10.12.2020

Koeajo: päivityspaketin saanut Kia Rio näyttää ja tuntuu valmiimmalta kokonaisuudelta

Kevythybriditekniikalla ryyditetty Kia Rio on entistä selkeämpi suosikki. Hyvää: pienet parannukset, uudet varusteet, tilat. Huonoa: viipyilevä automaattivaihteisto, äänieristys.

Korealaisvalmistajan kompaktiauto on muodostunut segmenttinsä vakionimeksi neljän sukupolven aikana. Nykyinen Kia Rio esiteltiin 2016, ja muutamasta ideasta huolimatta kokonaisuutta vaivasi harmaus. Nyt malli sai päivityspaketin, joka tuo ulkonäköön uutta pilkettä ja hioo voimalinjan enimpiä särmiä, samalla kun varustelussa nähdään uusimmat uutuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Shokkivärillä syksyyn

Uusi Sporty Blue -siniväri sopii mainiosti uudistuneeseen Rioon – toinen tuore värivaihtoehto on uusi harmaasävy. Ilmeeseen on tehty kevyitä päivityksiä muovaamalla aerodynamiikkaa ja valoja. Ledit kuuluvat ohjelmaan EX-varustetasosta alkaen, aluksi huomio- ja myöhemmin myös ajovaloissa.

Matkustamossa perustunnelma on ennallaan, mutta tietoviihdejärjestelmä on päivittynyt uudempaan sukupolveen. Langatonta älypuhelinpeilausta lupaillaan myös järjestelmän edullisempaan versioon, ja kalliimpi tukee navigaatiota. Kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen.

Tien päällä huomaa, että uudistuksen yhteydessä Rion äänieristystä ja yleistä laatuvaikutelmaa on parannettu, vaikka harmaa jatkaakin sisältä katsottuna päivän sävynä. Kuljettajaa ilahduttavat myös päivitetyt turvavarusteet, sillä esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus havainnoi jalankulkijat, ja myös kaistavahti sekä kaistallapitoavustin kuuluvat varusteluun EX-tasosta alkaen.

Kevyesti hybridisoitu

Voimalinjavalikoimassa uutta ovat 1.0 T-GDI -bensiiniturbon kevythybridivaihtoehdot, jotka tuovat uutta puhtia erityisesti moottorin sammutusautomatiikan toimintaan. Samalla 100-hevosvoimaisen rinnalle on tullut 120 hevosvoiman moottoriversio kevythybriditekniikalla ja automaattivaihteiston yhdistelmällä.

Kaksoiskytkinautomaatti on niin ikään hyötynyt voimalinjapäivityksistä, joten tekniikat tuntuvat vihdoin olevan samalla sivulla toistensa toiminnasta. Rio osaakin nyt lepuuttaa moottoria jopa rullattaessa, ja tekeekin niin sangen innokkaasti. Vaihteisto ei ole toiminnaltaan terävimmästä päästä, mutta ajaa asiansa.

Ainakin maantiepainotteisen koeajojakson kulutuslukemat painuivat lähelle valmistajan lukemia, eli malliston toiseen automaattivaihtoehtoon, sataheppaiseen ”kevythybridittömään” verrattuna menovettä pitäisi kulua vähemmän. Suorituskyvyssä ero tuntuu numeroita suuremmalta: 0–100 km/h -kiihdytys taittuu Kian tietojen mukaan hiukan yli sekunnin 100 hevosvoiman malleja nopeammin.

Kaiken kaikkiaan facelift on hionut Rion aiempia särmiä selkeästi, mutta ei ole muuttanut autoa radikaalilla tavalla. Tämä lienee ollut valmistajan tarkoituskin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kia Rio 1.0 T-GDI Mild Hybrid 120 hv EX

Hinta alkaen

21 578 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

22 858 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

88 kW (120 hv), 6000 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,3 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,5 (yhd.)

CO2-päästöt

122 g/km

Mitat

pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

900 / 450 kg

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat