Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile 1956

Ajoneuvot 5.5.2019

Classic Motorshow: Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile 1956

Jo 1950-luvulla Fiat valmisti klassisen hienoja kaksipaikkaisia roadstereita, joskin valmistusmäärät eivät päätä huimanneet.

Vuosien 1953 ja 1969 välillä valmistetun Fiat 1100:n kaikkia malleja ei voi nykyisen kauneuskäsityksen mukaan pitäävälttämättä markkinoiden tyylikkäimpinä autoina.

Iloisena poikkeuksena mallistosta erottuu kaksipaikkaisen roadsterin Turismo Veloce Trasformabilen eri malliversiot, joiden valmistusmäärä tosin jäi yhteensä noin 3400 kappaleeseen.

Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile 1956

Tekniikka perheautosta

Ensimmäinen Trasformabile, koko mallimerkinnältään Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile, esiteltiin Geneven messuilla 1955. Sen tekniikka perustui suoraan 1100 Saloon -malliin, mutta kaksipaikkaisen matkustamon ohella eroina oli urheilullinen korimuotoilu sekä kaarevampi tuulilasi.

Sarjavalmistus alkoi jo esittelyvuotena eli 1955 ja kahden vuoden aikana mallia valmistettiin vain 570 kappaletta.

Jo vuonna 1956 autoon tehtiin parannuksia. Se sai mm. kolme hevosvoimaa tehokkaamman moottorin ja parannetun takajousituksen.

Tämä parannettu versio kantoi lisämerkintää 103 ja sitä valmistettiin noin 450 kappaletta.

Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile 1956

Lisää kuutiotilavuutta ja suorituskykyä

Tuotekehitys oli nopeatahtista ja jo vuonna 1957 nähtiin ”isolohkoinen” 1200 Trasformabile, jonka tarkka iskutilavuus oli vielä mallimerkintääkin suurempi, 1221 kuutiosenttimetriä. Tehoa moottorista otettiin täydet 55 hevosvoimaa.

Vuoteen 1959 asti valmistettu 1200 Trasformabile nousikin suosituimmaksi, sillä sitä valmistettiin peräti 2360 kappaletta. Siinäkin ajassa mallia ehdittiin muokata ulkonäöltään, sillä etu- ja takapään muotoilua muutettiin muun muassa suurentamalla ajovaloja.

Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile 1956

Lahden Classic Motorshowssa nähtävillä oleva versio Trasformabile 1100 103. Kyseinen yksilö on uutena myyty New Yorkiin, josta tämä kaksipaikkainen roadster on Hollannin kautta hankittu Suomeen.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat