24.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: näppärän kokoinen katumaasturi – Volvo XC40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuus Volvo XC40 on valmistajansa ensimmäisen malli kautta aikain, joka on Vuoden auto Euroopassa – ja ansaitusti. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori, vaihteisto, neliveto. Huonoa: pysty istuma-asento takana, näkyvyys takaviistoon, hinta varusteltuna. Volvo XC40 -katumaasturi sai suitsutusta taannoisessa Geneven autonäyttelyssä, jossa se paistatteli parrasvaloissa. Uutuus on ensimmäisen Volvo kautta aikain, joka on Vuoden auto Euroopassa. Voitto tuli valmistajan kannalta oivaan saumaan, sillä XC40 täydentää malliston: Volvolla on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla kolme erikokoista katumaasturia. Ketterän kokoisten mallien suosio myös Suomessa on ollut vahvaa, eikä laantumisesta näy merkkejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava voimalinjasto Autoon on tarjolla kattava voimalinjavalikoima. Valittavissa on väkeviä nelivetoversioita diesel- tai bensiinimoottorilla. Bensiininä nelivetojen tehot ovat 190 tai 247 hevosvoimaa, dieseleinä 150 tai 190 hevosvoimaa. Volvo XC40:n pienin T3-bensiinimoottori tarjoaa tehoa 156 hevosvoimaa. Hybridisaatio etenee monella rintamalla automaailmassa, niin myös Volvon mallistossa. XC40:n kohdalla ladattavaa hybridiä odottelevien suomalaisten tulee kuitenkin olla kärsivällisiä, sillä tämän mallin sähköistetty versio on luvassa puolentoista vuoden päästä syksyllä – jos Volvon tuotantoaikeet toteutuvat suunnitellusti. Hybridinä luvatut hiilidioksidipäästöt laskevat, joten myös verokohtelu on maltillista. Hybridinä sekä kukkaro että luonto kiittävät. XC40-mallin voi povata saavan suosiota hybridinä. Isoveljen eli XC60-mallin alustavien myyntitietojen mukaan näyttää siltä, että jopa puolet ostajista valitsee Volvonsa hybridinä. Ajettavuus kunnossa XC40 on erinomaisen kiinnostava ja pätevä tuttavuus, uutuusmalli, joka tuntuu valmiilta valloittamaan oman sijansa suositussa ja tiukasti kilpaillussa kompaktien katumaasturien luokassa. Auto on erinomainen myös ajettavuudeltaan. Korkea auto huojahtelee hieman kaupunkiajon tiukoissa käännöksissä, mutta on maantiellä vakaa matkakumppani. Uusi alusta ja jousitus toimivat erinomaisesti yhteen. Auto kuolettaa isot töyssyt tyylikkäästi, muttei juuri nypytä teiden ja sillankansien poikittaisissa saumoissa. Jousitus on tasapainoinen ratkaisu mukavuuden ja ketteryyden välillä. Ohjaustuntuma on volvomaisen selkeä ja vakaa. Tilat tehokäytössä Kojelauta, iso pystymallinen kosketusnäyttö ja selkeälukuinen mittaristokenttä ovat taattua Volvo-käytännöllisyyttä – varsin tyylikkäästi muotoiltuna. Tämän koeajoyksilön ovien sisäverhous jakanee mielipiteitä. Oranssi tehosteväri mustassa autossa on varmasti monen mielestä pirteä ratkaisu, mutta kokolattiamattoa muistuttava kangaspinta ei saa kaikista ystäviä. No, verhoiluvaihtoehtoja on muitakin. Lokerikkoja on kohtuullisesti. Etuovien lokeroiden tilavuutta on saatu kasvatettua siirtämällä kaiuttimet pois ovista. XC40:n tavaratila edustaa volvomaista panostusta tilaan ja käytännöllisyyteen: välipohja taittuu pystyksi tilanjakajaksi ja kassikoukuiksi. Pintamateriaalien muovisuus hieman häiritsee. Auton kokoluokka paljastuu eritoten takamatkustajille. Pääntilaa ei ole liikaa. Taakse saa myös käydä nöyrästi: oviaukko ahdas, eikä ovi aukene kovin leveälle. Takana istutaan matalalla ja pystyssä asennossa, joten polvet nousevat ikävästi eivätkä reidet saa tukea. Takana matkustavan aikuisen jalat puutuvat pitemmällä matkalla. Edessä on hyvät tilat. Näkyvyys ulos on kunnossa takaviistoa lukuun ottamatta. Peruuttajaa helpottaa kirkaskuvainen peruutuskamera, jonka avulla autoa on vaivatonta viikkailla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava varustelu Vakiovarusteiden lista on jo varsin kattava. R-design-versio tuo mukanaan monia herkkuja, jotka tuovat mukavuutta ja myös turvaa ajamiseen. R-design-varusteluun kuuluvat muun muassa pysäköintitutkat eteen ja taakse, mukautuvan vakionopeudensäätimen jonoavustimella ja puoliautomaattisen ohjausaputoiminnon. Avaimeton järjestelmä tuo käyttövaivattomuutta. Näyttävyyttä ja mukavuutta tuovat R-design-verhoilu, ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja polkimet. Etuistuimen reisituki on säädettävä ja ristiselän tuki säätyy sähköisesti nelisuuntaisesti. Ulkoa malliversion erottaa kiiltävästä mustasta tehosteväristä katossa, kattokiskoissa, sivupeilien taustassa sekä sivuikkunoiden kehysten alalistoissa. Ulkonäössä menohaluista kielivät tuplapakoputket. Jos haluaa viedä nelivetoisen kaupunkimaasturin oikeasti kehnoille väylille tai peräti maastoon, niin kerrottakoon perusmitat: maavaraa on 211 milliä, tulokulma on 21,7 astetta ja jättökulma on 30,4 astetta. Nämä ominaisuudet riittävät roudan runtelemille möykkyisille mökkiteille, mutta haastavat maastot on syytä unohtaa – jos haluaa myös takaisin päällystetyille teille. Potkua riittää Konepellin alla jyllää väkevä voimanlähde. Tehoa on tarjolla 247 hevosvoimaa. Vääntöä on käytössä 350 newtonmetrin verran mukavan laajalla kierrosalueella, joten eteneminen on vaivatonta, olipa kyse ruuhkanytkyttelystä, tasavauhtisesta matka-ajosta, ohituskiihdytyksistä tai ylämäkien kipuamisista. Vaihteisto toimii jouheasti eri ajotilanteissa. Volvon kahdeksanlovisen automaattivaihteiston toimintaan ei juuri tule koeajon aikana kiinnittäneeksi huomiota, joka on hyvä merkki: tekniikka on renki, ei isäntä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volvocars.com/fi/xc40 Volvo XC40 T5 AWD R-Design aut. Hinta alkaen 62 737 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 920 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 182 kW (247 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku