Koeajo: Citroën C3 Aircross, se kypsynyt pikkusämpylä
Citroën C3 Aircross kävi kasvopesulla ja aikuistui, ainakin osittain. Hyvää: tilat, tyyli, tavallisuus. Huonoa: vaihteiston toiminta.
Citroën C3 Aircross karisti Picassojen haamut kannoiltaan muutama vuosi sitten. Katumaasturimausteista huolimatta Aircrossin sukujuuret näyttävät juontavan tila-autojen suuntaan, ja hyvä niin.
Korkea katto ja matala kynnyskorkeus tekevät autosta helpon liikuttavan esimerkiksi iäkkäille. Mittoihin nähden tilaa on mainiosti, ja takaistuimet saa myös siirreltävänä versiona.
Erinomaiset istuimet
Perinteisyys hurmaa muutenkin. Uusi keulailme on hiukan väsyneempi viiruvalojen takia, mutta C3 Aircross saa silti helpot sympatiapisteet. Ulkonäköä voi muokata yli 70 version verran, kun uusittu värikartta, kattovärit ja väripaketit lasketaan kertolaskulla.
Matkustamosta käy ilmi Citroënin viehtymys mukavuuteen, sillä ainakin varustelun kautta saatavat sisätilamateriaalit ja Advanced Comfort -istuimet ovat hintaluokassaan erinomaiset. Perinteistä kertoo auton käynnistäminen jonkinlaisella metallitikulla, ja mittaristossa osa tiedoista kerrotaan viisareilla. Niiden rinnalla päivitetty tietoviihdejärjestelmä tuntuu positiivisesti nykyaikaiselta. Sähköä on luvassa konepellin alle vasta seuraavassa painoksessa.
Uudistetun C3 Aircrossin hinnat alkavat Puretech 110 Feelin 21 390 eurosta, ja automaattivaihteistoon pääsee käsiksi Puretech 130 Feel Packin muodossa 25 238 eurolla.
Parhaimmillaan taajamassa
C3 Aircross liikkuu mainiosti malliston huipulla olevan 130-hevosvoimaisen bensiiniturbon avulla. Kolmisylinterinen voimanlähde tosin kuulostaa välillä dieseliltä, ja kuusipykäläinen automaattivaihteisto suorittaa vaihdot turhan arkaillen. Kolminumeroisissa nopeuksissa pehmeäksi viritetty alusta tuntuu hermostuneelta, ja myös sivutuuli kiusaa pientä tila-autoa. C3 Aircross lieneekin parhaiten kotonaan taajamaympäristössä, missä se pystyy hyödyntämään yhtä aikaa kompakteja mittojaan ja joustavaa tilankäyttöään. Quelle fromage!