28.6.2020 Ajoneuvot Citroënin mukavuuspainotteinen historia: omilla ratkaisuilla parempaan ajomukavuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajat ovat halunneet kautta aikojen panostaa ajamisen mukavuuteen, sillä kuka nyt epämukavalla autolla haluaisi ajaa? Ranskalaisvalmistaja Citroën kertoo vuosien saatossa käyttämistään ratkaisuista, joilla matkantekoa on mukavoitettu. Citroën korostaa pitäneensä ajomukavuutta keskeisenä käsitteenä kaikissa valmistamissaan autoissa ja pyrkineensä järjestelmällisesti luomaan uudenlaisia ideoita eristääkseen auton matkustamon ulkopuoliselta hälyltä.Heti alussa ranskalaisvalmistaja kertoo tarjonneensa muita enemmän varusteita ja korkeampaa mukavuustasoa. Vuonna 1919 debytoineessa Citroën Type A:ssa oli myös valmistajan mukaan ylellisyyksiä, kuten käynnistin, pehmustetut istuimet ja sähkövalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuuden kautta kansainväliseksiMuutama vuosi myöhemmin Type C:ssä André Citroënin tavoitteena kerrotaan olleen muuttaa auto entistäkin mukavammaksi. Hänen kerrotaan halunneen matkustajien voivan nousta autoihinsa helposti ja laskeutua mukaviin istuimiin koville penkeille kiipeämisen sijaan.Mukavuus näkyi auton suosiona Ranskan ulkopuolellakin, 1920-luvun alkupuolella Citorëneja kerrotaan olleen takseina myös Lontoossa.Vuosien varrella Citroën kertoo esitelleensä ajomukavuutta parantavia innovaatioita jokaisessa mallissaan: esimerkiksi rautarungon, jarrutehostimen ja itsekantavan korin.Citroën Traction Avantissa esiteltiin maailman ensimmäinen massatuotettu itsekantava kori etuvetoisessa autossa. Ratkaisun kerrotaan parantaneen auton jäykkyyttä, turvallisuutta, käsiteltävyyttä ja ajomukavuutta.Traction Avantin etupäässä mukavuutta haettiin erillisjousituksella. Matkustajien ergonomian parantamiseksi autossa oli kardaanitunnelin puuttumisen mahdollistama tasainen lattia.Mikä muu muka?Ehkä Citroënin tunnetuin innovaatio, kaasunestejousitus esiteltiin Citroën DS 19:ssa Pariisin autonäyttelyssä 1955. Sama tekniikka otettiin myöhemmin käyttöön muussa Citroën-mallistossa rakenteen tuoman pehmeyden ansiosta.Kaasunestejousitusta käytettiiin Citroëneissa vielä 2010-luvullakin, mutta sitemmin siitä on luovuttu. Enemmän kaasunestejousituksesta ja sen historiasta voi lukea erillisestä jäähyväisjutustamme. Riippumattoa ja ministerisohvaaAvaintekijänä mukavuuteen Citroën mainitsee myös istuimensa. 2CV:n riippumattomaiset istuimet oli suunniteltu riippumattomaisiksi, mukaviksi ja paikaltaan irroitettaviksi. DS:ssä esiteltyjen istuintyynyjen materiaalin tiheyden ja kimmoisuuden kerrotaan säädetyn soveltumaan jousituksen luonteeseen.DS 19:n seuraajissa, GS-, CX-, SM- ja BX -malleissa otettiin käyttöön vaahtomuovi-istuimet, joissa oli pehmeät istuintyynyt, reisi- ja jalkatuet ja sivutuet. Samassa yhteydessä valmistaja kertoo myös tuoneensa tarjolle ylellisen Jersey-verhoilun, jonka kerrotaan tyylikkyyden lisäksi olleen erittäin mukava materiaali istumiseen.Lisää ylellisyyttä takaistuimille tarjosi CX Prestige, jossa esiteltiin lepotuella varustetut lounge-istuimet. Vuosina 2006–2012 valmistettu C6 Grand Luxe tarjosi puolestaan sähköisen ohjaimen kautta kallistettavat takaistuimet, joita pystyi myös liu’uttamaan eteenpäin ministeriautojen tapaan.Tämän päivän istuininnovaatioksi ranskalaisvalmistaja kertoo advanced comfort -mukavuusistuimet, jotka henkivät valmistajan mukaan muotoilullaan vanhaa aikaa, mutta takaavat silti mukavan asennon.Lähde: Citroën Kuvat: Citroën ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Mukavat muistot: jäähyväiset Citroënin kaasunestejousitukselle Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Citroënin kaasunestejousitus on kuollut – miksi sitä pitää kaivata jo nyt Citroën-pomo Meyer tulevasta: Haastamme edelleen muotosääntöjä Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen