Ajoneuvot | Huutokauppahelmet | 18.1.2020

Huutokauppahelmet – Porsche 904 Carrera GTS

Upea Porsche 904 Carrera GTS on keskimoottorinen katulaillinen kilpa-auto, jolla on myös menestytty kilparadoilla. Saat kaupan päälle vieläpä toisen moottorinkin.

Jaa artikkeli

Vaikka 911 on kiistatta kuuluisin Ferdinand ”Butzi” Porschen suunnittelema automalli, niin Porsche 904 Carrera GTS haastaa sen sekä moottoriradalla että kauneuskilvassa. Jälkimmäinen on kaksipaikkainen keskimoottorinen katulaillinen kilpa-auto ja samalla ensimmäinen aerodynaamisella lasikuitukuorella varustettu Porsche. Vaikka tehtaan sisällä mallinimi oli 904, niin myyntinimenä toimi Porsche Carrera GTS samasta syystä, jonka takia Porsche 901 on nykyään 911.

Moottoriksi Porsche 904 Carrera GTS sai saman nelisylinterisen ja nelinokkaisen ilmajäähdytteisen vastaiskumoottorin, joka oli 356 Carreran menestyksen takana. Tällä kertaa se oli kuitenkin asennettu akseleiden väliin eikä Porschelle ominaisesti taka-akselin takapuolelle. Tuotannon loppupuolella valmistettiin vain noin sadasta yksilöstä kuitenkin muutama 904, joihin oli asennettu kuusisylinterinen Porsche 906:n moottori.

Huutokauppahelmet -juttusarja aloitti vuoden Arizonasta, jonka autot on tämän artikkelin ilmestymisen myötä jo huudettu. Kannattaa kuitenkin katsastaa upea, jo kadonneeksi julistettu, Mercedes-Benz 540 K Hebmüller Coupe – samalla voi myös kurkistaa miten sen kävi huutokaupassa. Nyt matkaamme helmikuun alussa Pariisissa järjestettävän huutokauppatapahtuman ääreen.

1964 Porsche 904 Carrera GTS – RM Sotheby’s

Huutokaupattava Porsche 904 Carrera GTS on varustettu runkonumerolla 904-061 ja siten valmistunut maaliskuussa 1964. Punaisella ulkokuorella (signal red) ja sinisellä kangasverhoilulla tehtaalta valmistunut auto omaa Type 587/3 moottorin koodilla P99045 ja Type 904/0 vaihdelaatikon koodilla 904061. Kyseinen yksilö toimitettiin Frankfurtiin, jossa se keräsi ainakin 6500 kilometriä noin puolen vuoden aikana.

Tästä auto myytiin Portugaliin, jossa se viihtyi noin viiden vuoden ajan. Vuonna 1969 auton osti itselleen ranskalainen kilpakuljettaja Raymond Touroul. Hän myös kilpaili autolla muun muassa vuoden 1969 Tour de Francesssa, jossa kohtalona oli tosin keskeytys. Muualla hän saavutti autolla kuitenkin jopa palkintopallisijoituksia.

Ensimmäisen entisöinnin aika koitti 1980-luvun taitteessa, jolloin 904 maalattiin uudelleen alkuperäiseen punaisen sävyyn ja verhoilu vaihtui kermanvaaleaan nahkaan. Vuoteen 1988 mennessä auton mittariin oli kertynyt vaivaiset 13 000 kilometriä. Joskus edellisen vuosituhannen loppupuolella auto vaihtoi jälleen omistajaa.

RM Sotheby's - Porsche 904 Carrera GTS - 5

Vuonna 2000 tämä Porsche 904 Carrera GTS koki toisen kunnostuskierroksen. Tällä kertaa se maalattiin hopealla metallisävyllä. Alkuperäisestä moottorista löytyi vaurioita, joten se korvattiin ajan hengen mukaisesti kaksilitraisella kuusisylinterisellä Type 906 moottorilla.

Runkonumeron 904-061 nykyinen omistaja osti auton vuonna 2007 ja halusi heti kunnostaa alkuperäisen moottorin kelvolliseen kuntoon. Moottoria ei tosin asennettu autoon, jotta se säilyisi tulevaa varten. Se on kuitenkin oheislaitteita myöten täysin käyttövalmis ja todettu toimivaksi myös moottoripenkissä.

RM Sotheby's - Porsche 904 Carrera GTS - 0

Kansainvälisen autourheiluliiton FIA-passi, kattavat historiatiedot sekä kahdet vanteet toimitetaan noin 1,5 miljoonan euron arvoiseksi arvioidun Porsche 904 Carrera GTS:n ostajalle auton mukana. Mittarilukeman (24 000 kilometriä) uskotaan olevan alkuperäinen. Auto on sellaisenaan valmis klassikkokilpailuihin tai tarjoaa toisaalta tilaisuuden palauttaa tämä 904 tekniikan lisäksi myös ulkoisesti täysin alkuperäiseen asuun.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Remi Dargegen/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Jaa artikkeli

Keskustelu