12.6.2020

Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle

Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto

Viime vuonna julkistettu Volkswagenin ja Fordin yhteistyö hyötyajoneuvojen osalta on konkretisoitumassa. Jatkossa merkit jakavat vastuuta autoluokittain.

Jo viime vuonna julkistettu Volkswagenin ja Fordin välinen yhteistyö hyötyajoneuvoissa on tuottanut ainakin konkreettisempia suunnitelmia autojättien yhteisistä sävelistä. Ajoneuvosukupolven kestävissä suunnitelmissa merkit varautuvat yhteensä kahdeksan miljoonan auton yhteistyöhön jakamalla teknologiaa ja pohjarakenteita.

Merkit hakevat yhteistyötä jakamalla pohjarakenteita esimerkiksi pienissä jakeluluokan pakuissa ja tonniluokan pakettiautoissa. Myös sähköautojen pohjarakenne MEB ja autonomisen ajamisen kehitysyhtiö Argo ovat osaltaan tuomassa merkeille säästöä.

Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto
Sama tuotetaulukko Volkswagenin näkökulmasta

Valmistajien keskinäisessä työnjaossa pienemmän pakettiauton kehitystyön vetovastuussa on Volkswagen ja tonniluokan pakettiautossa kehitys sujuu Fordin pillin mukaan. Niinpä seuraavan sukupolven Transporter perustunee uuteen Transitiin, ja Transit Connect mennee Caddy 5:n ääriviivoissa. Avolava-autoissa Ford Ranger johtaa tietä seuraavalle Volkswagen Amarokille.

Lisäksi Ford rakentaa Eurooppaa varten Volkswagenin sähköautorakenne MEB:ille pohjautuvan sähköauton, jota Ford varautuu myymään yli 600 000 kappaletta. Auton toimitusten pitäisi alkaa 2023.

Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto
Volkswagen arvioi, miten Fordin noin 600 000 sähköauton yhteistyö vaikuttaa MEB-pohjarakenteen myyntiennusteeseen.

Lähteet: Ford, Volkswagen, Automotive News Kuvat: Volkswagen, Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat