18.1.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 904 Carrera GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Upea Porsche 904 Carrera GTS on keskimoottorinen katulaillinen kilpa-auto, jolla on myös menestytty kilparadoilla. Saat kaupan päälle vieläpä toisen moottorinkin. Vaikka 911 on kiistatta kuuluisin Ferdinand ”Butzi” Porschen suunnittelema automalli, niin Porsche 904 Carrera GTS haastaa sen sekä moottoriradalla että kauneuskilvassa. Jälkimmäinen on kaksipaikkainen keskimoottorinen katulaillinen kilpa-auto ja samalla ensimmäinen aerodynaamisella lasikuitukuorella varustettu Porsche. Vaikka tehtaan sisällä mallinimi oli 904, niin myyntinimenä toimi Porsche Carrera GTS samasta syystä, jonka takia Porsche 901 on nykyään 911. Moottoriksi Porsche 904 Carrera GTS sai saman nelisylinterisen ja nelinokkaisen ilmajäähdytteisen vastaiskumoottorin, joka oli 356 Carreran menestyksen takana. Tällä kertaa se oli kuitenkin asennettu akseleiden väliin eikä Porschelle ominaisesti taka-akselin takapuolelle. Tuotannon loppupuolella valmistettiin vain noin sadasta yksilöstä kuitenkin muutama 904, joihin oli asennettu kuusisylinterinen Porsche 906:n moottori. Huutokauppahelmet -juttusarja aloitti vuoden Arizonasta, jonka autot on tämän artikkelin ilmestymisen myötä jo huudettu. Kannattaa kuitenkin katsastaa upea, jo kadonneeksi julistettu, Mercedes-Benz 540 K Hebmüller Coupe – samalla voi myös kurkistaa miten sen kävi huutokaupassa. Nyt matkaamme helmikuun alussa Pariisissa järjestettävän huutokauppatapahtuman ääreen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1964 Porsche 904 Carrera GTS – RM Sotheby’s Huutokaupattava Porsche 904 Carrera GTS on varustettu runkonumerolla 904-061 ja siten valmistunut maaliskuussa 1964. Punaisella ulkokuorella (signal red) ja sinisellä kangasverhoilulla tehtaalta valmistunut auto omaa Type 587/3 moottorin koodilla P99045 ja Type 904/0 vaihdelaatikon koodilla 904061. Kyseinen yksilö toimitettiin Frankfurtiin, jossa se keräsi ainakin 6500 kilometriä noin puolen vuoden aikana. Tästä auto myytiin Portugaliin, jossa se viihtyi noin viiden vuoden ajan. Vuonna 1969 auton osti itselleen ranskalainen kilpakuljettaja Raymond Touroul. Hän myös kilpaili autolla muun muassa vuoden 1969 Tour de Francesssa, jossa kohtalona oli tosin keskeytys. Muualla hän saavutti autolla kuitenkin jopa palkintopallisijoituksia. Ensimmäisen entisöinnin aika koitti 1980-luvun taitteessa, jolloin 904 maalattiin uudelleen alkuperäiseen punaisen sävyyn ja verhoilu vaihtui kermanvaaleaan nahkaan. Vuoteen 1988 mennessä auton mittariin oli kertynyt vaivaiset 13 000 kilometriä. Joskus edellisen vuosituhannen loppupuolella auto vaihtoi jälleen omistajaa. Vuonna 2000 tämä Porsche 904 Carrera GTS koki toisen kunnostuskierroksen. Tällä kertaa se maalattiin hopealla metallisävyllä. Alkuperäisestä moottorista löytyi vaurioita, joten se korvattiin ajan hengen mukaisesti kaksilitraisella kuusisylinterisellä Type 906 moottorilla. Runkonumeron 904-061 nykyinen omistaja osti auton vuonna 2007 ja halusi heti kunnostaa alkuperäisen moottorin kelvolliseen kuntoon. Moottoria ei tosin asennettu autoon, jotta se säilyisi tulevaa varten. Se on kuitenkin oheislaitteita myöten täysin käyttövalmis ja todettu toimivaksi myös moottoripenkissä. Kansainvälisen autourheiluliiton FIA-passi, kattavat historiatiedot sekä kahdet vanteet toimitetaan noin 1,5 miljoonan euron arvoiseksi arvioidun Porsche 904 Carrera GTS:n ostajalle auton mukana. Mittarilukeman (24 000 kilometriä) uskotaan olevan alkuperäinen. Auto on sellaisenaan valmis klassikkokilpailuihin tai tarjoaa toisaalta tilaisuuden palauttaa tämä 904 tekniikan lisäksi myös ulkoisesti täysin alkuperäiseen asuun. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Remi Dargegen/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?