6.4.2019

Autonäyttely yksityiskohdin: kurkistus Geneven detaileihin

Geneven autonäyttely on täynnä nähtävää, ja usein yksityiskohdat ovat se hienoin anti.

Geneven autonäyttelyssä kaikki on suurta ja mahtavaa. Valtava halli, suuri määrä autoja ja huima määrä ihmisiä vievät huomion.

Suurenkin mittakaavan show syntyy lopulta yksityiskohdista, joten keskitytään nyt niihin. Voi vain arvella, miten paljon avauskuvan Lamborghini Aventador SVJ Roadsterin pakoputken päiden suunnitteluun on käytetty aikaa.

Citroën taas juhlisti satavuotisiaan tuomalla paikalle joukon mustavalkeita klassikoita. Type A 10 HP on yhtiön ensimmäinen automalli, ja niitä tehtiin yli 24 000 kappaletta. Käynnistyskampi tuli siis monelle tutuksi.

Ranskalaismerkin osastolta löysi myös yhtiön logoista väännetyillä linnuilla leikittelevän taivaan.

Citroënin vieressä Mercedes-Benzin osastolla taas leikiteltiin lasilevyjen sisään neonvalosta rakennetulla Mercedes-tekstillä.

Koenigsegg oli tuonut paikalle Regera-hybridisuperauton voimalinjan. Tuplaturbojen, V8:n ja hybridijärjestelmän yhteistuloksena on yli 1 500 hevosvoimaa.

Geneven Palexpo-messuhalliin syntyi aukko, kun Jaguar Land Rover vetäytyi näyttelystä. Ratkaisuna oli kätevä Abarth-näyttely.

Yksi autonäyttelystä selviytymisen peruspilareita on parhaan kahvin löytäminen. Perinteisesti tämä on ollut Volvon ydinosaamista: laadukas vaaleapaahtoinen pohjoismainen kahvi perinteisen pullan kera pitää kriittisenkin toimittajan taas pari tuntia hereillä. Kun Volvo sitten ilmoitti jäävänsä näyttelystä pois, oli kahvimenetys lähes autokadon veroinen. Tänä vuonna pelastajaksi nousi Toyota, jonka tukeva cappuccino yhdisti vahvaa kahvia ja juuri sopivasti vaahdotettua maitoa.

Bugatti Divon takavaloissa riittää yksityiskohtia ja ihmeteltävää.

Porschen pääuutuus näyttelyssä oli uusi Cabriolet-versio 911:sta. Näyttelyosastoa piristämään oli tuotu myös Alppimaan henkeen varusteltu klassinen 911-malli.

Bugattin näyttelyosastolta löytyi myös varsinainen mekaaninen monsteri: Chironin 8-litrainen neljällä turboahtimella kiusattu W16-moottori. 1500-hevosvoimaa yhdistettynä 7-vaihteiseen tuplakytkinlaatikkoon näyttää tältä.

Fiatin pirteä Centoventi-näyttelyauto oli yksi Geneven piristyksistä. Tehokkaseen tilankäyttöön keskittyvä Centoventi saattoi myös kätkeä vihjauksen: tuleeko malli myyntiin seuraavana Pandana?

Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 on saksalaismerkin ensimmäisen Formula E -auton nimi. Kuvassa auton takavalo.

Varsinaisen näyttelyn aattona monet autonvalmistajat esittelevät uutuuksia ennakkoon. Mercedes-Benzin kokki kasaamassa annosta saksalaismerkin ensi-illassa.

Pian eläköityvä Daimler AG:n hallituksen puheenjohtaja ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Dieter Zetsche (toinen vasemmalla) puhumassa seuraajalleen, ruotsalaiselle Ola Källeniukselle (selin, keskellä) sekä yhtiön päämuotoilija Gorden Wagenerille (oikealla).

Lue loput Moottorin Geneve 2019 -jutut täältä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat