11.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta palasi kaksoiskytkinvaihteistojen klubiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta sai uuden kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka, kulutus. Huonoa: takatilat, törmäyksenesto lisävaruste. Ford toi Powershift-kaksoiskytkinvaihteistot markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Lukuisten korjausten ja oikeusjuttujen seurauksena ne vedettiin pois markkinoilta ja korvattiin perinteisillä momentinmuuntimellisilla automaattivaihteistoilla. Päästömääräyksien kiristyessä ja hiilidioksidigrammoja minimoitaessa kaksoiskytkinvaihteisto on kuitenkin etevämpi, kevyempi ja halvempi. Niinpä nyt on uuden yrityksen aika – koeajossa Ford Fiesta uudella laatikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellinen voimalinjaVanha Powershift oli niin sanotulla kuivalla kytkimellä varustettu ja hydraulisesti toimiva. Vaikka valmistaja on edelleen Fordin puoliksi omistama Getrag, kaksoiskytkinlaatikko on kokonaan uusi, nyt sähköisesti ohjattu, märkäkytkimellä ja kuoreltaan vesijäähdytetty. Ainoa vaihtoehto sen pariksi on 125-hevosvoimainen versio ylistystä keränneestä litraisesta kolmipyttyisestä turboahdetusta bensiinimoottorista. Kevythybriditekniikan saa vain manuaalivaihteiston kanssa.Kiihdytyksessä uusi vaihteisto kelaa pykäliä ripeästi, empimättä ja huomaamattoman pehmeästi. Veto katkeaa vain lyhyeksi aikaa. Edes hidastuksen vaihtuminen kiihdytykseksi ei aiheuta isompaa viivettä.Mahdollisuus manuaalivaihtamiseen on jätetty pois, eikä sitä jää kaipaamaankaan. Uusi vaihteisto tyydyttää niin hätäisen, cruisailevan kuin pintakaasulla pihtailevan kuskin. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan.Hauska ajettavuusVaihteiston lisäksi Fiesta valloittaa muutoinkin ensi metreistä lähtien, ajaminen on helppoa ja hauskaa ennen kaikkea alustan ansiosta. Jousitus hoitaa niin pienet tärinät kuin isot heitotkin napakasti, mutta mukavuuden kärsimättä. Samalla ote ja tuntuma tiehen säilyvät erinomaisina.Tarkka ja tunnokas ohjaus täydentää kokemusta. Fiestalla on ilo ajaa yhtä lailla pitkää suoraa, mutkatietä kuin kaupunkisyheröäkin. Kuskille ei jää valituksen aiheita edes sisustuksesta: tärkeimpien toimintojen nappulat on säilytetty, eikä niitä tarvitse etsiä sekavista valikoista. Miksei Fiesta sitten keiku myyntitilastoissa korkeammalla? Syy piilee siinä, että luokassa on useita takaistuimeltaan tilavampia ja hinnaltaan edullisempia vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv Titanium A7 Hinta alkaen 21 400 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 341 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2493 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle