8.5.2023

Classic Motorshow: Skoda Rapid 130 Coupe – sähäkkä tsekkiferrari

Kaikissa muissakaan urheiluautoissa moottori ei sijaitse edessä. Rapidin punainen väri ja Mangels-vanteet paikkaavat sen, mikä suorituskyvyssä annetaan muille tasoitusta.

Monet yhdistävät coupe-korimallin automaattisesti tehokkaampaan moottoriin, parempaan kiihtyvyyteen ja suurempaan huippunopeuteen. Skodan Rapid-mallit rikkovat rohkeasti näitä ennakkoluuloja.

Takamoottoriset Skodat olivat yleinen näky Suomenkin maanteillä 1970- ja 1980-luvuilla. Selvästi yleisin korimalli oli neliovinen sedan. Rautaesiripun takaa maahan tuotiin mm. Skodaa ja Wartburgia, jotka tosin eivät enää 1980-luvun kasinotalouden aikana olleet niitä halutuimpia malleja, ja lähes ainoana myyntivalttina olikin enää länsiautoja selvästi edullisempi hinta.

Tsekkoslovakialainen Skoda taisteli sitkeästi hengissä ja kehitti myös coupe-tyylisen Rapid-mallin lisätäkseen kiinnostusta merkkiä kohtaan. Markkinoille se tuli 1984, mutta sen suurimmat uutuudet - hammastanko-ohjaus ja myöhemmin myös viisilovinen vaihteisto - eivät enää silloin riittäneet suuriin otsikoihin tai autolehtien etusivukuviin asti.

Ensimmäinen versio vuonna 1984 oli Rapid 120. Sen 1200-kuutioinen moottori puski 55 hevosvoimaa, joka hämmennettiin nelivaihteisen vaihteiston kautta takarenkaille. Rapid 130 oli nimensä mukaisesti saanut isomman 1300-kuutioisen moottorin. Teho nousi samalla 58 hevosvoimaan, ja yhtä suuri uudistus oli viidennen pykälän lisääminen vaihdesalkkuun.

Vuonna 1987 nähtiin Rapid 136, jossa sylinterikansi vaihtui kevytmetalliseksi ja teho nousi uudelle kymmenluvulle 62 hevosvoimaan. Vuotta myöhemmin nähtiin myös Rapid 135, jossa alhaisemman puristussuhteen vuoksi tehoa oli neljä hevosvoimaa vähemmän. 1980-luvulla näytti, että maailma ajaa 60-hevosvoimaisen tsekkiferrarin ohi, mutta Skodan tultua osaksi VW-perhettä on merkki lähtenyt kokonaan uuteen kukoistukseen.

Kuvan auto on Rapid 130 Coupe vuodelta 1988. Viisivaihteisuus oli valmistajalle niin iso asia, että takaluukussa asia mainitaan kahdesti. Pakoputken halkaisija säväyttää urheiluautopiireissä lähinnä erilaisuudellaan. Mangels-vanteille on pyöräytetty 175/70R13-kokoiset kumit. Vaikka moottori on takana, niin tuulilasin edessä on silti komeat skoopit, joten raittiin ilman saanti kabiinin lienee ainakin turvattu.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat