Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Ajoneuvot Koeajo 26.12.2020

Koeajo: Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake – sadan tonnin arvoinen?

Kun Mercedes-AMG pyytää CLA 45 S -mallista varusteineen noin sata tuhatta euroa, täytyy sen olla erityinen auto. Hyvää: Moottori, suorituskyky, tuntuu erityiseltä, toimii arkiautona. Huonoa: Huonoa Comfort-asetus vedättää liian pienillä kierroksilla, lisävarusteet arvokkaita.

Aloitetaan ohittamattomasta tosiasiasta: koeajoauto, jonka koko komea nimi kuuluu Mercedes-AMG CLA 45 S Matic+ A Shooting Brake, on johdannainen tavallisesta A-sarjasta. Silti se maksaa perusvarustein 94 204 euroa, eli runsaat kolme kertaa enemmän kuin perheauto A 160.

Se tylsistä reaaiteeteistä: tiettyinä hetkinä AMG-käsitelty CLA 45 S on niin makea, että se tuntuu korkeaverotteisen hintansa arvoiselta. Miten se on mahdollista?

Tuntuu erityiseltä

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Jos Mercedes-Benzin kompaktiautomalliston AMG-käsitelty 35-sarja jätti meidät hieman kylmäksi, tuntuu nyt ajettu 45 S kuin täsmäiskulta sen puutteisiin. Kaikki numeroarvot ovat vaikuttavampia, mutta ennen kaikkea niiden muodostama kokonaisuus tuntuu erityiseltä.

Korkeatasoisen show’n tähdeksi nousee moottori. Se on edeltäjämallista perinpohjin jalostettu kaksilitrainen turboahdettu nelisylinterinen. Perusta ei kuulosta jännältä, mutta konseptia ei kannata kokeilematta tuomita. Sarjatuotantomoottoriksi järjettömän korkea viritysaste – 210,5 hevosvoimaa litraa kohden – tarkoittaa 421 hevosvoiman huipputehoa. Eikä takapuolidynanometri epäile, moottori vetää häkellyttävän raivokkaasti noin 2 500 kierrokselta minuutissa asti aina punarajalle saakka.

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Äänimaailma koostuu tummasta teollisesta mörinästä. Voimantunto on läsnä, mutta sielukkuutta tai kiehtovuutta kireän turbonelosen työskentely ei tarjoa. Toisaalta keinotekoisen paukkeen määrää on karsittu edeltävästä 45-sukupolvesta. Hyvä niin, sillä keskustojen liikennevaloista vaihtopaukkein ampaisevat sportit eivät ole omiaan liputtamaan autoharrastuksen puolesta. Vai alanko tulla vanhaksi?

Neliveto tekee auton

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Moottorin perässä on AMG-optimoitu 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja varsin poikkeuksellinen neliveto. Taka-akselilla on perinteisen tasauspyörästön paikalla kulmavaihde ja monilevytkytkimet kummankin vetoakselin juuressa. Ratkaisu mahdollistaa kaiken taka-akselille ohjautuvan voiman ohjaamisen yksittäiselle pyörälle tai voiman jakamisen tasan kummankin pyörän kesken – miten vain ohjelmisto haluaa. Ratkaisu on tuttu esimerkiksi Ford Focus RS -mallista.

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Ajotiloja ja -asetuksia voi muokata kätevästi ohjauspyörän lisäpainikkeista.

Nelivetoratkaisun ansiosta CLA 45 S tuntuu poikkeuksellisen takapainotteiselta: kaasun voi avata erittäin varhain ja auton tuntee vain tiukentavan ajolinjaa. Ohjaus on tarkka ja luonnollinen. Tunto on varsin hyvä, joskaan CLA 45 S ei ole auto, jota ajetaan auton ehdoilla, vaan sille yksinkertaisesti annetaan brutaaleita käskyjä ja luotetaan saksalaistekniikan toteuttavan komennot pilkuntaraksti.

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Tarkoituksenmukainen

Auto tuntuu vaativallakin mutkatiellä erittäin tarkalta, järjettömän ripeältä ja poikkeuksellisen tarkoituksenmukaiselta. A-sarjasta otetusta perusrakenteesta tuntuu lainatun vain tarvittava, kaikki muu on muokattu aina kattavia korivahvistuksia myöten. Tinkimättömyys saa hyväksymään hinnan – vaikka automyyjän toivoisi hyväksyvän oman tinkaamisen.

Mercedes-AMG on rakentanut autoon myös yliohjaavaksi viritetyn Drift-asetuksen, mutta jätimme sen kokeilematta yleisellä tiellä ajetun koeajon vuoksi.

Juhlat toimivat, entä arki?

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Mutkateillä tai satunnaisilla ratapäivillä CLA 45 S Shooting Brake on mainio, mutta palataan arkeen. Onhan kyse viisiovisesta farmarista.

Koeajoauton mukautuva iskunvaimennus on hyväkuntoisella tiellä jopa yllättävän mukava. Hyvä herkkyys suodattaa tienpinnan pikkukarheudet ja pienet epätasaisuudet. Kuoppaisempi meno tulee läpi lyhyiden joustovarojen ja erittäin jämäkän pyöräntuennan vuoksi. Rengasmelua on jonkin verran, mutta 255/35 R19 -kokoiset Michelin Pilot Sport 4S:t huomioiden kohtuullisesti.

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Korkeaviritteisyydestä huolimatta arkiajo sujuu CLA 45 S:llä täysin normaalisti. 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto pelaa hienosti ja voimavarat pysyvät reservissä. Pieni kauneusvirhe on Comfort -oletusajo-ohjelman tapa vedättää moottoria liiankin pienillä kierroksilla, joka tuo ohjaamoon pintakaasukiihdytyksissä kevyttä värinää ja puutuneisuudentunnetta, mutta tämän voi korjata säätämällä mieleinen Individual-asetus, jossa vaihteisto on pykälän urheilullisemmassa tilassa.

Urheiluistuimet ovat julman kallis lisävaruste, mutta ne tuntuvat vähintään yhtä hyviltä kuin näyttävätkin. Kehut pätevät sekä matka- että mutka-ajoon.

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

MBUX-tietoviihdejärjestelmä on saanut AMG:n näkemyksen auton anturien hyödyntämisestä: ohjelmalla voi nauhoittaa oman rataprofiilin ja auto piirtää ruudulle virtuaalisen haamuauton osoittamaan parasta suoritusta.

Matka-ajoon sopii myös kulutus: kesäisellä moottoritienopeudella CLA janoaa vain vähän vajaata kahdeksaa litraa sataa kilometriä kohden.

Shooting Brake -korimalli edustaa elämäntapafarmareita. Järin tilava kontti ei ole, mutta kohtalaisen kookas lastausaukko ja helposti laajennettava tavaratila riittänevät useimmille.

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake on vaikuttava paketti: koeistumisella yhtäläisyyttä arkisempiin A-sarjoihin voi tuntua olevan liikaakin, mutta ajokokemus muuttaa käsityksen. Tarkkana saa olla: CLA 45 S on niitä autoja, joiden ohjaksissa saa oikeasti hillitä kaasujalkaa.

Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat