11.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta palasi kaksoiskytkinvaihteistojen klubiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta sai uuden kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka, kulutus. Huonoa: takatilat, törmäyksenesto lisävaruste. Ford toi Powershift-kaksoiskytkinvaihteistot markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Lukuisten korjausten ja oikeusjuttujen seurauksena ne vedettiin pois markkinoilta ja korvattiin perinteisillä momentinmuuntimellisilla automaattivaihteistoilla. Päästömääräyksien kiristyessä ja hiilidioksidigrammoja minimoitaessa kaksoiskytkinvaihteisto on kuitenkin etevämpi, kevyempi ja halvempi. Niinpä nyt on uuden yrityksen aika – koeajossa Ford Fiesta uudella laatikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellinen voimalinjaVanha Powershift oli niin sanotulla kuivalla kytkimellä varustettu ja hydraulisesti toimiva. Vaikka valmistaja on edelleen Fordin puoliksi omistama Getrag, kaksoiskytkinlaatikko on kokonaan uusi, nyt sähköisesti ohjattu, märkäkytkimellä ja kuoreltaan vesijäähdytetty. Ainoa vaihtoehto sen pariksi on 125-hevosvoimainen versio ylistystä keränneestä litraisesta kolmipyttyisestä turboahdetusta bensiinimoottorista. Kevythybriditekniikan saa vain manuaalivaihteiston kanssa.Kiihdytyksessä uusi vaihteisto kelaa pykäliä ripeästi, empimättä ja huomaamattoman pehmeästi. Veto katkeaa vain lyhyeksi aikaa. Edes hidastuksen vaihtuminen kiihdytykseksi ei aiheuta isompaa viivettä.Mahdollisuus manuaalivaihtamiseen on jätetty pois, eikä sitä jää kaipaamaankaan. Uusi vaihteisto tyydyttää niin hätäisen, cruisailevan kuin pintakaasulla pihtailevan kuskin. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan.Hauska ajettavuusVaihteiston lisäksi Fiesta valloittaa muutoinkin ensi metreistä lähtien, ajaminen on helppoa ja hauskaa ennen kaikkea alustan ansiosta. Jousitus hoitaa niin pienet tärinät kuin isot heitotkin napakasti, mutta mukavuuden kärsimättä. Samalla ote ja tuntuma tiehen säilyvät erinomaisina.Tarkka ja tunnokas ohjaus täydentää kokemusta. Fiestalla on ilo ajaa yhtä lailla pitkää suoraa, mutkatietä kuin kaupunkisyheröäkin. Kuskille ei jää valituksen aiheita edes sisustuksesta: tärkeimpien toimintojen nappulat on säilytetty, eikä niitä tarvitse etsiä sekavista valikoista. Miksei Fiesta sitten keiku myyntitilastoissa korkeammalla? Syy piilee siinä, että luokassa on useita takaistuimeltaan tilavampia ja hinnaltaan edullisempia vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv Titanium A7 Hinta alkaen 21 400 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 341 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2493 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?