23.8.2021

Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz W111

Mercedes-Benz W111 - Tori Autot

Ylellinen Mercedes-Benz W111 on aikansa johtajien auto. Moni on kuitenkin jo unohtanut kyseessä olleen myös menestyksekäs ralliauto.

Sotien jälkeenkin saksalainen johtotähti jatkoi varsin ylväästi. Vuonna 1959 oli aika korvata Pontooni-Mersuna tunnettu W180. Tilalle esiteltiin Mercedes-Benz W111, joka sai takavalojen päälle sijoitetuista evistään saksankielisen lempinimen Heckflosse. 

Tuotanto aloitettiin elokuussa 1959 malleilla 220 b, 220 Sb ja 220 SEb. Ylellinen auto liikkui arvonsa mukaisesti aina kuusisylinterisillä vapaasti hengittävillä rivimoottoreilla, joiden teho liikkui noin 90 ja 120 hevosvoiman välillä. Myöhemmin joukkoon liittyi 230 S, joka sai taka-akselilleen kaasunestejousituksen.

Mercedes-Benz W111 - Tori Autot
Mercedes-Benz W111 oli passiivisen kolariturvallisuuden saralla eräs ehdottomista edelläkävijöistä.

W111 varustettiin erityisellä turvakorilla, jossa oli törmäysenergiaa sitovat alueet. Mercedes-Benz suoritti useita kolaritestejä 80 kilometrin tuntinopeudesta edistääkseen turvallisuusajattelua täysin uudelle ulottuvuudelle.

Ajattoman arvokas muoto oli yhtiön sen aikaisen muotoilujohtajan Karl Wilfertin ryhmän aikaansaannos. Kaunis johtotähti oli edelleen juurikin johtajien auto.

Mercedes-Benz W111 - Tori Autot
Moni menestyjä omisti W111-korin Mersun, mutta niillä myös menestyttiin rallipoluilla.

Vuonna 1965 W108 tuli käytännössä korvaamaan kuusi vuotta tuotannossa ollutta W111-mallia. Tosin vanhan W111-korin 230 S säilyi ainoana vanhana neliovisena tuotannossa vielä kolmen vuoden ajan. Avo- ja coupé-mallit säilyivät W111-sukupolvessa aina vuoteen 1971 asti ja Moottorin Huutokauppahelmet -juttusarja onkin jo ehtinyt esitellä näistä yhden italialaisjalkapalloseuran väriin tilattuna 220 SE Coupéna.

Eräs W111-sukupolven mielenkiintoinen yksityiskohta liittyy sen rallimenestykseen. Mercedes-Benz esiintyi 220 SE -mallilla moottoriurheilun puolella ja pari Walter Schock/Rolf Moll voittikin ensimmäisenä saksalaisena Monte Carlon rallin vuonna 1960. Suomalaisittain muistamme, kuinka Rauno Aaltonen ja Väinö Nurmimaa voittivat samanlaisella Mersulla Jyväskylän suurajot seuraavan vuoden puolella.

Mercedes-Benz W111 - Tori Autot
Oulussa on kaupan sininen Mercedes-Benz 220S.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Mercedes-Benz W111

Viikon Käytetty erikoisuus on Oulussa myynnissä oleva Mercedes-Benz W111. Tarkemmin kyseessä on moottoriversio 220S, joka olikin tuotantomääriltään mallisarjan suosituin.

Mercedes-Benz W111 - Tori Autot
Auton myynti-ilmoitukseen merkitty vuosimalli 1965 tarkoittaisi viimeistä vuosikertaa.

Moottorin tehoksi kerrotaan 79 kilowattia (107 hevosvoimaa), joka on jo lähempänä malliston yläpäätä. Tämä välitetään käsivalintaisen vaihteiston kautta takapyörille.  

Vuosimalliksi on merkitty 1965. Se tarkoittaisi tämänkin moottoriversion osalta viimeistä valmistettua vuosimallia. 

Mercedes-Benz W111 - Tori Autot
Kromimaski kiiltää näyttävästi ja ulkoväri toistuu myös pölykapseleissa.

Mittarilukemaksi on kirjattu 68 000 kilometriä. Auton huoltohistoriasta ei ole kerrottu ilmoituksessa ainakaan jutun kirjoitushetkellä, mutta tekniikan kerrotaan toimivan. Tästä todisteena auto on katsastettu kesäkuussa 2021 menestyksekkäästi.

Ulkovärinä vaalea sininen, joka tekee autosta jo harvinaisemman perinteisesti mustien ja harmaiden Mersujen joukossa. Sama ulkoväri toistuu tyylikkäästi myös auton pölykapseleissa. Kromiosat näyttäisivät kiiltävän komeasti. 

Sisätilat ovat kuvien perusteella jo hieman nuhjaantuneet, mutta harmaa verhoilukangas on varustettu ruutukuviolla. Kojelauta on hieman tätä tummempi ja siitä löytyy myös jalopuulistaa sekä radio. W111-sukupolven mittaristo on pystymallisena perin persoonallinen. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat