6.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Aircross, se kypsynyt pikkusämpylä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross kävi kasvopesulla ja aikuistui, ainakin osittain. Hyvää: tilat, tyyli, tavallisuus. Huonoa: vaihteiston toiminta. Citroën C3 Aircross karisti Picassojen haamut kannoiltaan muutama vuosi sitten. Katumaasturimausteista huolimatta Aircrossin sukujuuret näyttävät juontavan tila-autojen suuntaan, ja hyvä niin. Korkea katto ja matala kynnyskorkeus tekevät autosta helpon liikuttavan esimerkiksi iäkkäille. Mittoihin nähden tilaa on mainiosti, ja takaistuimet saa myös siirreltävänä versiona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erinomaiset istuimet Perinteisyys hurmaa muutenkin. Uusi keulailme on hiukan väsyneempi viiruvalojen takia, mutta C3 Aircross saa silti helpot sympatiapisteet. Ulkonäköä voi muokata yli 70 version verran, kun uusittu värikartta, kattovärit ja väripaketit lasketaan kertolaskulla. Matkustamosta käy ilmi Citroënin viehtymys mukavuuteen, sillä ainakin varustelun kautta saatavat sisätilamateriaalit ja Advanced Comfort -istuimet ovat hintaluokassaan erinomaiset. Perinteistä kertoo auton käynnistäminen jonkinlaisella metallitikulla, ja mittaristossa osa tiedoista kerrotaan viisareilla. Niiden rinnalla päivitetty tietoviihdejärjestelmä tuntuu positiivisesti nykyaikaiselta. Sähköä on luvassa konepellin alle vasta seuraavassa painoksessa. Uudistetun C3 Aircrossin hinnat alkavat Puretech 110 Feelin 21 390 eurosta, ja automaattivaihteistoon pääsee käsiksi Puretech 130 Feel Packin muodossa 25 238 eurolla. Parhaimmillaan taajamassa C3 Aircross liikkuu mainiosti malliston huipulla olevan 130-hevosvoimaisen bensiiniturbon avulla. Kolmisylinterinen voimanlähde tosin kuulostaa välillä dieseliltä, ja kuusipykäläinen automaattivaihteisto suorittaa vaihdot turhan arkaillen. Kolminumeroisissa nopeuksissa pehmeäksi viritetty alusta tuntuu hermostuneelta, ja myös sivutuuli kiusaa pientä tila-autoa. C3 Aircross lieneekin parhaiten kotonaan taajamaympäristössä, missä se pystyy hyödyntämään yhtä aikaa kompakteja mittojaan ja joustavaa tilankäyttöään. Quelle fromage! Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C3 Aircross PureTech 130 Shine Launch Edition Automaatti Hinta alkaen 25 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 370 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4160 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410–1289 l Omamassa: 1205 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 840 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta