7.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: pikkuisten pirtein – Kia Picanto GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sataheppaisia miniautoja ei ole markkinoilla liiaksi asti. Kia Picanto sporttivarustelulla solahtaa omaan pieneen teholuokkaansa. Hyvää: kilpailijoiden vähäisyys, varustelu, ajettavuus. Huonoa: melutaso, hinta kolkuttelee isompia pikkuautoja. Kia Picanto uudella GT-Line -varustelulla löytyy parkkipaikalta heti. Miniauto meikattuna aggressiivisemmalla maskilla, sivuhelmoilla, kaksoispakoputkella ja muilla pienemmillä somisteilla tuo mieleen isompien poikien sportit. Myös ajovalot poikkeavat perus-Picantoista, kuten pysäköinnin ajaksi sähköisesti koria vasten taittuneet sivupeilit vilkkuineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ja vikkeläPicanto GT-Linen saa kaupasta kahdella moottorivaihtoehdolla. 1,2-litraisen vapaasti hengittävän neloskoneen (84 hv) sijaan lähdimme liikkeelle kiinnostavammalla eli yksilitraisella ahdetulla kolmipyttyisellä voimanlähteellä.Tämän 1.0 T-GDI -moottorin 100 hevosvoimaa sijoittavat Picanton miniautojen luokassa mielenkiintoiseen teholokeroon, sillä näin voimakkaita viisiovisia malleja ei yksikään valmistaja valikoimassaan tarjoa.Ei tuokaan tietysti ole mikään järjetön lukema, mutta kun Picantolla on omamassaa noin tuhannen kilogramman verran, teho-painosuhteeksi muodostuu perinteisesti ripeyden rajana pidetty 10 kg per hevosvoima. Miten kombinaatio liikahtaa viisivaihteisen vaihteiston välityksellä, oli keskeisin kysymys koeajoomme.Pirteän punainenEnnen moottorin käynnistämistä voi hakea fiiliksiä sisätiloista. GT-Linen visuaalisia lisiä Picanton edullisempiin malleihin nähden ovat alumiinisomisteiset polkimet, pehmeäpintaisen ohjauspyörän punaiset tikkaukset sekä koeajoauton lisävarusteinen, niin ikään punaisilla sivutuilla höystetty nahkaverhoilu – soman sporttista. Muita lisävarusteita GT-Lineen ei sitten tarjotakaan. Vakiona oleva lista onkin aika muikea; se sisältää muun muassa automaatti-ilmastoinnin, langattoman älypuhelimen latauksen, parkkitutkan taakse ja peruutuskameran, täysin avaimettoman käytön, vakionopeudensäätimen sekä isomman kosketusnäytön navigaattoreineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVenyy viiveelläKuumasta ulkonäöstään huolimatta istuimet antavat varsin miedon sivutuen, mikä sinänsä on aivan ymmärrettävää – eihän nyt ole kyse mistään supersportista. Myös istumakorkeus sekä ainoastaan korkeussuunnassa säädettävä ohjauspyörä kielivät siitä, että alla on vain tavallista pirteämpi pikkuauto. Siispä alkuun hieman citypyöritystä Helsingin keskustassa. Korttelirallilla viimeisetkin odotukset tiukasta taskuraketista hälvenevät vaihteiston pitkiin välityksiin. Ei Picanto GT-Line suinkaan laiska ole, mutta terävyyden sijaan on tarjolla lähinnä kuminauhamaista notkeutta, kun ahtimen mukaan tuloa saa hieman odotella.Silti nopeus vaihtuu kohtalaisen pontevasti – aina moottoritien rytminmuutoksia myöten. Napakasti liikkuva vaihteensiirto auttaa osaltaan suorituskyvyn saavuttamisessa. Kierrosten myötä koveneva koneen hurina on samanlaista kuin muissa kolmisylinterisissä, mutta tässä tapauksessa se tuo autoon ikään kuin tahatonta urheilulisää.Maukasta meluaPicanto GT-Linen ajettavuus on kaikkiaan aika hyvällä tolalla. Ohjaus keskittää hienosti ja tarjoaa käännettäessä jopa vanhakantaista vastetta. Myös suuntavakavuus on vakaata sorttia vielä meikäläisillä suurimmilla sallituilla kesänopeusrajoituksillakin. Ainoastaan urat tuntuvat varsin selvänä vetelynä. GT-Linen pyöräkoko on tuuman–kaksi suurempi kuin muissa Picantoissa. Nämä 16-tuumaiset koreine vanteineen tuovat ulkoiseen habitukseen oman sporttisen lisänsä, mutta varjopuolena on rengasmelu, mitä kaikuisa matkustamo vain vahvistaa. Jyrinä on voimakasta jo taajamanopeuksissa, eikä moottoritiellä tee mieli viettää yhtään ylimääräistä aikaa.Sen sijaan mukavuus on näin pieneksi ja sporttihenkiseksi autoksi suhteellisen kunnossa: röykyt toki täräyttävät, mutta toisaalta turhanpäiväistä nypytystä ei esiinny.Omana ostoksenaPicanto 1.0 T-GDI GT-Line on hieman erikoisessa raossa, mitä kilpailijoihin ja niiden hinnoitteluun tulee. A-segmentin yleistä linjaa voimakkaamman moottorin ja myös hyvän varustelun vuoksi päälle 18 000 euron hinta on perusteltu, mutta samalla rahalla alkaa saada jo isompia ja samantehoisia niin kutsuttuja oikeita pikkuautoja.Toisaalta taas: jos ei kaipaa yhtään suurempaa autoa ja ihastuu GT-Linen pirtsakkaan olemukseen, ei tämän auton valitsijaa voi oikein moittiakaan. Ja se rengasmelukin eittämättä vähän laantuu, kunhan kestopäällyste kesän myötä siliää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Kia Picanto GT-Line 1.0 T-GDI ISG 100 hv Ecodynamics Hinta alkaen 18 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 088 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 73 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”