4.7.2022

Käytetyt erikoisuudet – Suzuki Swift avoautona

Suzuki Swift cabriolet

Suzuki Swiftin lähes 40 vuoden mittaiseen historiaan mahtuu myös vähän harvinaisempi avoautomalli.

Kesä on avoautoilun luvattua aikaa, vaikkakin avoautojen ajokausi Suomessa jää usein aivan liian lyhyeksi. Siitä huolimatta Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on ajan hermolla, ja tällä viikolla pääpaino on jälleen katottomissa ajoneuvoissa.

Japanilaisvalmistaja Suzuki ei ole profiloitunut kovinkaan paljoa avoautojen valmistajana. Joitakin Suzukin maastoautoja, kuten Vitaraa ja Jimnya on saanut avattavalla rättikatolla, mutta nämä autot eivät täytä kaikkien kirjoissa aidon avoauton määritelmää.

Sen sijaan vähän yllättäen toisen sukupolven Suzuki Swiftiä on saanut avoautona. Halvasta myyntihinnasta huolimatta avomallinen Swift ei ollut taloudellinen menestys, joten tämä kokeilu jäi yhden ainoan sukupolven mittaiseksi.

Suzuki Swift cabriolet

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertainen on kaunista – myös avoauto-Swiftissä

Suzuki Swiftiä on pidetty niin simppelinä pienenä perusautona, kuin auto voi ylipäätään olla. Se ei ole yrittänyt lähteä tekemään asioista vaikeaa, vaan pikemminkin Swiftin tapauksessa yksinkertaisuus on kaunista.

Tämä linja on selvästi jatkunut myös avomallisen Suzuki Swift Cabrioletin kanssa. Auton runko perustui vuonna 1991 julkaistuun kolmioviseen Swiftiin, mutta avoautossa kattona toimi rättikatto. Rättikaton tieltä oli myös otettu pois auton takapenkit, eli avoauto-Swift oli vain kahdella paikalla varustettu.

Avomallisen Suzuki Swiftin suosiosta tai edes sen tarkemmista yksityiskohdista on vaikea saada selkoa näin 30 vuotta myöhemmin, mistä voi vetää ehkä johtopäätöksiä siitä, ettei auto ollut varsinainen menestys. Sekavuutta yksityiskohtien selvittämiseen tuo myös se, että toisen sukupolven Suzuki Swiftiä myytiin vuosien 1988-2003 välisenä aikana peräti 12 erilaisella brändinimellä.

Suzukin logoilla varustettuna auto kantoi Swiftin lisäksi nimiä Amenity, Cultus, Esteem, Forsa ja Margalla. Chevrolet-brändin alla auto tunnettiin taas Sprintinä ja Swiftinä ja lisäksi autoa myytiin myös nimillä Geo Metro, Holden Barina, Pontiac Firefly ja Subaru Justy. Toisen sukupolven Suzuki Swift onkin ihanteellinen auto Moottorin Nimi muutettu -juttusarjaan.

Suzuki Swift cabriolet

Käytetty erikoisuus – Suzuki Swift Cabriolet

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Lohjalta, jossa myynnissä on punainen Suzuki Swift avoautona. Auto on vuodelta 1993 ja myyjän mukaan se on Suomen ainoa avo-Swift.

Näiden 29 vuoden aikana Swiftin mittariin on ehtinyt kertyä 82 800 kilometriä. Auto näyttää hyvin pitkälle alkuperäiskuntoiselta, mutta ratti ja vaihdekeppi saattavat olla hieman sporttisempaa aftermarket-osaa.

Suzuki Swiftin 870 kilogrammaa painavaa koria liikuttaa 1.3-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 50 kilowattia (68 hevosvoimaa). Vaihteistona Swiftissä toimii manuaalivaihteisto. Auto on katsastettu toukokuussa 2022.

Suzuki Swift cabriolet

Myynti-ilmoituksessa auton varustelistaan ei ole ilmoitettu ensimmäistäkään varustetta, mikä ei välttämättä ole edes mikään virhe, sillä Suzuki Swiftit ovat olleet hyvin pelkistettyjä autoja. Edes harvinaisempi avoautomalli ei tuo siis sen enempää lisärivejä varustelistaan.

Suomen mitä ilmeisemmin ainoan avomallisen Suzuki Swiftin omistajaksi pääsisi nyt 9750 euron hinnalla.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat