8.2.2024 Ajoneuvot BMW i5- ja 5-sarjan Touring ovat iso ja tehokas sijoitus perinteisen perhefarmarin tulevaisuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW julkisti odotetusti uuden 5-sarjan farmariversion, suurempana kuin koskaan. Myös pitkäkattoisena mennään monipuolisella voimalinjakattauksella, tarkoittaen kaikkea täyssähköstä lataushybridin kautta dieseliin. BMW:n avauksen täyssähköisten farmariautojen maailmaan saa edullisimmillaan noin 77 000 eurolla. BMW on vihdoin täydentänyt uuden 5-sarjansa malliston farmarikorimallilla, BMW:n kielellä Touringilla, mallikoodiltaan G61:llä. BMW on tarjonnut 5-sarjasta farmarikorista versiota jo E34 -polvesta lähtien eli yli 30 vuoden ajan. Vaikka katumaasturit kovasti jyräävät, on pitkäkattoisella vitossarjalaisella kilpailijoineen edelleenkin vakiintunut asiakaskuntansa ainakin Euroopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Farkut uransa huipulla BMW pisti 5-sarjansa uusiksi samaan aikaan, kun sen rakas vihollinen naapuriosavaltiosta julkisti uuden sukupolven E-sarjastaan. Molemmista on nyt siis tarjolla myös farmariversiot, monella mittapuulla parhaat farmariautot koskaan. Farmariin päädytään sedanin ohi tietysti tilan ja käytettävyyden tarpeessa. Uuden 5-sarjan BMW:n kohdalla ainakin kokoa on enemmän kuin missään edeltäjässä, alkaen akselivälistä, joka on venähtänyt 20 millimetrillä. Kokonaispituuden puolella lisää on tullut puolestaan miltei 10 senttimetriä. Auto on niin ikään parin senttimetrin rajoissa edeltäjäänsä leveämpi ja korkeampi, siis joka suuntaan isompi. G61-polven 5-sarjalainen tarjoaa hulppean 570 litran tavaratilan, joka on takaistuimet kaatamalla mahdollista laajentaa jopa 1 700 litraan. Tila on 45 litraa pienempi kuin uudessa E-sarjan farmarissa, mutta erot kääntyvät päälaelleen, mikäli töpselit astuvat kuvioihin. Mercedeksen lataushybridimallien tapauksessahan nimittäin ajoakku syö farmarin tavaratilasta jopa 155 litraa. BMW on puolestaan suunnitellut 5-sarjan niin, että samalle lavetille on voitu rakentaa myös täyssähköinen i5, jolloin lataushybridinkin akustolla on järkevä paikkansa, eikä 570 litran kontista lähde litraakaan pois. BMW:n lähestymistapa G61:n muotoiluun noudattaa pitkälti samaa kaavaa, joka on ollut käytössä aina sieltä 90-luvun alusta lähtien. Siinä missä Mercedes lähti viemään E-sarjan farmaria shooting brake -suuntaan perin silmänruokaisin seurauksin, pitää BMW 5-sarjan Touringin takalasin suunnilleen siinä kulmassa missä ennenkin eli lähestymistapa on jossain määrin käytännöllisempi. Premiumluokassa on pysyttävä lestissä. Muilta osin ulkonäössä (ja ominaisuuksissa muutenkaan) ei ole paljoakaan uutisoitavaa, sillä kyseessähän on vain eri korimalli jo tutuksi tulleesta uudesta 5-sarjasta, jonka muotoilua voisi yleisesti luonnehtia jopa rohkeaksi ja varustelua nykyaikaisen yltäkylläiseksi. i5 Touring on aika tykki farkku Mikä yhdistää vanhaa kunnon Trabantia ja BMW i5 M60 XDrive Touringia? Ei varmaan kovin moni asia, mutta ainakin luku 601. Trabantissa se on mallimerkintä, BMW:ssä teholukema hevosvoimina. Nelivetoinen i5 on siis kerta kaikkiaan 600-hevosvoimainen perhefarmari. Sen lisäksi 820 newtonmetrin hetkellisen huippuväännön turvin auto kiihtyy paikaltaan sataan 3,9 sekunnissa ja kulkee 230 kilometriä tunnissa. 81,2 kilowattitunnin akusta riittää tälle paketille virtaa 506 WLTP-kilometrin verran. Takavetoinen i5 eDrive 40 Touring painottaa monella tapaa M-sisartaan enemmän järkiasioita. Sillä pötkitään 54 kilometriä pidemmälle pienemmän sähkönkulutuksen turvin, eivätkä 250 kilowattia eli 340 hevosvoimaa ja 430 newtonmetriä eivät tunnu ollenkaan hassummilta. Nollasta sataan ampaistaan 6,1 sekunnissa. 5-sarjalainen on tosiasia myös polttomoottorisena. Suomessa sen myynti alkaa nelisylinterisellä ja nelivetoisella dieselmallilla 520d XDrivella. Kaksilitrainen dieselmoottori luottaa kevythybriditekniikkaan, ja on teholtaan 145-kilowattinen eli hieman vajaat 200-hevosvoimainen. Farmarikorilla ja nelivedolla ei päästä aivan yhtä piheihin kulutuslukemiin kuin takavetoisella sedanilla, mutta dieselin tahriintuneesta (tai oikeammin tahritusta) maineesta huolimatta 520d XDrive Touring tulee olemaan äärimmäisen polttoainetaloudellinen vaihtoehto varsinkin, jos farmarikoriselle autolle tulee paljon maantiekilometrejä. Kuten on sedan-mallinkin kohdalla, myös 5-sarjan Touring tulee saamaan palettiinsa lataushybridivaihtoehdot neli- ja kuusisylinteristen polttomoottorien kera. Niiden myynti alkaa kuitenkin hieman myöhemmin, ja myös hinnat ja muut maahantuontiin liittyvät tiedot varmistuvat tuonnempana. Kirsikkana kakun päällä meillä on lupa odottaa ensimmäistä M5 Touringia lähes 15 vuoteen. Huhut kertovat, että kyseessä olisi BMW XM-sukuinen lataushybridimörkö. Ensimmäiset hinnat selvillä BMW 5-sarjan Touringin myynti käynnistyy pitkälti i5 edellä. i5 eDrive 40 Touring on täyssähkömalliston edullisin, ja sen alkaen-hinnaksi on merkitty 76 900 euroa. M Sport -malliversio samalla voimalinjalla kustantaa 3 550 euroa enemmän. i5 M60 XDrive kilpailee eri teholuokassa, ja niin myös eri hintaluokassa. 600-hevosvoimainen nelivetomalli maksaa tasan 106 000 euroa, ja siitähän ei päädy senttiäkään autoverona valtion kassaan. i5 M60 tarjoaakin mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi superfarmari Audi RS 6 Avantille, jossa on paperilla saman verran tehoa, mutta joka olisi Suomessa myytäessä autoveroineen jotakuinkin tuplahintainen. Dieselmalli 520d XDrive on koko 5-sarjan Touring-malliston edullisin. 67 831 euron alkaen-hinnasta maksetaan noin 10 600 euroa autoveroa eli BMW pyytää dieselmallista lähemmäs 20 000 euroa edullisinta sähkömallia vähemmän. Kymppitonnin kokonaishintaerossakin riittää laskemista, kumpi tulee viivan alla lopulta edullisemmaksi tai omiin tarpeisiin sopivammaksi. i5 Touringin hintaero sedan-malliin on plus 1 500 euroa, dieselmallin puolestaan noin 2 700 euroa, eron selittyessä jälleen kerran autoverolla. Tämän perusteella lataushybridimalleille voisi epävirallisesti ennustaa seuraavia alkaen-hintoja: 530e Touring ~ 67 000 euroa, 550e Touring ~ 90 000 euroa. Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin 9.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – sähköautojen aatelia 3.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – keskijohdon sähköistymisaika 28.1.2024 Ajoneuvot Kaikkien BMW-tehtaiden äiti valmistautuu pelkkien sähköautojen tuotantoon 24.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW XM – hei München, onko kaikki hyvin? 18.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW X5 – polanteita aamiaiseksi ja kelirikkoa lounaaksi 8.1.2024 Ajoneuvot Auton kierrätys: se nyt vain on fiksua käyttää materiaalit uudestaan 14.12.2023 Ajoneuvot BMW R 12 ja R 12 nineT – Bemarin retromallisto jakautuu kahtia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?