15.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 – tyylikäs ja huomiota herättävä pikkusähkis, mutta vain kaupunkiajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan ainoa ja ensimmäinen sähköauto on hyvä tyylikäs ja mukava auto ajaa, mutta se on tehty valitettavasti vain lyhyille matkoille. Hyvää: muotoilu, ajettavuus. Huonoa: ei sovellu pitkille matkoille, istuimen selkänojan kapeus, ei etutavaratilaa, näkyvyys taakse. Mazda MX-30 -auton nähdessä on hymy herkässä. Mazdan autot erottuvat muotoilultaan ja niiden muotoilussa on runsaasti sellaisia elementtejä, jotka tekevät niistä tyylikkäitä sporttisuutta unohtamatta. Mazda haluaa selvästi muotoilullaankin erottua valtavirrasta. MX-30:n sisäpuolella sama tyylikkyys jatkuu, laatuvaikutelma on korkea – ja mikä parasta, auto on sisältäkin selkeää Mazdaa. Sisustan materiaaleissa halutaan myös henkiä kiertotaloutta sekä ekologisuutta. Auton keskikonsolissa on käytetty muun muassa korkkipuusta prässättyä materiaalia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen ja ainoa MX-30 on toistaiseksi Mazdan ainoa ja ensimmäinen sähköauto. Se on ollut markkinoilla jo runsas pari vuotta ja nyt sitä on päivitetty sen verran, että aiemmin kehuttu ulkomuoto on saanut muun muassa lisää värejä. Esimerkiksi koeajoautoon valittu uusi väri, Zircon Sand toimii erinomaisesti mustien vanteiden ja mustan katon kanssa. Takapilarin hopea palkki korostaa tyylikästä kokonaisuutta. Mutta maalipintaa syveämmälläkin on uutta. Auton latauspuoli on uusittu siten, että auto tukee nyt 11 kilowatin kolmivaihelatausta. CCS-lataus on puolestaan nostettu nyt 40 kilowatista 50 kilowattiin. Suurihan pikalatausteho ei ole, mutta ei ole auton akkukaan. Mazda ilmoittaa akun kooksi 35,5 kilowattituntia, joka on vähän. Tämä tarkoittaa, että auton toimintasäde on pieni, pakkaskelillä se jää noin 140 kilometriin. Kovin kauas autolla ei viitsi lähteä, ainakaan talvikelissä tai muuten matkanteko on lataustaukoa lataustauon perään. Kesäkelissä auton toimintasäde voi nousta lähemmäs 200 kilometriä. Akun lataus 20 prosentista 80 prosenttiin pitäisi Mazdan mukaan parhaimmillaan sujua 26 minuutissa. Mazda MX-30:n pikalataus ei kyllä vakuuttanut. Autoa ladattiin useamman kerran pikalatauksella, ja latausajat jäivät luvattoman pitkiksi. Kun esimerkiksi Mazdan lataus aloitettiin akun varaustason 20 prosentista, auto alkoi ottaa hyvin tehoa vastaan, jopa yli 50 kilowattitunnin teholla, mutta tämän jälkeen lataus hyytyi. Aloituksen ollessa 20–24 prosentin varaustason tienoilla, autoon saatiin 50 minuutin latauksen jälkeen 13,7–15,3 kilowattituntia energiaa ja akun varaus näytti latauksien jälkeen 64–67 prosentin varausta. Tämä tarkoittaa vähän alle 100 kilometrin, runsaan 90 kilometrin toimintasädettä talvikelissä. Jos akun varaustason olisi halunnut 80 prosenttiin, tai jopa 100 prosenttiin, aikaa olisi mennyt. Ei matka- vaan kaupunkiauto Siksi MX-30 -mallia ei voi oikein suositella matka-autoksi, vaan sen kannattaa antaa olla rauhassa piuhan nokassa esimerkiksi kotipilttuussa, ja lähteä sillä liikkeelle aamulla, kun auton on yön aikana varmasti latautunut riittämiin. Myös valmistaja Mazda korostaa, että MX-30 on puhtaasti kaupunkiauto. Se sopii mainiosti esimerkiksi perheen kakkosautoksi päivittäisten pikkumatkojen hoitamiseen. Vaikka MX-30 on kaupunkiauto, ajettavuuden puolesta siinä olisi ominaisuuksia pidemmällekin matkalle. Auto on todella tukeva ja mukava ajaa, alusta ottaa hyvin iskuja vastaan, ja samalla se on miellyttävä ja eleetön, ja sen vuoksi MX-30 sopisi myös pidempään ajoon. Kaupunkiajossakin Mazda on ketterä pyöritellä, niinkuin kaupunkiauton kuuluukin. Ajotuntuma on myös kaupungissa lyhyillä matkoilla ja erilaisissa nopeuksissa erittäin hyvä. Kaksi diginäyttöä MX-30:n istuimet ovat hieman kapeat ja niissä istuessa yläselän tuki jää hieman huonoksi, yläselkä jää lepäämään istuimen reunojen päälle eikä selkä asetu täysin istuimen muotoihin. Voi sanoa, että istuimet ovat kapeat, sillä samaa ongelmaa muissa autoissa samoilla hartioilla ei ole aiemmin ollut. MX-30:n ohjaus on mukava ja ohjaamossa myös viihtyy. Auton käyttöliittymä ei ole kovin futuristinen, kosketusnäytön painikkeiden lisäksi autosta löytyy myös perinteisiä painikkeita, joilla perusasioiden käyttäminen onnistuu luontevasti. Autossa on kaksi diginäyttöä, toinen ylhäällä kojelaudan päällä, ja alhaalla, vaihdekepin edessä. Mazdan tietoviihdejärjestelmän käyttö on myös äärimmäisen yksinkertaista, sitä on helppo käyttää keskikonsolin pyörällä ja painikkeilla. Valikot on selkeät, ja niistä löytyy helposti se, mitä hakeekin. Alemmasta näytöstä ohjataan muun muassa sisätilan lämmitystä. Muun muassa lämpötilan säädön painikkeet on tuplattu, ne löytyvät sekä diginäytöstä, että mekaanisina painikkeina. Ehkä vähän turhaa, mutta mekaaniset painikkeet ottavat ainakin komennot vastaan myös hansikkaat kädessä. Äänentoistojärjestelmäksi Mazdaan on saatavilla Bosen laitteet, ja niiden volyymin säätö onnistuu ohjauspyörästä tai perinteisesti pyörittämällä keskikonsolin volyymisäätimestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaappariovista takapenkille Mazdan erikoisuus on auton takaovina olevat kaappariovet. Auto näyttää ulospäin kaksioviselta pikkuautolta, mutta tosiasiassa ovia on neljä, joista takimmaiset avautuvat ns. nurinpäin, jotta takapenkille kulkeminen olisi helpompaa. Tilat takana eivät ole mitenkään ruhtinaalliset, mutta eipä Mazda mikään iso autokaan ole. Oviratkaisulla on myös kääntöpuolensa, muotoilu aiheuttaa rajoituksia näkyvyydessä taakse ja takaviistoon. Toinen kääntöpuoli ovissa on se, että takapenkille päästäkseen, täytyy aina avata myös etuovi. Ovet puolestaan avautuva lähes 90 asteen kulmaan. Tavaratila vetää Mazdassa hieman yli 330 litraa, tilaa tavaratilaan saa parikymmentä litraa enemmän, jos autoon ei ole ruksittu edellä mainittua Bosen äänetoistojärjestelmää. Etutavaratilaa Mazdassa ei ole, vaan se on pyhitetty auton sähkötekniikalle. Vaikka Mazdan sähköllä liikkumiseen liittyvä tekniikka on vanhahtavaa, seuraavaa sähköautoa Mazdalta odotellessa – muotoilu, käytettävyys ja ajettavuus Mazdalla osataan kyllä, nyt tarvittaisi enää vain toimiva sähkötekniikka. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mazda MX-30 Makoto Premium SR Hinta alkaen 42 540 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 040 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 107 kW (145 hv) Vääntö 271 Nm Vääntö 271 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 35,5 / ei ilmoitettu kWh. Lataus Type 2 11 kW (1 x 32 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 200 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 140 km/h Kulutus l/ 100 km 17,9 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2655 mm Tavaratila: 332–1155 l Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku