12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Renegade – malliston pienin nyt nelivetoisena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Renegade pärjää tarvittaessa myös maastossa. Hyvää: äänettömyys maantiellä, maasto-ominaisuudet, isot taustapeilit. Huonoa: ohjaus tunnoton keskialueella, hinta. Jeep Renegade:n on tähän asti saanut Suomessa vain etuvetoisena. Nyt Jeepin pienin kaupunkimaasturi täydentyy nelivedon myötä astetta pystyvämmäksi kulkupeliksi. Koeajettu Trailhawk-malli eroaa etuvetomallista myös ulkoisesti. Etu- ja takapuskurit ovat paremmin muotoiltu maastokäyttöä ajatellen, koska kohtauskulma on jyrkempi. Maavaraa on korotettu ja alustaa panssaroitu kolhuja vastaan. Vanteet ovat 17-tuumaiset. Pyöränkoteloissa on hyvin tilaa myös karkeille maastorenkaille. Trailhawkin persoonallisen ulkonäön kruunaa maukas kaksivärinen maalaus. Kaksiväriteema jatkuu sisätiloissa. Renegaden neliveto pohjautuu elektronisesti ohjattujen etu- ja takatasaupyörästöjen kytkimien yhteispeliin. Lisäksi vetopidon menettänyttä rengasta jarrutetaan käyttöjarrulla, jolloin voima siirtyy akselin toiselle pitävämmälle pyörälle. Pitävällä pinnalla Renegade on pelkästään etuvetoinen. Maastossa etenemistä helpottaa eniten yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston ykkösvaihde, joka on välitetty suhteessa 20:1. Lyhyellä välityssuhteella Renegade etenee sopivan hitaasti ja hyvällä vääntömomentilla. Kaksilitrainen Multijet -dieselmoottori on hyvä voimanlähde myös maastoon. Jeep Cherokeen koeajossa sama 170 hevosvoimainen dieselmoottori ja automaattivaihteisto jättivät toivomisen varaa. Renegadessa sama voimalinja toimii mainiosti, joten tehtaan tekemät hienosäädöt ja välityssuhteen muutos ovat tepsineet. Nelivedon ohjelmakytkin on keskikonsolissa, josta voi valita viisi eri asetusta. Käytännössä näiden eroja on vaikea huomata ilman perusteellista maastoajotestausta. Tavallisessa ajossa nelivedon asetus on kohdassa Auto, jolloin Jeep tekee omat johtopäätöksensä pidon laadusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljainen maantiellä Maantieajossa Renegade tuntuu tukevalta ja hiljaiselta. Kori on erittäin vääntöjäykkä eikä ylimääräisiä ääniä kantaudu ohjaamoon. Ohjaustuntuma on keskialueella hieman tahmea sillä se ei keskitä itsestään. Se tekee pikkujeepistä hieman rauhattoman maantiellä. Kaupungissa se on parhaimmillaan, jossa ketteryys ja helposti hahmotettavat ulkomitat auttavat. Jeep Renegade on persoonallinen pikkumaasturi, jonka ulkonäkö jakaa vahvasti mielipiteitä. Nelivetoisen Trailhawkin hinta kipuaa lisävarusteilla yli 40 000 euron. Tässä nelivetoisten kaupunkimaastureiden hintaluokassa on useita muitakin harkinnanarvoisia vaihtoehtoja. Osa jopa paremmin varusteltuja. Renegade on kilpailijoitaan astetta maastokykyisempi mutta ei käyttöominaisuuksillaan muuten loista erityisemmin. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Jeep Renegade 2.0 4wd Trailhawk Hinta alkaen 43 169 € Moottori Dieselmoottori 1 956 cm³, ahdin , 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3750 r/min Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4259 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2570 mm Muu tieto Vetopaino jarrullinen 1 500 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku