14.1.2021

Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto kuvissa – konseptiauto 45 tulee sittenkin

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto tuo mieleen viistoperän, vaikka valmistajan mukaan kyseessä on crossover. Muotoilullisesti nyt mennään täysin uuteen suuntaan Hyundai 45 -konseptiauton kannoilla.

Tuleva Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto nähdään nyt ensimmäistä kertaa minkäänlaisissa kuvissa. Uutuus on valmistajan mukaan keskikokoinen CUV, eli crossover, vaikka viistoperähän siitä tulee ensinäkemältä mieleen.

Samalla se on Hyundain uuden, pelkästään täyssähköautoihin keskittyvän, Ioniq-brändin ensimmäinen automalli. Tässä kohti lienee syytä unohtaa Ioniq Hybrid ja Ioniq Plug-In Hybrid -mallit. Mekin olemme vielä hieman hämillämme, mutta eiköhän asia selkeydy tulevaisuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto totta

Samalla Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto tekee toiveista totta. Ainakin mikäli toiveissa on ollut Hyundain erään konseptiauton päätyminen tuotantoon.

Osa toivottavasti vielä muistaa tyylikkään ja sulavalinjaisen Hyundai 45 -sähköautokonseptin, joka esiteltiin syyskuussa 2019 Frankfurtin autonäyttelyssä. Se juhlisti 45 vuotta aiemmin nähtyä Hyundai Pony Coupe Concept -mallia, joka oli siis nimensä mukaisesti sekin konseptiauto. Nyt tämän auton muotoja ollaan siirtämässä tuotantoon – yhdennäköisyys on selvä jo valmistajan tarjoamien sarjakuvapiirrostenkin perusteella.

Hyundai Ioniq5

Parametrisiä pikseleitä

Jo näistä julkistuksesta vihjailevista kuvistakin voi päätellä, että Hyundain täyssähköautojen suunnittelu kokee perustavanlaatuisen uudistuksen. Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto näyttäisi tarjoavan erittäin raikkaan tuulahduksen automuotoiluun samaan tapaan, mutta aivan toisesta suunnasta, kuin Honda E teki hiljattain. Sen kulmikas ja kantikas muotoilu on nimetty teemaksi nimeltä ”Parametric Pixels”.

Ioniq 5 on Hyundai-konsernin ensimmäinen automalli, joka toteutetaan täysin uudelle Electric-Global Modular Platform (E-GMP) -täyssähköperusrakenteelle. Mainittu E-GMP-perusrakenne on tarkoitettu yksinomaan seuraavan sukupolven akkukäyttöisille sähköautoille, ja valmistajan viestinnässä se aloittaa Hyundaille uuden puhtaan liikkuvuuden aikakauden.

Hyundai Ioniq5

Täysin uuden Ioniq 5 -mallin keulalta löytyvät ajovalot ovat nekin valmistajan mukaan parametrisiä pikseleitä. Niiden kerrotaan myös antavan viitteitä auton sisällä olevaan digitaaliseen tekniikkaan, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Ainakin auton sisällä kerrotaan käytetyn ympäristöystävällisiä materiaaleita, mikä kuulemma kuvastaa Hyundain sitoutumista tarjoamaan asiakkailleen uusia ympäristöystävällisiä ja kehittyneitä liikkumisratkaisuja. Digitaalisuudesta ei hiiskuta enempää.

Ilmanvastuksen pienentämistä ajatellen suunnitellut 20 tuuman vanteet toistavat nekin Parametric Pixel -designteemaa, ja ovat samalla Hyundain kaikkien aikojen suurimmat sähköautolle suunnitellut vanteet. Koko kuulostaa varsin reilulta, joten ehkä auto on odotettuakin suurempi.

Valmistaja lupaa, että vain 5 minuutin latauksella voisi ajaa yli 100 kilometriä. Hyundai on julkaissut aiheesta kolme ”viiden minuutin haaste” -videota, joissa kerrotaan uuden Ioniq 5 -mallin erittäin nopeasta latauskykyvystä.

Näistä yksi on suorana linkkinä jutun lopussa, ja loput löytyvät samalta Hyundai Finlandin YouTube-kanavalta.  Videoilla auton latauksen tuomaa käyttöaikaa on verrattu puhelimen, kannettavan tietokoneen ja kameran vastaaviin.

Täysin uusi Ioniq 5 saa maailman ensi-iltansa online-tapahtumassa helmikuussa 2021.

[embed]https://youtu.be/L5_fSn0l62Q[/embed]

Kuvat ja lähde: Hyundai

Luetuimmat