Kia Rio MHEV

Ajoneuvot Koeajo 10.12.2020

Koeajo: päivityspaketin saanut Kia Rio näyttää ja tuntuu valmiimmalta kokonaisuudelta

Kevythybriditekniikalla ryyditetty Kia Rio on entistä selkeämpi suosikki. Hyvää: pienet parannukset, uudet varusteet, tilat. Huonoa: viipyilevä automaattivaihteisto, äänieristys.

Korealaisvalmistajan kompaktiauto on muodostunut segmenttinsä vakionimeksi neljän sukupolven aikana. Nykyinen Kia Rio esiteltiin 2016, ja muutamasta ideasta huolimatta kokonaisuutta vaivasi harmaus. Nyt malli sai päivityspaketin, joka tuo ulkonäköön uutta pilkettä ja hioo voimalinjan enimpiä särmiä, samalla kun varustelussa nähdään uusimmat uutuudet.

Kia Rio MHEV

Shokkivärillä syksyyn

Uusi Sporty Blue -siniväri sopii mainiosti uudistuneeseen Rioon – toinen tuore värivaihtoehto on uusi harmaasävy. Ilmeeseen on tehty kevyitä päivityksiä muovaamalla aerodynamiikkaa ja valoja. Ledit kuuluvat ohjelmaan EX-varustetasosta alkaen, aluksi huomio- ja myöhemmin myös ajovaloissa.

Matkustamossa perustunnelma on ennallaan, mutta tietoviihdejärjestelmä on päivittynyt uudempaan sukupolveen. Langatonta älypuhelinpeilausta lupaillaan myös järjestelmän edullisempaan versioon, ja kalliimpi tukee navigaatiota. Kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen.

Kia Rio MHEV

Tien päällä huomaa, että uudistuksen yhteydessä Rion äänieristystä ja yleistä laatuvaikutelmaa on parannettu, vaikka harmaa jatkaakin sisältä katsottuna päivän sävynä. Kuljettajaa ilahduttavat myös päivitetyt turvavarusteet, sillä esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus havainnoi jalankulkijat, ja myös kaistavahti sekä kaistallapitoavustin kuuluvat varusteluun EX-tasosta alkaen.

Kevyesti hybridisoitu

Voimalinjavalikoimassa uutta ovat 1.0 T-GDI -bensiiniturbon kevythybridivaihtoehdot, jotka tuovat uutta puhtia erityisesti moottorin sammutusautomatiikan toimintaan. Samalla 100-hevosvoimaisen rinnalle on tullut 120 hevosvoiman moottoriversio kevythybriditekniikalla ja automaattivaihteiston yhdistelmällä.

Kaksoiskytkinautomaatti on niin ikään hyötynyt voimalinjapäivityksistä, joten tekniikat tuntuvat vihdoin olevan samalla sivulla toistensa toiminnasta. Rio osaakin nyt lepuuttaa moottoria jopa rullattaessa, ja tekeekin niin sangen innokkaasti. Vaihteisto ei ole toiminnaltaan terävimmästä päästä, mutta ajaa asiansa.Kia Rio MHEV

Ainakin maantiepainotteisen koeajojakson kulutuslukemat painuivat lähelle valmistajan lukemia, eli malliston toiseen automaattivaihtoehtoon, sataheppaiseen ”kevythybridittömään” verrattuna menovettä pitäisi kulua vähemmän. Suorituskyvyssä ero tuntuu numeroita suuremmalta: 0–100 km/h -kiihdytys taittuu Kian tietojen mukaan hiukan yli sekunnin 100 hevosvoiman malleja nopeammin.

Kaiken kaikkiaan facelift on hionut Rion aiempia särmiä selkeästi, mutta ei ole muuttanut autoa radikaalilla tavalla. Tämä lienee ollut valmistajan tarkoituskin.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Kia

Kaikki koeajot

Uusimmat