29.5.2022 Ajoneuvot Keskustelu ajoavustimista Euro NCAP:issa käy kuumana – joulukuusi vai suojelusenkeli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuuksia ehkäisevät avustimet vai turvallisuus törmäystilanteessa, kumpi on tärkeämpää? Euro NCAP ja ainakin yksi autoalan johtaja ovat eri raiteilla tulevasta. Autojen turvallisuutta kehittämään perustettu Euro NCAP -järjestö perustettiin 1996 kirittämään autovalmistajia erityisesti törmäysturvallisuuden kehittämisessä. Sittemmin arvosteluasteikkoa ja -kriteerejä on muutettu lähes kymmenkunta kertaa, sillä parantunut turvallisuus on nostanut odotettua perustasoa. Ajonvakautusjärjestelmät alettiin huomioida 2011 ja sen jälkeen erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien rooli on kasvanut voimakkaasti. Uusimpien Euro NCAP -tuloksien yhteydessä pääsihteeri Michiel van Ratingen kommentoi tilannetta. – Kokonaisuutena näemme hyviä pisteitä törmäysturvallisuuden saralla ja ne ovat vakuuttavia. Mutta onnettomuuksien välttäminen on yhtä tärkeää ja on mittaamattoman paljon parempaa olla olematta törmäyksessä. Joten pidämme painopisteen kaikilla turvallisuuden aloilla tulevina vuosina ja joidenkin valmistajien täytyy parantaa tasoaan, jos he eivät aio jäädä kilpailijoiden jälkeen. Noin viikkoa aiemmin Renault-ryhmän pääjohtaja Luca de Meo oli kiinnittänyt huomiota Euro NCAP:in painotuksiin. Renault Zoe sai alkuvuodesta nolla tähteä uusintakokeessa useasti kiristyneistä luokituksista johtuen ja ryhmän edullinen merkki Dacia on toistuvasti otsikoissa sen suhteen, että merkki ei koe kalliiden ajoavustimien asentamista mielekkäänä asiakkaidensa kannalta. – Meidän täytyy pitää silmällä sitä, mitkä todella tuovat ratkaisuja oikean elämän tapauksiin ilman, että autot ovat joulukuusia täynnä teknologiaa, joka on täysin hyödytöntä, De Meo kommentoi. – Olemme saapumassa rajalle, jossa alihankkijat tyrkyttävät omia ideoitaan sen sijaan, että mietitään asiakkaiden etua. – Totta kai kunnioitan Euro NCAP:ia. Olemme pelanneet peliä vuosikymmenet. Olimme ensimmäisinä viidessä tähdessä Lagunalla. He ovat auttaneet meitä keskittymään ongelmaan, mutta jatkossa meidän täytyy keskustella mikä on oikea lähestymistapa ja mitkä asiat aidosti vaikuttava. Joskus näen asioita, jotka ovat logiikan vastaisia, De Meo jatkoi. – Haluan maalaisjärkeä, ehkä näiden aikojen harvinaisinta hyödykettä. Jos he ehdottaisivat järjestelmää, jolla rattijuopot eivät voisi käynnistää autoa, asentaisin sen huomenna. Jos he haluaisivat käyttää autonomista järjestelmää rajoittamaan ajonopeudet rajoituksiin, olisin samaa mieltä. Katsotaan ongelmia ratkaisujen kautta: nopeus, tarkkaavaisuus, ajokunto, De Meo linjasi. Lähteet: Euro NCAP, Autocar Kuvituskuva: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?