12.9.2018

Koeajo: Kansanauto huippupisteillä – Škoda Karoq 1.5 TSI

Skoda Karoq

Etuvetoinen Škoda Karoq bensiinimoottorilla ja automaatilla on vakuuttava kokonaisuus. Hyvää: Ajo-ominaisuudet, tilat, Varioflex -takaistuin. Huonoa: Epäselvä mittaristo päivänvalossa, nelivetoa ei saatavilla bensiinimoottorilla.

Škoda Karoq on auto, jolle on helppo ennustaa hyviä myyntilukuja. Se näyttää ja ennen kaikkea tuntuu hyvältä. Karoqin edeltäjä, Yeti, näyttää sen rinnalla vanhanaikaiselta. Uusi sukupolvi on myös äänettömämpi ja mukavampi. Yetin hyvät ajo-ominaisuudet ja tilaratkaisut ovat tallella. Ajoasento on parantunut ja ohjauspyörän saa nyt parempaa asentoon. Sen säätövara tosin on äärilaidassa pitkällä kuljettajalla.

Ohjaamon ilme on tuttua Škodaa, tarkoituksenmukaista ja selkeää. Ainoa moite kohdistuu mittaristoon, joka on vaikealukuinen päivänvalossa. Sama ilmiö toistuu monissa Škodan malleissa.

Skoda Karoq

Ongelma on sinänsä pieni, sillä analogisten mittareiden välissä oleva iso nopeusnäyttö kertoo nopeuden selkeästi.

Ergonomia on kunnossa. Istuin antaa hyvän tuen ja myös takapenkillä on mukavat oltavat. Pääntilaa on runsaasti. Ohjaamo on ilmava ja näkyvyys erinomainen. Tavaratila on riittävä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisävarusteet nostavat hintaa

Koeajettu Karoq on ladattu muhkealla lisävarustepaketilla. Mausteiden ansiosta hinta nousee reiluun 44 000 euroon, joka on jo paljon etuvetoisesta citymaasturista. Style varustetason hinta alkaa 34 857 eurosta.

Skoda Karoq

Varustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Lämmitettävä ohjauspyörä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja sähkötoiminen vetokoukku ovat tuttuja kalliimman luokan citymaastureista. Vaalea nahkaverhoilu tuo Karoqiin jopa annoksen ylellisyyttä. Herkkuja ovat myös suuri kattoikkuna sekä mukautuva vakionopeussäädin. Pysäköintiavustin helpottaa arkea kaupunkiolosuhteissa. Turvavarustelu on myös varsin täydellinen.

Skoda Karoq

Varioflex -takaistuin mahdollistaa monipuolisen penkkien siirtelyn. Sama rakenne sai aikoinaan Yetissä kiitosta. Takapenkit osittain tai kokonaan poistamalla Karoqista saa tavarankuljetusauton. Elämää helottavat myös esimerkilliset tavaratilan kassikoukut. Ostoskassit pysyvät niiden avulla hyvin aloillaan.

Škoda Karoq -malliston hinnat alkaen malli maksaa 27 704 €. Halvin nelivetoinen Karoq 2.0 TDI–dieselmoottorilla lähtee 37 384 euron hinnalla. Nelivetoa ei bensiinimoottorilla saa, joka on selkeä puute.

Skoda Karoq

Hyvä voimalinja

Uuden polven 1,5-litran bensiinimoottori on selkeästi parempi kuin edeltävä 1.4 TSI. Puhtia on riittävästi ja ahdetun 4-sylinterisen TSI:n jatkeena toimiva DSG -kaksoiskytkinvaihteisto toimii maantiellä hienosti. Kaupunkiolosuhteissa 7-vaihteinen automaatti nykäisee hieman ajoittain liikkeelle lähdettäessä. Polttoaineenkulutus pysyy kurissa, jos malttaa kaasupolkimen kanssa. Turbokone vääntää hienosti jo alakierroksilta. Alle kuuden litran keskikulutus ei vaadi pihistelyä.

Škoda Karoq on moderni perheauto, jossa on sopivasti myös särmää. Tasainen suorittaja hurmaa taatusti ison joukon autonostajia. Škoda Octavian omistajista monet kääntävät katseensa citymaasturiluokan hurmuriin auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi. Karoq ei ole luokkansa edullisin, mutta ei myöskään kallein. Suomen kansan kestosuosikki, Nissan Qasqai on hinnaltaan houkuttelevampi, mutta Karoq pesee sen ominaisuuksillaan selkeästi.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Škoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Autom.

Hinta alkaen

34 854 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

44 300 €

Moottori

Bensiinimoottori 1498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoikytkinvaihteisto, etuveto

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

186 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

127 g/km

Mitat

pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat