11.11.2020

Koeajo: Ford Fiesta palasi kaksoiskytkinvaihteistojen klubiin

Ford Fiesta Ecoboost

Ford Fiesta sai uuden kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka, kulutus. Huonoa: takatilat, törmäyksenesto lisävaruste.

Ford toi Powershift-kaksoiskytkinvaihteistot markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Lukuisten korjausten ja oikeusjuttujen seurauksena ne vedettiin pois markkinoilta ja korvattiin perinteisillä momentinmuuntimellisilla automaattivaihteistoilla. Päästömääräyksien kiristyessä ja hiilidioksidigrammoja minimoitaessa kaksoiskytkinvaihteisto on kuitenkin etevämpi, kevyempi ja halvempi. Niinpä nyt on uuden yrityksen aika – koeajossa Ford Fiesta uudella laatikolla.

Ford Fiesta Ecoboost

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taloudellinen voimalinja

Vanha Powershift oli niin sanotulla kuivalla kytkimellä varustettu ja hydraulisesti toimiva. Vaikka valmistaja on edelleen Fordin puoliksi omistama Getrag, kaksoiskytkinlaatikko on kokonaan uusi, nyt sähköisesti ohjattu, märkäkytkimellä ja kuoreltaan vesijäähdytetty. Ainoa vaihtoehto sen pariksi on 125-hevosvoimainen versio ylistystä keränneestä litraisesta kolmipyttyisestä turboahdetusta bensiinimoottorista. Kevythybriditekniikan saa vain manuaalivaihteiston kanssa.

Ford Fiesta Ecoboost

Kiihdytyksessä uusi vaihteisto kelaa pykäliä ripeästi, empimättä ja huomaamattoman pehmeästi. Veto katkeaa vain lyhyeksi aikaa. Edes hidastuksen vaihtuminen kiihdytykseksi ei aiheuta isompaa viivettä.

Ford Fiesta Ecoboost

Mahdollisuus manuaalivaihtamiseen on jätetty pois, eikä sitä jää kaipaamaankaan. Uusi vaihteisto tyydyttää niin hätäisen, cruisailevan kuin pintakaasulla pihtailevan kuskin. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan.

Ford Fiesta Ecoboost

Hauska ajettavuus

Vaihteiston lisäksi Fiesta valloittaa muutoinkin ensi metreistä lähtien, ajaminen on helppoa ja hauskaa ennen kaikkea alustan ansiosta. Jousitus hoitaa niin pienet tärinät kuin isot heitotkin napakasti, mutta mukavuuden kärsimättä. Samalla ote ja tuntuma tiehen säilyvät erinomaisina.

Ford Fiesta Ecoboost

Tarkka ja tunnokas ohjaus täydentää kokemusta. Fiestalla on ilo ajaa yhtä lailla pitkää suoraa, mutkatietä kuin kaupunkisyheröäkin. Kuskille ei jää valituksen aiheita edes sisustuksesta: tärkeimpien toimintojen nappulat on säilytetty, eikä niitä tarvitse etsiä sekavista valikoista.

Miksei Fiesta sitten keiku myyntitilastoissa korkeammalla? Syy piilee siinä, että luokassa on useita takaistuimeltaan tilavampia ja hinnaltaan edullisempia vaihtoehtoja.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv Titanium A7

Hinta alkaen

21 400 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 341 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

92 kW (125 hv), 6000 r/min

Vääntö

200 Nm (1400–4500 r/min)

Vääntö

200 Nm (1400–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,6 (yhd.)

CO2-päästöt

128 g/km

Mitat

pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2493 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1000 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat