9.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1.0 T-GDI – turhankin tasavarmasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Menestys antaa mahdollisuuden varman päälle pelaamiseen, mutta kannattaako siihen tyytyä? Hyvää: tilat, moottorit, arkisuus Huonoa: muovisuus, arkisuus Ei ole salaisuus, että Kia Rio korealaisvalmistajalle tärkeä auto. Maailmanlaajuisesti neljänteen sukupolveensa ennättänyt Rio on valmistajansa toiseksi myydyin malli, tuoden Kialle noin 15% sen vuosimyynnistä. Suomessa nyt väistyvä mallisukupolvi keräsi noin 11 000 kappaleen myynnin. Niinpä korealaistehtaan ase B-segmentin jatkuvaan menestykseen on tarjota lisää jo hyväksi havaittua. Pituutta Rioon on sukupolvenvaihdoksessa tullut 15 millimetriä, josta 10 millimetriä on haettu akselivälillä. Samalla mallin muotosuhteita on määritelty uudelleen, sillä takaylitykseltään auto on jopa edeltäjäänsä lyhyempi sporttisempaa olemusta varten. Samasta syystä perä on myös entistä pystympi. Trendin mukaisesti korkeudesta on lähtenyt 5 millimetriä. Keulalla uudesta ilmeestä kertoo entistä leveämpi versio Kian “tiikerikeulasta”. Valoilmeessä vastuu on jaettu U-mallisten led-päivänajovalojen sekä projektorilla toteutettujen halogeenien kesken. Euroopassa Rio nähdään aina Koreassa valmistettuna viisiovisena hatchbackinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samalla reseptillä Matkustamossa Kia Rio jatkaa varmaa kehityskulkua. Kojelauta on suunnattu hiukan kuljettajaa kohti ja sitä hallitsee hiukan jälkiajatukselta näyttävä 5- tai 7-tuumainen viihdejärjestelmän näyttö, mutta pystyyn nostettua kosketusnäyttöä on helpompi käyttää kuin kaltevaa. Bluetooth-liitettävyys löytyy vakiovarusteena ja lisävarustelistalta löytyy peruutuskameran ja -tutkan yhdistelmä. Väriä sisustaan tuova kojelaudan keskiosa on joissain varusteversioissa pehmeäpintainen, mutta muuten sisustaa vaivaa halvan muovin tauti. Onneksi etupenkeillä on miellyttävä olla ja tilaa on asiallisesti. Rio erottautuu edukseen takatiloillaan, sillä yli nelimetrisenä Rion takapenkki on hiukan kilpailijoita tilavampi ja helppokulkuisempi. Ero näkyy myös tavaratilassa, jota on nyt 325 litraa, peräti 37 litraa edeltäjää enemmän. Tilojen turvin Rio kamppaileekin jo pientä perheautoa etsivien huomiosta. Hallintalaitteissa vallitsee keveys, joka tekee Riosta helpon, mutta mauttoman ajettavan. Ohjaus ei kommunikoi etuakselin tekemisistä ja sama pääpiirteisyys jatkuu poljintuntumassa. Arkiajoa etäisyys ei häiritse, mutta ero on selkeä viimeaikaisiin kilpailijoihin verrattuna. Rajoja lähestyttäessä Rio on käytökseltään looginen ja turvallisen aliohjaava. Alustan osalta Rio hoitaa useimmat töyssyt asiallisesti, keskikokoisissa kuopissa hiukan rämähtäen. Poikkeuksen muodostavat 17-tuumaiset vanteet, jotka ovat Rion jousitukselle turhan kunnianhimoiset. Niiden myötä kulkuun tulee vain ylimääräistä nypytystä. Tärkeimmistä turvavarusteista Kia Rioon on saatavissa automaattinen hätäjarrutusavustin jalankulkijatoiminnolla sekä kaistavahti. Risteävän liikenteen havainnointi sekä kuolleen kulman varoitin ovat tulossa tarjolle myöhemmin. Turbon voimalla Uuden Kia Rion hinnat alkaen on 15 591 euroa ja silloin konepellin alta löytyy 1,25-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka 84 hevosvoimaa riittävät kelvolliseen etenemiseen. Malliston toisena vapaasti hengittävänä on 100 hevosvoiman 1,4-litrainen voimanlähde, jonka osuus myynnistä jäänee vähäiseksi. Moottori on samalla malliston ainut, jonka saa alkuvaiheessa automaattivaihteistolla. Kia Rion moottoripaletin tärkein anti lienee Cee’distä tuttu kolmisylinterinen 1,0 litran T-GDI 100-hevosvoimainen bensiiniturbo, joka asettuu hinnastossa 16 990 euroon. Vaikka 172 newtonmetrin huippuvääntö alkaa jo 1 500 kierroksen tuntumasta, kannattaa moottorilla pyrkiä todelliseen etenemiseen noin 2 000 kierroksen tuntumasta, jolloin voimavarat riittävät sangen sujuvaan etenemiseen. Muiden moottorivaihtoehtojen luottaessa 6-vaihteiseen manuaaliin, joutuvat T-GDI 100 ja 1,25-litrainen vapari tyytymään viiteen pykälään. Moottorista on saatavissa myös 120-hevosvoimainen versio. Dieseliä kaipaavalle tarjolla on 1,4-litrainen diesel 77 ja 90 hevosvoiman versioina. Lyhyen koelenkin perusteella 90-hevosvoimaisen moottorin laveampi vääntöalue tekee arkiajamisesta helppoa. Parempaa automaattivaihtoehtoa odottavien kannattaa puolestaan odottaa tovi, sillä 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaatti on tulossa myöhemmin. Tasapainoisen varmasti Uusi Kia Rio on varman päälle pelattu jatko-osa menestyksekkäälle mallisarjalle. Rion vahvuuksina ovat tilat, takuu ja osin hyvä varustelu. Lopputuloksena onkin tasapainoinen tuote, joka tosin häviää kilpailijoilleen laatuvaikutelman ja viihdyttävyyden saralla. Lopulta tarpeet ja mielihalut määrittävät, mitkä näistä ovat ratkaisevia tekijöitä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Valmistajan käyttämä mielikuvabiisi: Louise Dowd - Young Forever Kia Rio 1.0 T-GDI 100 5Mt Hinta alkaen 16 990 € Moottori Bensiinimoottori 998cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 102 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 325 l Omamassa: 1155 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku