DDR-letka

Ajoneuvot Tapahtumat 22.7.2021

Ei savua ilman Trabia: DDR-ajoneuvojen kokoontuminen

Tässä kohti on syytä unohtaa kaikki kuvitelmat autoharrastajien tapaamisista adrenaliinin ja testosteronin virratessa. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen on jotain aivan muuta.

Pertunmaalla pärähtää, kun kaksitahtimoottori käynnistyy vienon savupilven siivittämänä. Kaksipyöräisen mopon sijaan kyseessä on kuitenkin nelipyöräinen henkilöauto. DDR-ajoneuvojen kokoontuminen odottaa Heinolassa ja matkaa on taitettavana noin 35 kilometriä. 

Tämä mustavalkoisella ulkovärityksellä varustettu AWE Wartburg 311 edustaa vuosimallia -65. Se on ajalta, jolloin Eisenachin autonvalmistaja ei ollut vielä jäänyt pahasti ajastaan jälkeen. Viininpunainen verhoilu luo suorastaan ylellisen tunnelman, olihan tämä auto tarkoitettu itäpuolella nimenomaan äveriäille ja menestyneille.

Wartburg 311 (vm-65) ohjaamo ja vaihteenvalitsin

Matkantekoa Heinolaan

Virta-avain sijaitsee ratin vasemmalla puolella kuin Porschessa konsanaan. Vapaakytkimen ja oikeanpuoleiseen rattiviikseen sijoitetun vaihteenvalitsimen takaa löytyvän vaihteistolabyrintin yhdistelmä saattaisi aiheuttaa kokemattomalle kuljettajalle hikikarpaloita otsalle, mutta sellaista vaaraa ei nyt ole.

DDR-autojen kokoontumisajot

Matkan aloittava hiekkatie muistuttaa näiden autojen ajasta. Juuri näissä olosuhteissa, alle 50 kilometrin tuntinopeuksissa, Warre on kuin kotonaan. Auton jousitus ja istuimien pehmät jouset toimivat symbioosissa tiestön kuoppien tasoittamiseksi.

Ulkolämpötila on miellyttävä 17 celsiusastetta, joten matkanteko on miellyttävää eikä ilmastoinnin kaltaista modernia ylellisyysvarustetta osaa kaivata. Erittäin kapeasta ulkokuoresta huolimatta sisällä on hyvät tilat neljälle.

Itäautojen letka

Kolmisylinterisen kaksitahtimoottorin noin 50 hevosvoiman teho riittää kiihdytykseen kotimaiselle maantielle. Miellyttävä matkanopeus löytyy vielä 80 – 100 kilometrin tuntinopeuden välistä, mutta sen suurempaa rääkkiä autovanhus ei kaipaa. Moottoritiet saavat jäädä nuoremmille ja vetreämmille.

DDR-ajoneuvojen kokoontuminen

Heinolan leirintäalue toimii tänä vuonna tapahtumakeskuksena. Warre-Teamin ansiokkaasti järjestämä DDR-ajoneuvojen kokoontuminen vaihtaa vuosittain maisemaa esitellen osallistujille uusia mukavia maisemia.

Wartburg-rivi Heinola 21.07.2021

Pysäköintiin saadaan selkeät ohjeet ja pian Wartburg on rivissä kaltaistensa seurassa. Järjestävä taho toivottaa tervetulleeksi hienojen ajoneuvojen lisäksi sekä omistajat että omaiset. Pian onkin havaittavissa kokoontumisajon houkutelleen paikalle länsimaisen vakoojan – modernin Volkswagen Golfin kilvistä päätellen aina Saksasta asti.

Renkaiden potkimisen, oheistavaran ostamisen sekä varustelun ja verhoiluiden vertailun jälkeen on aika suunnistaa lounaan kautta takaisin tien päälle. Kokoontumisajo lähtee letkana kohti lähistöllä sijaitsevaa automuseota.

Oikealla seossuhteella, ja lämpimällä moottorilla, kaksitahtinen Trabant tai Wartburg ei juuri savuta. Hieman reilummin öljyä läträävä saa toki aikaan pitkän pölläytyksen jokaisella kaasunpainalluksella. Tuoksu ja papattava äänimaailma on tunnistettavissa joka tapauksessa.

Letkassa on 22 autoa, joka on selvästi edellisvuotta vähemmän. Mahdollisia syitä keventyneelle osallistujamäärälle voi arvailla, mutta onneksi autoja on yhä runsaasti. Barkas ja moottoripyörät loistavat poissaolollaan, mutta Trabantien ja Wartburgien joukkoon on mahtunut myös yksi upea IFA F9. 

Matka taittuu murheitta, vaikka saattaakin aiheuttaa pientä haittaa muulle liikenteelle. Ongelma ei kuitenkaan ole kaksitahtimoottoreiden savutus tai letkan liikkumisen hitaus, vaan jopa videokuvaamaan pysähtyvät muut autoilijat ja tielläliikkujat. Tapahtuma kannattaa merkitä kalenteriin ja jalkautua ajoissa DDR-ajoneuvoja ihmettelemään, jotta ei tule aiheuttaneeksi liikenteelle vaaraa.  

Automuseolla sama teema jatkuu: ihmiset ovat hyvällä tuulella, kukaan ei ota itseään turhan vakavasti ja tarinat keskittyvät poikkeuksetta itä-autojen ympärille. Keskustelu saattaa käydä vilkkaana vaihteiston laakereiden kulumisesta, matkoilla tapahtuneista sattumuksista tai vaikkapa viime kerralla tapahtumaan osallistuneesta koirasta.  

 

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat