Ajoneuvot Autonäyttely 13.5.2023

Classic Motorshow: Mercedes 300 SL – ”tilaan 1000 autoa jos alatte valmistaa näitä”

Mercedes teki W194-kipuristaan tuotantomallin, kun yhdysvaltain Mercedes-maahantuoja Max Hoffman lupasi tilata omalla riskillään 1000 kappaletta autoja, kunhan Mercedes vain alkaisi valmistaa niitä. 300 SL oli syntynyt.

Tuotantoautoilla kilpaileminen on selvästi yleisempää kuin se, että täysverinen kilpa-auto muokataan myyntimalliksi. Jälkimmäista tapaa voidaan pitää jopa äärimmäisen harvinaisena. Mercedes 300 SL on varmasti tunnetuin jälkimmäisenä mainitusta suunnasta.

Mallin kilpailuhistoria alkoi, kun Mercedes päätti vuonna 1951 päätti osallistua seuraavan vuoden pitkiin kestävyyskilpailuihin W194 Coupe -kilpurilla. Se oli putkirunkoinen ja alumiinikorinen, ja moottoriksi siihen istutettiin suurin Mercedeksen moottori, kolmilitrainen suora kuutonen.

Kilpailumenestystä ei laskettu raa’an voiman varaan, vaan enemmänkin auton keveyden ja erityisen edullisen ilmanvastuksen nimiin, sillä 175-hevosvoimaisena se oli selvästi Jaguarin ja Ferrarin autoja heikkotehoisempi. Silti auton huippunopeudeksi kerrottiin 263 kilometriä tunnissa. Voittoja tulikin Le Mansia myöten, mutta muuten malli uhkasi jäädä pölyttymään historian lehdille pelkkänä kilpa-autona.

Yhdysvaltojen Mercedes-maahantuoja Max Hoffman päätti kirjoittaa historiankirjat uusiksi ilmoittamalla vuonna 1953 Mercedekselle, että hän tilaa omalla riskillään heti 1000 autoa, jos valmistaja muokkaa kilpurista katuliikenteeseen sopivan tuotantomallin.

Tuotantomalli esiteltiin jo seuraavana vuonna. Esittelypaikkana ei ollut perinteinen Geneven tai yhtä perinteinen Frankfurtin autonäyttely, vaan esittely tapahtui New Yorkin autonäyttelyssä, pitkälti juuri Hoffmanin ”tilauksen” ansiosta.

Jenkkipomon vainu piti kutinsa, sillä valmistetusta 1400 autosta jenkkimarkkinoilla myytiin yli 1100 kappaletta. Mallin suosio ja suorituskyky muuttivat samalla koko Mercedeksen imagon Pohjois-Amerikassa.

Pystyyn aukeavilla ovilla varustettua Coupea valmistettiin vuosina 1954-1957, minkä jälkeen 300 SL jatkoi tuotannossa avomallina, ja jälleen Kalifornian markkinoiden takia. Roadsterin tuotanto jatkui vuoteen 1963 asti.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat