6.3.2021

Huutokauppahelmet – Saab Sonett III

Saab Sonett III - The Market

Saab Sonett III on mielenkiintoinen ja harvinainen urheiluauto naapurimaastamme. Koenigsegg ei ehkä tutise, mutta aikakausikin oli toinen.

Ensimmäinen Saab Sonett valmistettiin käytännössä ladossa, Trollhättanissa tehtaan lähistöllä, hyvin pienellä budjetilla kilpakäyttöön ja se esiteltiin yleisölle Tukholman autonäyttelyssä 1956. Autoa oli tarkoitus tehdä joitain tuhansia, mutta kilpasääntöjen äkillisten muutosten johdosta tuotanto jäi kuuteen yksilöön. Voimanlähteenä toimi 0,75-litrainen kolmesylinterinen kaksitahtimoottori.

Saab Sonett III - The Market

Sonett palasi kuitenkin mallimerkinnäksi vuonna 1966 täysin erinäköisen toisen sukupolven myötä. Alkuun autosta löytyi 0,84-litrainen kaksitahtimoottori, mutta se päivitettiin vuodelle 1967 Ford Taunuksesta periytyneeseen 1,5-litraseen V4-moottoriin. Tuotanto jatkui aina seuraavaan sukupolveen asti.

Saab Sonett III julkaisiin 1970 ja uudistuksiin lukeutuivat muun muassa mekaanisesti aukeavat luukkulamput sekä yksinkertaistettu, mutta aukeava, takalasi. Moottorikin vaihtui jo tuotannon toisena vuonna suurempaan 1,7-litraiseen, mutta tehoa ei tosin saatu yhtään lisää.

Nimihän periytyy ruotsista lausahduksesta ”Så nätt den är”, joka siis tarkoittaa ”Niin kaunis se on”. Sonett siitä siis tuli, joskin tällä tarkoitettiin juurikin ensimmäistä sukupolvea ja nimi on jäänyt elämään.

Saab Sonett III - The Market

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1971 Saab Sonett III – The Market

Huutokaupattava Saab Sonett III -yksilö on valmistunut heinäkuussa 1971. Sen tilasi Yhdysvaltain ilmavoimissa palvellut herra Walker. Autoon oli valittu lisävalot sekä Blaupunktin radio ja se maksoi hieman alle 4 000 dollaria.

Walker omisti useampia autoja, joten Sonettilla ajettiin vain kauniilla keleillä. Auto seisoi vuosien 1976 ja 1979 välillä miehen oltua töissä Japanissa. Molemmat matkasivat 80-luvulla Floridaan ja auto myytiin lopulta eteenpäin 1992.

Tuolloin se siirtyi Ison-Britannian maaperälle, mittarilukemalla 62 500 mailia. Uusi omistaja aloitti pian keräämään listaa asioista, jotka hän halusi kunnostaa ennen säilömistä. Entisöinti aloitettiin vuonna 2006 ja saatiin valmiiksi 2009.

Varsin pian tuon jälkeen se päätyi nykyiselle omistajalleen. Sittemmin autolla on nautittu pitkistä matkoista muun muassa Ranskaan Bordeaux’n alueelle. Pieniä murheita kansipahvin kanssa ilmeni, mutta ongelma on sittemmin korjattu.

Alkuperäinen väri oli autolle varsin ikoninen hailakka oranssi, mutta se oli ehtinyt haalistua pahasti vuosien saatossa. Sittemmin tämä yksilö on maalattu Ferrarin keltaiseen Giallo Fly -sävyyn ja perän mustaksi maalattu paneeli luo kontrastia kirkkaalle keltaiselle. Alkuperäiset, aikanaan jalkapalloiksi kutsutut, 15-tuumaiset vanteet pyörivät yhä alla, mutta ne on maalattu kauttaaltaan hopeisiksi.

Myös sisätilojen verhoilu on kaikki alkuperäistä, joskin Blaupunktin radio on hävitetty jossain vaiheessa. Verhoilun materiaali- ja värivalinnat esittelevät erinomaisesti 70-lukua. Musta kojelauta on mittaristoineen hienossa kunnossa.

Historia on kattavasti tiedossa, sillä auton mukana tulee yli 10 kilogrammaa dokumentaatiota. Mittarilukema, 74 950 mailia, vaikuttaa uskottavalta kaiken huomioiden ja entisöinnin jälkeen sillä on ajettu noin 10 000 mailia. Moottorin Saab Sportin Rally Stage 2 -muutokset ovat nostaneet tehon arviolta 70 hevosvoimasta 105 hevosvoimaan, joten kulkupuolikin on piristynyt.

Saab Sonett III - The Market

The Market arvioi auton myyntihinnaksi noin 9 500 - 13 500 puntaa, mutta vain aika näyttää mihin huudot lopulta maaliskuun 11. päivä yltävät. Kirjoitushetkellä lukema juoksee 4 500 punnan kohdalla eikä hintavarausta ole vielä ylitetty.

Teksti: Henri Posa Kuvat ja lähde: The Market

Luetuimmat