenkin eurooppalaisissa merkeissä.
Läpivalaisussa vain yksi autoyksilö
Kestotestien haittana on, että testi koskee vain tietyn mallin yhtä autoyksilöä. Toinen haitta on se, että 100 000 kilometrin ajon testitulos saadaan julkaistua vasta noin kahden vuoden kuluttua testin aloittamisesta.
Tällä välillä malliin on saatettu tehdä merkittäviä parannuksia.
AutoBild-lehden 100 000 kilometrin kestotestit vuosilta 2014–11/2018:
Kestotestin arvosanat, virhepisteiden laskenta |
|
Luotettavuus | Virhepisteet |
Auto simahtanut tielle tai parkkipaikalle | 15 |
Moottori- tai vaihteistovaurio | 15 |
Moottorin, voimansiirron, ym. Toimintahäiriöt | 5 |
Lyhyt ylimääräinen korjaamokäynti | 3 |
Pitkä, useampia päiviä kestänyt ylimääräinen korjaamokäynti | 5 |
Viat ja lisätyöt (radio/navigointilaite/nestetasot, jne.) | 2 |
Pikkuosien viat (lamput, ym.) | 1 |
Laatuvaikutelma kestotestin jälkeen (kun auto purettu osiin) | |
Kori (ruosteenesto, maalipinta, matot, sisäverhous) | 0–5 |
Moottori (teho, vuodot, karstoittuminen, käytön jäljet) | 0–5 |
Vaihteisto (vuodot, tiiveys, kuluneisuus, kunto, kytkin) | 0–5 |
Pakoputkisto (kunto, katalysaattori, kiinnitys, suojapellit) | 0–5 |
Alusta (akselistot, jousitus, ohjaus, kiinnikkeet) | 0–5 |
Sähkölaitteet (johtimet, pistokkeet, ohjainyksiköt, sulakkeet) | 0–5 |
Käytössä, ajossa havaittua (ajopäiväkirjan merkinnöistä) | 0–10 |
Paras arvosana on 1+, huonoin 6.
0 virhepistettä (vp) 1+; 1–4 vp 1; 5–8 vp1-; 9–12 vp 2+; 13–16 vp 2; 17–20 vp 2-; 21–24 vp 3+; 25–28 vp 3; 29–32 vp 3-; 33–36 vp 4+; 7–40 vp 4; 41–44 vp 4-; 45–48 vp 5+; 49–52 vp 5; 53–56 vp 5-; 57 virhepistettä tai enemmän 6.
Testimatka on 100 000 km, muutama auto ajettu 150 000 tai 200 000 km (mainittu mallinimen yhteydessä) |
||||
Sija | Automalli | Vika- pisteet |
Arvo- sana |
Erityisiä vikoja |
1. | Audi A3 Sportback g-tron (maakaasu) | 0 | 1+ | |
2. | Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline (150 000 km) | 4 | 1 | Irrotettava vetokoukku jumissa |
3. | Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Spirit | 4 | 1 | |
3. | Volvo XC60 D4 Summum FWD | 4 | 1 | |
5. | BMW X1 xDrive 2.0i | 5 | 1- | |
5. | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Style | 5 | 1- | Pikkuvikoja, navin päivitys vanha |
7. | Hyundai Tucson 2.0 CRDi 2WD Style | 6 | 1- | Ilmastointiputken kiinnike natisi |
7. | Audi A6 Avant 2.0 TDI | 6 | 1- | Pakosarjan tiiviste testin lopussa |
9. | Mercedes-Benz V 220 d | 7 | 1- | Lopputark: muutama pikkuvika |
10. | Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium | 8 | 1- | Viihde-elektroniikan käytettävyys |
10. | Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD | 8 | 1- | Viihde-elektroniikan päivitys |
10. | Mercedes-Benz C250d 4Matic T Avantg. | 8 | 1- | Viihde-elektroniikan käytettävyys |
10. | Suzuki SX4 S-Cross DDiS AllGrip | 8 | 1- | Navi ja audio oikuttelivat |
10. | Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI | 8 | 1- | Muutama mitätön pikkuvika |
15. | Kia Cee’d 1.6 GDi Spirit | 9 | 2+ | Lopputark: kytkimen kitkapinta |
15. | Mercedes-Benz A 180 BE (200 000 km) | 9 | 2+ | Ei merkittäviä vikoja |
15. | Škoda Octavia Combi 2.0 TDI | 9 | 2+ | DSG nyki, kojelauta natisi |
18. | Kia Soul 1.6 CRDi Spirit | 10 | 2+ | Alustan ruoste, vaihteisto kulunut |
19. | Lexus GS 450h | 11 | 2+ | Ruoste: alusta, maadoitusjohdin |
19. | Lexus CT 200h Dynamic Line | 11 | 2+ | Oikean etuoven kahvan suojus |
19. | Peugeot 2008 1.6 BlueHDi 100 | 11 | 2+ | Iskunvaimentimet edssä kolisivat |
22. | Dacia Lodgy 115 TCe Prestige | 12 | 2+ | Valokatkaisin |
22. | Mercedes-Benz E 350 CDI T Avantgarde | 12 | 2+ | Takaovien aukaisukahvat |
22. | Seat Alhambra 2.0 TDI (200 000 km) | 12 | 2+ | Ilmastointilaitteen kompressori |
22. | Mazda 6 Kombi Skyactiv-D Sport AWD | 12 | 2+ | Jarrupalojen vaihto kahdesti |
26. | Toyota Yaris 1.5 Hybrid Life | 13 | 2 | Hätävilkkuvika, ruostuminen |
27. | BMW 320d xDrive GT Luxury Line | 14 | 2 | Lopputark: särö yhdessä männässä |
28. | Nissan Qashqai 1.6 dCi 4×4 Acenta | 15 | 2 | Vaihteiston vuoto, ”stefa”-vuoto |
28. | Renault Twingo Energy TCe 90 Luxe | 15 | 2 | Sähkövikoja, alustassa ruostetta |
28. | Volvo V60 D2 Drive Ocean Race | 15 | 2 | Navigointilaitteessa vika |
31. | Hyundai i40 Kombi blue 1.7 CRDi Style | 17 | 2- | Navi- ja audiojärjestelmä uusiksi |
31. | Kia Rio 1.4 CVVT Edition 7 | 17 | 2- | Kytkin muuttui raskaskäyttöiseksi |
33. | Mercedes-Benz B 200 CDI | 18 | 2- | Erilaisia sähkölaitevikoja |
34. | Kia Optima 1.7 CRDi Spirit | 20 | 2- | Kytkinvaurio |
34. | Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Innovation | 20 | 2- | Ilmastointilaite rikki |
36. | Mini Cooper SD Countryman | 21 | 3+ | Hälyäänet, kitinät ja kolinat |
36. | Opel Meriva 1.7 CDTI Color Edition | 21 | 3+ | Erilaisia sähkölaitevikoja |
38. | Volkswagen Up 1.0 White Up | 22 | 3+ | Ilmastointilaitteen kompressori |
39. | Škoda Fabia Combi 1.2 TSI Style | 24 | 3+ | Käynnistysmoottorin johdin |
40. | Ford Kuga 2.0 TDCi 4×4 Titanium | 25 | 3 | Vaihteistokotelossa halkeama |
41. | Ford Mondeo Turnier 1.5 Titanium | 27 | 3 | Välijäähdyttimen ruuvi irtosi |
42. | Kia Carens 1.7 CDTi Spirit (150 000 km) | 29 | 3- | Ruostevaurioita takaluukku |
42. | Renault Clio Grandtour Tce 90 Luxe | 29 | 3- | Vaihteistovaurio, laakerivika |
42. | Seat Leon 1.6 TDI Style | 29 | 3- | Vaihteistovaurio, laakerivika |
45. | Ford Grand C-Max 2.0 TDCI Titanium | 30 | 3- | Sähkövikoja, ruostunut pistoke |
46. | Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Huom! Arvosana 200 000 km ajon jälkeen | 32 | 3- | DSG-kaksoiskytkinvaihteiston vika |
(100 000 km ajon jälkeen VW Golfin sijoitus olisi 22. | 12 | 2+ | Vesivuoto jalkatilaan) | |
47. | Citroën C4 Cactus Pure Tech 110 Feel | 34 | 4+ | Vaihteistovaurio |
48. | Chevrolet Orlando LT+ 2.0 TD | 35 | 4+ | Kulunut automaattivaihteisto |
49. | BMW 218i Active Tourer | 39 | 4 | Kampiakselin runkolaakeri |
50. | Audi Q3 2.0 TDI Quattro | 42 | 4- | Vaihteistovaurio |
51. | Subaru XV 2.0 D Exclusive | 44 | 4- | Kytkin kulunut nopeasti |