Jeep Renegade Trailhawk

Ajoneuvot Koeajo 12.2.2016

Koeajo: Jeep Renegade – malliston pienin nyt nelivetoisena

Nelivetoinen Renegade pärjää tarvittaessa myös maastossa. Hyvää: äänettömyys maantiellä, maasto-ominaisuudet, isot taustapeilit. Huonoa: ohjaus tunnoton keskialueella, hinta.

Jeep-Trailhawk008

Jeep Renegade:n on tähän asti saanut Suomessa vain etuvetoisena. Nyt Jeepin pienin kaupunkimaasturi täydentyy nelivedon myötä astetta pystyvämmäksi kulkupeliksi.

Koeajettu  Trailhawk-malli eroaa etuvetomallista myös ulkoisesti. Etu- ja takapuskurit ovat paremmin muotoiltu maastokäyttöä ajatellen, koska kohtauskulma on jyrkempi. Maavaraa on korotettu ja alustaa panssaroitu kolhuja vastaan. Vanteet ovat 17-tuumaiset. Pyöränkoteloissa on hyvin tilaa myös karkeille maastorenkaille.

Trailhawkin persoonallisen ulkonäön kruunaa maukas kaksivärinen maalaus. Kaksiväriteema jatkuu sisätiloissa.

Jeep-Trailhawk013

Renegaden neliveto pohjautuu elektronisesti ohjattujen etu- ja takatasaupyörästöjen kytkimien yhteispeliin. Lisäksi vetopidon menettänyttä rengasta jarrutetaan käyttöjarrulla, jolloin voima siirtyy akselin toiselle pitävämmälle pyörälle. Pitävällä pinnalla Renegade on pelkästään etuvetoinen.Jeep-Trailhawk020

Maastossa etenemistä helpottaa eniten yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston ykkösvaihde, joka on välitetty suhteessa 20:1. Lyhyellä välityssuhteella Renegade etenee sopivan hitaasti ja hyvällä vääntömomentilla. Kaksilitrainen Multijet -dieselmoottori on hyvä voimanlähde myös maastoon.

Jeep Cherokeen koeajossa sama 170 hevosvoimainen dieselmoottori ja automaattivaihteisto jättivät toivomisen varaa. Renegadessa sama voimalinja toimii mainiosti, joten tehtaan tekemät hienosäädöt ja välityssuhteen muutos ovat tepsineet.

Nelivedon ohjelmakytkin on keskikonsolissa, josta voi valita viisi eri asetusta. Käytännössä näiden eroja on vaikea huomata ilman perusteellista maastoajotestausta. Tavallisessa ajossa nelivedon asetus on kohdassa Auto, jolloin Jeep tekee omat johtopäätöksensä pidon laadusta.

Jeep-Trailhawk023

Hiljainen maantiellä

Maantieajossa Renegade tuntuu tukevalta ja hiljaiselta. Kori on erittäin vääntöjäykkä eikä ylimääräisiä ääniä kantaudu ohjaamoon.

Ohjaustuntuma on keskialueella hieman tahmea sillä se ei keskitä itsestään. Se tekee pikkujeepistä hieman rauhattoman maantiellä. Kaupungissa se on parhaimmillaan, jossa ketteryys ja helposti hahmotettavat ulkomitat auttavat.

Jeep Renegade on persoonallinen pikkumaasturi, jonka ulkonäkö jakaa vahvasti mielipiteitä. Nelivetoisen Trailhawkin hinta kipuaa lisävarusteilla yli 40 000 euron. Tässä nelivetoisten kaupunkimaastureiden hintaluokassa on useita muitakin harkinnanarvoisia vaihtoehtoja. Osa jopa paremmin varusteltuja.

Renegade on kilpailijoitaan astetta maastokykyisempi mutta ei käyttöominaisuuksillaan muuten loista erityisemmin.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Jeep

Kaikki koeajot

Uusimmat