29.5.2022

Keskustelu ajoavustimista Euro NCAP:issa käy kuumana – joulukuusi vai suojelusenkeli?

Euro NCAP ajoavustimet Renault Dacia

Onnettomuuksia ehkäisevät avustimet vai turvallisuus törmäystilanteessa, kumpi on tärkeämpää? Euro NCAP ja ainakin yksi autoalan johtaja ovat eri raiteilla tulevasta.

Autojen turvallisuutta kehittämään perustettu Euro NCAP -järjestö perustettiin 1996 kirittämään autovalmistajia erityisesti törmäysturvallisuuden kehittämisessä. Sittemmin arvosteluasteikkoa ja -kriteerejä on muutettu lähes kymmenkunta kertaa, sillä parantunut turvallisuus on nostanut odotettua perustasoa. Ajonvakautusjärjestelmät alettiin huomioida 2011 ja sen jälkeen erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien rooli on kasvanut voimakkaasti.

Uusimpien Euro NCAP -tuloksien yhteydessä pääsihteeri Michiel van Ratingen kommentoi tilannetta.
– Kokonaisuutena näemme hyviä pisteitä törmäysturvallisuuden saralla ja ne ovat vakuuttavia. Mutta onnettomuuksien välttäminen on yhtä tärkeää ja on mittaamattoman paljon parempaa olla olematta törmäyksessä. Joten pidämme painopisteen kaikilla turvallisuuden aloilla tulevina vuosina ja joidenkin valmistajien täytyy parantaa tasoaan, jos he eivät aio jäädä kilpailijoiden jälkeen.

Noin viikkoa aiemmin Renault-ryhmän pääjohtaja Luca de Meo oli kiinnittänyt huomiota Euro NCAP:in painotuksiin. Renault Zoe sai alkuvuodesta nolla tähteä uusintakokeessa useasti kiristyneistä luokituksista johtuen  ja ryhmän edullinen merkki Dacia on toistuvasti otsikoissa sen suhteen, että merkki ei koe kalliiden ajoavustimien asentamista mielekkäänä asiakkaidensa kannalta.

– Meidän täytyy pitää silmällä sitä, mitkä todella tuovat ratkaisuja oikean elämän tapauksiin ilman, että autot ovat joulukuusia täynnä teknologiaa, joka on täysin hyödytöntä, De Meo kommentoi.

– Olemme saapumassa rajalle, jossa alihankkijat tyrkyttävät omia ideoitaan sen sijaan, että mietitään asiakkaiden etua.

– Totta kai kunnioitan Euro NCAP:ia. Olemme pelanneet peliä vuosikymmenet. Olimme ensimmäisinä viidessä tähdessä Lagunalla. He ovat auttaneet meitä keskittymään ongelmaan, mutta jatkossa meidän täytyy keskustella mikä on oikea lähestymistapa ja mitkä asiat aidosti vaikuttava. Joskus näen asioita, jotka ovat logiikan vastaisia, De Meo jatkoi.

– Haluan maalaisjärkeä, ehkä näiden aikojen harvinaisinta hyödykettä. Jos he ehdottaisivat järjestelmää, jolla rattijuopot eivät voisi käynnistää autoa, asentaisin sen huomenna. Jos he haluaisivat käyttää autonomista järjestelmää rajoittamaan ajonopeudet rajoituksiin, olisin samaa mieltä. Katsotaan ongelmia ratkaisujen kautta: nopeus, tarkkaavaisuus, ajokunto, De Meo linjasi.

Lähteet: Euro NCAP, Autocar Kuvituskuva: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat