11.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta palasi kaksoiskytkinvaihteistojen klubiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta sai uuden kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka, kulutus. Huonoa: takatilat, törmäyksenesto lisävaruste. Ford toi Powershift-kaksoiskytkinvaihteistot markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Lukuisten korjausten ja oikeusjuttujen seurauksena ne vedettiin pois markkinoilta ja korvattiin perinteisillä momentinmuuntimellisilla automaattivaihteistoilla. Päästömääräyksien kiristyessä ja hiilidioksidigrammoja minimoitaessa kaksoiskytkinvaihteisto on kuitenkin etevämpi, kevyempi ja halvempi. Niinpä nyt on uuden yrityksen aika – koeajossa Ford Fiesta uudella laatikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellinen voimalinjaVanha Powershift oli niin sanotulla kuivalla kytkimellä varustettu ja hydraulisesti toimiva. Vaikka valmistaja on edelleen Fordin puoliksi omistama Getrag, kaksoiskytkinlaatikko on kokonaan uusi, nyt sähköisesti ohjattu, märkäkytkimellä ja kuoreltaan vesijäähdytetty. Ainoa vaihtoehto sen pariksi on 125-hevosvoimainen versio ylistystä keränneestä litraisesta kolmipyttyisestä turboahdetusta bensiinimoottorista. Kevythybriditekniikan saa vain manuaalivaihteiston kanssa.Kiihdytyksessä uusi vaihteisto kelaa pykäliä ripeästi, empimättä ja huomaamattoman pehmeästi. Veto katkeaa vain lyhyeksi aikaa. Edes hidastuksen vaihtuminen kiihdytykseksi ei aiheuta isompaa viivettä.Mahdollisuus manuaalivaihtamiseen on jätetty pois, eikä sitä jää kaipaamaankaan. Uusi vaihteisto tyydyttää niin hätäisen, cruisailevan kuin pintakaasulla pihtailevan kuskin. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan.Hauska ajettavuusVaihteiston lisäksi Fiesta valloittaa muutoinkin ensi metreistä lähtien, ajaminen on helppoa ja hauskaa ennen kaikkea alustan ansiosta. Jousitus hoitaa niin pienet tärinät kuin isot heitotkin napakasti, mutta mukavuuden kärsimättä. Samalla ote ja tuntuma tiehen säilyvät erinomaisina.Tarkka ja tunnokas ohjaus täydentää kokemusta. Fiestalla on ilo ajaa yhtä lailla pitkää suoraa, mutkatietä kuin kaupunkisyheröäkin. Kuskille ei jää valituksen aiheita edes sisustuksesta: tärkeimpien toimintojen nappulat on säilytetty, eikä niitä tarvitse etsiä sekavista valikoista. Miksei Fiesta sitten keiku myyntitilastoissa korkeammalla? Syy piilee siinä, että luokassa on useita takaistuimeltaan tilavampia ja hinnaltaan edullisempia vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv Titanium A7 Hinta alkaen 21 400 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 341 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2493 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?