7.12.2015

Eko-uutuus Hyundailta – laitetaanko täyssähkö, lataushybridi vai hybridi?

Hyundai esittelee uuden Ioniq–mallin. Valmistajansa mukaan uutuus rikkoo rajoja yhdiställä ajettavuutta, polttoainetehokkuutta sekä houkuttavaa muotoilua.

Ioniq esitellään Koreassa tammikuussa 2016 ja Euroopan ensi-ilta on Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Lanseerausta pidetään valmistajan kannalta tärkeänä askeleena ekoedullisten autojen saralla, jolla Hyundai mielii markkinajohtajaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Ioniq tulee myyntiin yhdellä korimallilla ja kolmella eri sähköisellä voimalinjalla. Täyssähköautona, lataushybridinä (bensiini + sähkö) sekä bensiini-sähkömoottorilla varustetulla hybridiversiona. Auto on ensimmäinen malli, jonka asiakas voi valita itselleen kolmen sähköisen moottorityypin väliltä.

Hämmentävä nimihippa

Uuden auton nimessä on valmistajan mukaan viitteitä sen toiminnasta. Ioni on sähköisesti varautunut atomi, joka linkittyy auton nerokkaaseen sähkömoottoreiden yhdistelmään.

Nimen toinen osa ”unique” viittaa sen ainutlaatuisuuteen, joka osoittaa brändin sitoutumista puhtaaseen ympäristöön ja halukkuutta tarjota asiakkailleen mahdollisimman monia vaihtoehtoja.

Viimeisenä kirjaimena oleva Q, kuvaa auton logoa visuaalisena läpimurtona, joka tuo uuden lähestymistavan kehittyneelle ja vähäpäästöiselle mallille.

Nimileikin toimivuudesta voi olla montaa mieltä.

Uusi perusrakenne

Auto perustuu täysin uudelle perusrakenteelle, joka on valmistettu valmistajan mukaan nimenomaan auton useita eri käyttövoimalähteitä ajatellen.

Ioniq-mallin täyssähkö (EV) versiossa voimanlähteenä on suuren kapasiteetin omaava huipputehokas litium-ioniakku. Lataushybridi (PHEV) yhdistää polttoainetaloudellisuuden sekä ladattavalla akkuvirralla saatavan sähkönenergian laajaksi toimintasäteeksi sekä pienemmiksi päästöiksi.

Hybridimallin (HEV) polttomoottori ja sähkömoottori toimivat rinnakkain. Liike-energiaa varastoidaan auton akkuun, jolloin sähkömoottorin käyttöä voidaan lisätä.

Hyundai on tunnettu hybridiautojen valmistajana ja se on oman ilmoituksensa mukaan sitoutunut tulevaisuuteen myös vähäpäästöisten tai täysin päästöttömien autojen valmistajana. Hyundai korjasi nimiinsä muun muassa maailman ensimmäisen polttokennoautojen sarjatuotannon aloittajan tittelin vuonna 2013. Vedystä energian saava auto on nimeltään Hyundai ix35 Fuel Cell.

Lue myös: 70 000 euron ympäristöauto

Ioniq-mallin maailman ensiesittely tapahtuu Koreassa tammikuussa. Euroopassa auto esitellään ensimmäisen kerran Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Lähde ja kuva: Hyundai

Luetuimmat