29.5.2022 Ajoneuvot Keskustelu ajoavustimista Euro NCAP:issa käy kuumana – joulukuusi vai suojelusenkeli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuuksia ehkäisevät avustimet vai turvallisuus törmäystilanteessa, kumpi on tärkeämpää? Euro NCAP ja ainakin yksi autoalan johtaja ovat eri raiteilla tulevasta. Autojen turvallisuutta kehittämään perustettu Euro NCAP -järjestö perustettiin 1996 kirittämään autovalmistajia erityisesti törmäysturvallisuuden kehittämisessä. Sittemmin arvosteluasteikkoa ja -kriteerejä on muutettu lähes kymmenkunta kertaa, sillä parantunut turvallisuus on nostanut odotettua perustasoa. Ajonvakautusjärjestelmät alettiin huomioida 2011 ja sen jälkeen erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien rooli on kasvanut voimakkaasti.Uusimpien Euro NCAP -tuloksien yhteydessä pääsihteeri Michiel van Ratingen kommentoi tilannetta. – Kokonaisuutena näemme hyviä pisteitä törmäysturvallisuuden saralla ja ne ovat vakuuttavia. Mutta onnettomuuksien välttäminen on yhtä tärkeää ja on mittaamattoman paljon parempaa olla olematta törmäyksessä. Joten pidämme painopisteen kaikilla turvallisuuden aloilla tulevina vuosina ja joidenkin valmistajien täytyy parantaa tasoaan, jos he eivät aio jäädä kilpailijoiden jälkeen.Noin viikkoa aiemmin Renault-ryhmän pääjohtaja Luca de Meo oli kiinnittänyt huomiota Euro NCAP:in painotuksiin. Renault Zoe sai alkuvuodesta nolla tähteä uusintakokeessa useasti kiristyneistä luokituksista johtuen ja ryhmän edullinen merkki Dacia on toistuvasti otsikoissa sen suhteen, että merkki ei koe kalliiden ajoavustimien asentamista mielekkäänä asiakkaidensa kannalta.– Meidän täytyy pitää silmällä sitä, mitkä todella tuovat ratkaisuja oikean elämän tapauksiin ilman, että autot ovat joulukuusia täynnä teknologiaa, joka on täysin hyödytöntä, De Meo kommentoi.– Olemme saapumassa rajalle, jossa alihankkijat tyrkyttävät omia ideoitaan sen sijaan, että mietitään asiakkaiden etua.– Totta kai kunnioitan Euro NCAP:ia. Olemme pelanneet peliä vuosikymmenet. Olimme ensimmäisinä viidessä tähdessä Lagunalla. He ovat auttaneet meitä keskittymään ongelmaan, mutta jatkossa meidän täytyy keskustella mikä on oikea lähestymistapa ja mitkä asiat aidosti vaikuttava. Joskus näen asioita, jotka ovat logiikan vastaisia, De Meo jatkoi.– Haluan maalaisjärkeä, ehkä näiden aikojen harvinaisinta hyödykettä. Jos he ehdottaisivat järjestelmää, jolla rattijuopot eivät voisi käynnistää autoa, asentaisin sen huomenna. Jos he haluaisivat käyttää autonomista järjestelmää rajoittamaan ajonopeudet rajoituksiin, olisin samaa mieltä. Katsotaan ongelmia ratkaisujen kautta: nopeus, tarkkaavaisuus, ajokunto, De Meo linjasi.Lähteet: Euro NCAP, Autocar Kuvituskuva: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen