16.1.2021 Ajoneuvot Honda Gold Wing – suunnanmuutos kaudelle 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda on kuunnellut asiakaspalautteita ja muokannut Gold Wingiä jälleen väljemmäksi ja tilavammaksi. Gold Wingin vuoden 2018 täydellinen uudistus oli koko mallihistorian ensimmäinen kerta, kun pyörä ei kasvanut fyysisesti suuremmaksi. Silloin Honda kertoi haastatelleensa asiakkaitaan, ja lopputuloksena esiteltiin kompaktimpi, kevyempi, ketterämpi ja matkatavaroiden kuljetuskapasiteetiltaan pienempi uusi Gold Wing. Nyt Honda joutuu vetämään vähän puheitaan takaisin, sillä kaudeksi 2021 Gold Wingin laukkujen tilavuutta jälleen kasvatetaan ja matkustajakin saa selvästi leppoisamman ja mukavamman paikan itselleen. Kompakti on tässä yhteydessä suhteellinen käsite, sillä 1 695 millimetrin akseliväli ja 380 kilon paino ovat moottoripyörämaailmassa kunnioitettavan suuria lukuja. Mainitut mitat eivät tälle kaudelle kasvakaan, vaan suurin kasvu tulee takalaukun tilavuuteen. Aiempi 50-litrainen takalaukku on kasvatettu 61-litraiseksi. Nyt sen sisään mahtuu kaksi kypärää, kun aiempaan laukkuun mahtui kunnolla vain yksi kypärä. Sivulaukkujen ja takalaukkujen yhteenlaskettu tilavuus on uudistuksen jälkeen 121 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jakkarasta nojatuoliksi Satulat on suunniteltu uusiksi ja samalla matkustajan selkänoja on muokattu mukavammaksi ja kaltevammaksi. Kaltevuus kasvaa 16 asteesta 23 asteeseen. Kuljettajan ja matkustajan mukavuutta lisää myös uudistettu audiojärjestelmä. Muilta osin Gold Wing pysyy ennallaan. Voimanlähteenä on 1 833-kuutioinen kuutosboxer, jonka 125 hevosvoimaa ja 170 newtonmetriä tarjoavat luokassaan mainion suorituskyvyn. Perinteisen kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ohella tarjolla on lisähintaan kolmannen sukupolven DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Millään muulla valmistajalla ei vastaavaa järjestelmää ole käytössä, vaikka Honda toi sen markkinoille jo 11 vuotta sitten ja on sen jälkeen myynyt eri malliensa DCT-versioita yli 140 000 kappaletta. Gold Wingissä käytetään ensimmäistä kertaa DCT-vaihteiston seitsenportaista versiota. Kun Hondan muissa malleissa DCT-vaihteisto kasvattaa painoa noin 10 kilolla, niin Gold Wingissä DCT tuo vain kolme kiloa lisäpainoa siitä huolimatta, että siinä on yksi vaihde enemmän kuin manuaaliversiossa. Hinnat pysyvät muutoksista huolimatta samoina kuin kaudella 2020. Moottori: kuusisylinterinen boxermoottori, 1 833 cc Teho: 93 kW (125 hv) / 5 500 r/min Vääntö: 170 Nm / 4 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihteinen manuaali ja yhdistelmäluistokytkin / 7-portainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, kardaaniveto Akseliväli: 1695 mm Paino tankattuna: 380 kg (DCT 383 kg) Istuinkorkeus: 745 mm Tankin tilavuus: 21,1 litraa Hinnat: Honda GL 1800 Gold Wing 46 490 € Honda GL 1800 Gold Wing Tour DCT 50 950 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?