12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Renegade – malliston pienin nyt nelivetoisena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Renegade pärjää tarvittaessa myös maastossa. Hyvää: äänettömyys maantiellä, maasto-ominaisuudet, isot taustapeilit. Huonoa: ohjaus tunnoton keskialueella, hinta. Jeep Renegade:n on tähän asti saanut Suomessa vain etuvetoisena. Nyt Jeepin pienin kaupunkimaasturi täydentyy nelivedon myötä astetta pystyvämmäksi kulkupeliksi.Koeajettu Trailhawk-malli eroaa etuvetomallista myös ulkoisesti. Etu- ja takapuskurit ovat paremmin muotoiltu maastokäyttöä ajatellen, koska kohtauskulma on jyrkempi. Maavaraa on korotettu ja alustaa panssaroitu kolhuja vastaan. Vanteet ovat 17-tuumaiset. Pyöränkoteloissa on hyvin tilaa myös karkeille maastorenkaille.Trailhawkin persoonallisen ulkonäön kruunaa maukas kaksivärinen maalaus. Kaksiväriteema jatkuu sisätiloissa.Renegaden neliveto pohjautuu elektronisesti ohjattujen etu- ja takatasaupyörästöjen kytkimien yhteispeliin. Lisäksi vetopidon menettänyttä rengasta jarrutetaan käyttöjarrulla, jolloin voima siirtyy akselin toiselle pitävämmälle pyörälle. Pitävällä pinnalla Renegade on pelkästään etuvetoinen.Maastossa etenemistä helpottaa eniten yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston ykkösvaihde, joka on välitetty suhteessa 20:1. Lyhyellä välityssuhteella Renegade etenee sopivan hitaasti ja hyvällä vääntömomentilla. Kaksilitrainen Multijet -dieselmoottori on hyvä voimanlähde myös maastoon.Jeep Cherokeen koeajossa sama 170 hevosvoimainen dieselmoottori ja automaattivaihteisto jättivät toivomisen varaa. Renegadessa sama voimalinja toimii mainiosti, joten tehtaan tekemät hienosäädöt ja välityssuhteen muutos ovat tepsineet.Nelivedon ohjelmakytkin on keskikonsolissa, josta voi valita viisi eri asetusta. Käytännössä näiden eroja on vaikea huomata ilman perusteellista maastoajotestausta. Tavallisessa ajossa nelivedon asetus on kohdassa Auto, jolloin Jeep tekee omat johtopäätöksensä pidon laadusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen maantielläMaantieajossa Renegade tuntuu tukevalta ja hiljaiselta. Kori on erittäin vääntöjäykkä eikä ylimääräisiä ääniä kantaudu ohjaamoon.Ohjaustuntuma on keskialueella hieman tahmea sillä se ei keskitä itsestään. Se tekee pikkujeepistä hieman rauhattoman maantiellä. Kaupungissa se on parhaimmillaan, jossa ketteryys ja helposti hahmotettavat ulkomitat auttavat.Jeep Renegade on persoonallinen pikkumaasturi, jonka ulkonäkö jakaa vahvasti mielipiteitä. Nelivetoisen Trailhawkin hinta kipuaa lisävarusteilla yli 40 000 euron. Tässä nelivetoisten kaupunkimaastureiden hintaluokassa on useita muitakin harkinnanarvoisia vaihtoehtoja. Osa jopa paremmin varusteltuja.Renegade on kilpailijoitaan astetta maastokykyisempi mutta ei käyttöominaisuuksillaan muuten loista erityisemmin.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Jeep Renegade 2.0 4wd Trailhawk Hinta alkaen 43 169 € Moottori Dieselmoottori 1 956 cm³, ahdin , 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3750 r/min Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4259 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2570 mm Muu tieto Vetopaino jarrullinen 1 500 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista