11.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta palasi kaksoiskytkinvaihteistojen klubiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta sai uuden kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka, kulutus. Huonoa: takatilat, törmäyksenesto lisävaruste. Ford toi Powershift-kaksoiskytkinvaihteistot markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Lukuisten korjausten ja oikeusjuttujen seurauksena ne vedettiin pois markkinoilta ja korvattiin perinteisillä momentinmuuntimellisilla automaattivaihteistoilla. Päästömääräyksien kiristyessä ja hiilidioksidigrammoja minimoitaessa kaksoiskytkinvaihteisto on kuitenkin etevämpi, kevyempi ja halvempi. Niinpä nyt on uuden yrityksen aika – koeajossa Ford Fiesta uudella laatikolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taloudellinen voimalinja Vanha Powershift oli niin sanotulla kuivalla kytkimellä varustettu ja hydraulisesti toimiva. Vaikka valmistaja on edelleen Fordin puoliksi omistama Getrag, kaksoiskytkinlaatikko on kokonaan uusi, nyt sähköisesti ohjattu, märkäkytkimellä ja kuoreltaan vesijäähdytetty. Ainoa vaihtoehto sen pariksi on 125-hevosvoimainen versio ylistystä keränneestä litraisesta kolmipyttyisestä turboahdetusta bensiinimoottorista. Kevythybriditekniikan saa vain manuaalivaihteiston kanssa. Kiihdytyksessä uusi vaihteisto kelaa pykäliä ripeästi, empimättä ja huomaamattoman pehmeästi. Veto katkeaa vain lyhyeksi aikaa. Edes hidastuksen vaihtuminen kiihdytykseksi ei aiheuta isompaa viivettä. Mahdollisuus manuaalivaihtamiseen on jätetty pois, eikä sitä jää kaipaamaankaan. Uusi vaihteisto tyydyttää niin hätäisen, cruisailevan kuin pintakaasulla pihtailevan kuskin. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan. Hauska ajettavuus Vaihteiston lisäksi Fiesta valloittaa muutoinkin ensi metreistä lähtien, ajaminen on helppoa ja hauskaa ennen kaikkea alustan ansiosta. Jousitus hoitaa niin pienet tärinät kuin isot heitotkin napakasti, mutta mukavuuden kärsimättä. Samalla ote ja tuntuma tiehen säilyvät erinomaisina. Tarkka ja tunnokas ohjaus täydentää kokemusta. Fiestalla on ilo ajaa yhtä lailla pitkää suoraa, mutkatietä kuin kaupunkisyheröäkin. Kuskille ei jää valituksen aiheita edes sisustuksesta: tärkeimpien toimintojen nappulat on säilytetty, eikä niitä tarvitse etsiä sekavista valikoista. Miksei Fiesta sitten keiku myyntitilastoissa korkeammalla? Syy piilee siinä, että luokassa on useita takaistuimeltaan tilavampia ja hinnaltaan edullisempia vaihtoehtoja. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv Titanium A7 Hinta alkaen 21 400 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 341 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2493 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?