3.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturi vai urheiluauto – Porsche Macan GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturin urheiluversio – ajatuksena vieras, kokemuksena toimiva. Hyvää: ajettavuus, moottori, ajoasento. Huonoa: ahtaat takatilat. Katumaasturien viehätys perustuu suurempien pyörien ja laajempien joustovarojen tuomaan mukavuuteen. Silti monilla autonvalmistajilla on tarve muokata autoistaan epämukavampia, mukamas urheilullisempia.Porsche Macan GTS:llä on kuitenkin toivoa. Jo dieselmoottorisella perus-Macanilla Porsche todisti, että kilpailevien merkkien ajettavuudeltaan kehutuissa katumaastureissa oli yhä runsaasti parantamisen varaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisin, vaan ei nopeinAlkuvuodesta Suomeen saapuva GTS-painos virittää Porschen pienempää katumaasturia entistä urheilullisemmaksi. Ulkokuoressa on mustia yksityiskohtia, ja vakiovanteet ovat 20-tuumaiset. Sisätiloja koristavat GTS:ää varten kehitetyt urheiluistuimet.Urheilullisuutta huokuvista muutoksista huolimatta GTS:n paikka mallistossa on Macan Turbon alapuolella. Uutuuden moottori perustuu Macan S:n kolmelitraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korkeammalla ahtopaineella ja uudistetulla imuputkistolla tehoa on nostettu 20 yksiköllä 360:aan hevosvoimaan.Vahvan vääntönsä vuoksi Porsche Macan GTS etenee kevyen oloisesti. Vaivaton eteneminen vaihtuu kaasun painalluksella repivään kiihtyvyyteen, jota säestää odotettua voimakkaampi V6-moottorin murina. Moottori on aina yhdistetty sulavaan ja nopeatoimiseen PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon.Aidosti hauskaTeräsjousitettu Macan GTS liikkuu 15 millimetriä Macan S:ää matalammalla. Vakiovarusteisten aktiivi-iskunvaimentimien perusasetuksillakin alusta on hyvin jämäkkä. Kallistelut loistavat poissaolollaan. Auto häivyttää 1 900 kilon omamassansa vakuuttavasti.Macan GTS on aidosti hauska ajaa mutkateilläkin. Korkeana ja painavana autona se on aina kompromissi, mutta ehdottomasti kompromissien parhaimmistoa.Espanjan Teneriffan todella huonokuntoisilla teillä Macan GTS eteni varmasti ja vakaasti ilman turhia pomppimisia, mutta Suomen teistä eroavan pinnan vuoksi lopullisia johtopäätöksiä mukavuudesta ei voinut tehdä. Mukavuutta arvostavia miellyttänee tieto lisävarusteisesta ilmajousituksesta.GTS-uutuuden lisäksi koko Macan-mallisto saa uuden navigaatio- ja viihdejärjestelmän. Uudesta 911-mallista tuttu kosketusnäyttöön perustuva Porsche PCM siirtyy nykyaikaan. Nyt älypuhelimen näytön peilaus onnistuu vaivatta. Kosketusnäytön käyttö jakaa mielipiteet, mutta lyhyen kokeilun perusteella käyttöliittymä on looginen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Macan GTS Hinta alkaen 120 176 € Moottori Bensiinimoottori 2 997 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 265 kW (360 hv), 6000 r/min Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Vääntö 500 Nm (1650–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 256 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,8–9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207–215 g/km Mitat pituus 4692 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2807 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen