Koeajo: Isoin Mini ikinä – Mini Countryman Cooper All4
Mini haluaa osuutensa katumaasturimarkkinoista. Tähän hyvä valtti on nelivetoinen Mini Countryman Cooper All4. Hyvää: tilat, muunneltavuus, neliveto, ajettavuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: hinnannousu.
Mini Countryman on 1,3 metriä alkuperäistä Miniä pidempi ja lähes kolme kertaa painavampi. Voiko Nyky-Minejä enää paheksua niiden etääntyessä alkuperäisestä simppelin halvan perheauton ideasta, eihän niin pieniä autoja osta enää kukaan. Ja miten muuten Mini voisi mallistoaan kehittää?
Coupe, Paceman ja Roadster kuopattiin nopeasti. Nykyiseen maasturitrendiin sopiva Countryman myi niin hyvin, että nyt on jo toisen sukupolven aika. Uutuus valmistetaan Hollannissa.
Luokkaa suurempi
Countrymanin olemus on entisellään, vaikka kooltaan se on venähtänyt seuraavaan luokkaan. Vaaksan lisäys pituuteen ja tuuma leveyteen tuo sen kooltaan suosikkien Nissan Qashqain ja Škoda Yetin rinnalle. Uudistumisen myötä 4 000 eurolla noussut hinta tosin sijoittaa sen ihan erilaiseen vertailuryhmään.
Ulkomittojen kasvu on hyödynnetty kokonaan sisätiloissa. Tilaa on mukavasti neljälle aikuiselle tavaroineen, eikä takaistuin sietämätön ole kolmellekaan.
Tilanjakoa voi säätää takaistuinta liu’uttamalla tai selkänojaa kallistamalla. Välipohjan ansiosta tavaratilan lattia on tasainen ilman nostokynnystä.
Sisustus on tuttua pyöreätä Mini-muotia. Nopeusmittari on siirretty takaisin kuskin eteen ja keskellä on kosketusnäyttö järjestelmien ohjausta varten. Nappuloiden määrä on vähentynyt ja laatuvaikutelma kohentunut. Omaperäistä ilmettä ei pidä säikähtää, perusteellisella koeajolla toiminnot kyllä oppii.
Pirteitä moottoreita
Tarjolla on aluksi kaksi bensiinimoottoria (136/192 hv) ja kaksi dieseliä (150/190 hv).
Jo vähätehoisin puolitoistalitrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori tuntuu pirteältä liikkeissään ainakin talvikelillä, isommat kaksilitraiset sopivat ehkä paremmin neliveto- ja automaattimallien pariksi.
Tehokkaimmat mallit odotuttavat itseään kesään. Jo perinteeksi muodostuneen John Cooper Works -mallin (231 hv) lisäksi on tulossa lataushybridiversio (224 hv), Minille uusi aluevaltaus on testattu jo BMW:ssä.
Nelivetoisen bensiinihybridin hiilidioksidipäästön ollessa 49 g/km, päästöverotuksemme ansiosta 40 tuhanteen euroon jäävä hinta saattaa nostaa sen mallisarjan suosituimmaksi.
Kytkeytyvä neliveto
Uusin Mini on etääntynyt kauas ensimmäisten uusio-Minien mikroautomaisesta ketteryydestä ja kovasta alustasta. Silti urheilullinen perusvire tarkalla ohjauksella ja tuntumalla tiehen on säilytetty.
Jousitus on edelleen jämäkkä, mutta onnistuu tasoittamaan niin pienet nypyt kuin isot heitotkin. Kuulostaako tutulta? Countryman perustuu nimittäin samalle pohjalevylle kuin emoyhtiön BMW X1 ja kakkossarjan Active Tourer.
Perusmallit ovat etuvetoisia ja All4-versiot kytkeytyvällä nelivedolla varustettuja. Esittelyssä oli vain nelivetomalleja, vaikka Etelä-Norjan lumitilanne oli yhtä surkea kuin Etelä-Suomenkin. Etuvetoinen puskeva peruskäytös vaatii reipasta kaasunkäyttöä nelivedon kytkeytymiseen sähköisesti. Henkilöautoa suurempi maavara riittää mökkipolun hangessa, muovihelmaisena se ei silti ole tarkoitettu maastoon. Tehtaan edustajat eivät kuitenkaan vahvistaneet huhuja korotetusta maasturimaisemmasta Countrymanista.