28.6.2020 Ajoneuvot Citroënin mukavuuspainotteinen historia: omilla ratkaisuilla parempaan ajomukavuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajat ovat halunneet kautta aikojen panostaa ajamisen mukavuuteen, sillä kuka nyt epämukavalla autolla haluaisi ajaa? Ranskalaisvalmistaja Citroën kertoo vuosien saatossa käyttämistään ratkaisuista, joilla matkantekoa on mukavoitettu. Citroën korostaa pitäneensä ajomukavuutta keskeisenä käsitteenä kaikissa valmistamissaan autoissa ja pyrkineensä järjestelmällisesti luomaan uudenlaisia ideoita eristääkseen auton matkustamon ulkopuoliselta hälyltä. Heti alussa ranskalaisvalmistaja kertoo tarjonneensa muita enemmän varusteita ja korkeampaa mukavuustasoa. Vuonna 1919 debytoineessa Citroën Type A:ssa oli myös valmistajan mukaan ylellisyyksiä, kuten käynnistin, pehmustetut istuimet ja sähkövalot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuuden kautta kansainväliseksi Muutama vuosi myöhemmin Type C:ssä André Citroënin tavoitteena kerrotaan olleen muuttaa auto entistäkin mukavammaksi. Hänen kerrotaan halunneen matkustajien voivan nousta autoihinsa helposti ja laskeutua mukaviin istuimiin koville penkeille kiipeämisen sijaan. Mukavuus näkyi auton suosiona Ranskan ulkopuolellakin, 1920-luvun alkupuolella Citorëneja kerrotaan olleen takseina myös Lontoossa. Vuosien varrella Citroën kertoo esitelleensä ajomukavuutta parantavia innovaatioita jokaisessa mallissaan: esimerkiksi rautarungon, jarrutehostimen ja itsekantavan korin. Citroën Traction Avantissa esiteltiin maailman ensimmäinen massatuotettu itsekantava kori etuvetoisessa autossa. Ratkaisun kerrotaan parantaneen auton jäykkyyttä, turvallisuutta, käsiteltävyyttä ja ajomukavuutta. Traction Avantin etupäässä mukavuutta haettiin erillisjousituksella. Matkustajien ergonomian parantamiseksi autossa oli kardaanitunnelin puuttumisen mahdollistama tasainen lattia. Mikä muu muka? Ehkä Citroënin tunnetuin innovaatio, kaasunestejousitus esiteltiin Citroën DS 19:ssa Pariisin autonäyttelyssä 1955. Sama tekniikka otettiin myöhemmin käyttöön muussa Citroën-mallistossa rakenteen tuoman pehmeyden ansiosta. Kaasunestejousitusta käytettiiin Citroëneissa vielä 2010-luvullakin, mutta sitemmin siitä on luovuttu. Enemmän kaasunestejousituksesta ja sen historiasta voi lukea erillisestä jäähyväisjutustamme. Riippumattoa ja ministerisohvaa Avaintekijänä mukavuuteen Citroën mainitsee myös istuimensa. 2CV:n riippumattomaiset istuimet oli suunniteltu riippumattomaisiksi, mukaviksi ja paikaltaan irroitettaviksi. DS:ssä esiteltyjen istuintyynyjen materiaalin tiheyden ja kimmoisuuden kerrotaan säädetyn soveltumaan jousituksen luonteeseen. DS 19:n seuraajissa, GS-, CX-, SM- ja BX -malleissa otettiin käyttöön vaahtomuovi-istuimet, joissa oli pehmeät istuintyynyt, reisi- ja jalkatuet ja sivutuet. Samassa yhteydessä valmistaja kertoo myös tuoneensa tarjolle ylellisen Jersey-verhoilun, jonka kerrotaan tyylikkyyden lisäksi olleen erittäin mukava materiaali istumiseen. Lisää ylellisyyttä takaistuimille tarjosi CX Prestige, jossa esiteltiin lepotuella varustetut lounge-istuimet. Vuosina 2006–2012 valmistettu C6 Grand Luxe tarjosi puolestaan sähköisen ohjaimen kautta kallistettavat takaistuimet, joita pystyi myös liu’uttamaan eteenpäin ministeriautojen tapaan. Tämän päivän istuininnovaatioksi ranskalaisvalmistaja kertoo advanced comfort -mukavuusistuimet, jotka henkivät valmistajan mukaan muotoilullaan vanhaa aikaa, mutta takaavat silti mukavan asennon. Lähde: Citroën Kuvat: Citroën ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Mukavat muistot: jäähyväiset Citroënin kaasunestejousitukselle Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Citroënin kaasunestejousitus on kuollut – miksi sitä pitää kaivata jo nyt Citroën-pomo Meyer tulevasta: Haastamme edelleen muotosääntöjä Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku