12.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kansanauto huippupisteillä – Škoda Karoq 1.5 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etuvetoinen Škoda Karoq bensiinimoottorilla ja automaatilla on vakuuttava kokonaisuus. Hyvää: Ajo-ominaisuudet, tilat, Varioflex -takaistuin. Huonoa: Epäselvä mittaristo päivänvalossa, nelivetoa ei saatavilla bensiinimoottorilla. Škoda Karoq on auto, jolle on helppo ennustaa hyviä myyntilukuja. Se näyttää ja ennen kaikkea tuntuu hyvältä. Karoqin edeltäjä, Yeti, näyttää sen rinnalla vanhanaikaiselta. Uusi sukupolvi on myös äänettömämpi ja mukavampi. Yetin hyvät ajo-ominaisuudet ja tilaratkaisut ovat tallella. Ajoasento on parantunut ja ohjauspyörän saa nyt parempaa asentoon. Sen säätövara tosin on äärilaidassa pitkällä kuljettajalla.Ohjaamon ilme on tuttua Škodaa, tarkoituksenmukaista ja selkeää. Ainoa moite kohdistuu mittaristoon, joka on vaikealukuinen päivänvalossa. Sama ilmiö toistuu monissa Škodan malleissa.Ongelma on sinänsä pieni, sillä analogisten mittareiden välissä oleva iso nopeusnäyttö kertoo nopeuden selkeästi.Ergonomia on kunnossa. Istuin antaa hyvän tuen ja myös takapenkillä on mukavat oltavat. Pääntilaa on runsaasti. Ohjaamo on ilmava ja näkyvyys erinomainen. Tavaratila on riittävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävarusteet nostavat hintaaKoeajettu Karoq on ladattu muhkealla lisävarustepaketilla. Mausteiden ansiosta hinta nousee reiluun 44 000 euroon, joka on jo paljon etuvetoisesta citymaasturista. Style varustetason hinta alkaa 34 857 eurosta.Varustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Lämmitettävä ohjauspyörä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja sähkötoiminen vetokoukku ovat tuttuja kalliimman luokan citymaastureista. Vaalea nahkaverhoilu tuo Karoqiin jopa annoksen ylellisyyttä. Herkkuja ovat myös suuri kattoikkuna sekä mukautuva vakionopeussäädin. Pysäköintiavustin helpottaa arkea kaupunkiolosuhteissa. Turvavarustelu on myös varsin täydellinen.Varioflex -takaistuin mahdollistaa monipuolisen penkkien siirtelyn. Sama rakenne sai aikoinaan Yetissä kiitosta. Takapenkit osittain tai kokonaan poistamalla Karoqista saa tavarankuljetusauton. Elämää helottavat myös esimerkilliset tavaratilan kassikoukut. Ostoskassit pysyvät niiden avulla hyvin aloillaan.Škoda Karoq -malliston hinnat alkaen malli maksaa 27 704 €. Halvin nelivetoinen Karoq 2.0 TDI–dieselmoottorilla lähtee 37 384 euron hinnalla. Nelivetoa ei bensiinimoottorilla saa, joka on selkeä puute.Hyvä voimalinjaUuden polven 1,5-litran bensiinimoottori on selkeästi parempi kuin edeltävä 1.4 TSI. Puhtia on riittävästi ja ahdetun 4-sylinterisen TSI:n jatkeena toimiva DSG -kaksoiskytkinvaihteisto toimii maantiellä hienosti. Kaupunkiolosuhteissa 7-vaihteinen automaatti nykäisee hieman ajoittain liikkeelle lähdettäessä. Polttoaineenkulutus pysyy kurissa, jos malttaa kaasupolkimen kanssa. Turbokone vääntää hienosti jo alakierroksilta. Alle kuuden litran keskikulutus ei vaadi pihistelyä. Škoda Karoq on moderni perheauto, jossa on sopivasti myös särmää. Tasainen suorittaja hurmaa taatusti ison joukon autonostajia. Škoda Octavian omistajista monet kääntävät katseensa citymaasturiluokan hurmuriin auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi. Karoq ei ole luokkansa edullisin, mutta ei myöskään kallein. Suomen kansan kestosuosikki, Nissan Qasqai on hinnaltaan houkuttelevampi, mutta Karoq pesee sen ominaisuuksillaan selkeästi.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Autom. Hinta alkaen 34 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 300 € Moottori Bensiinimoottori 1498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoikytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?